Det är fredagen den 11 mars 1932 – Edvin och Egons namnsdag. Sigge Gullberg sträcker ut sig i kontorsstolen efter en god lunch. Han är nöjd. Ganska så ordentligt nöjd faktiskt.

ANNONS

Hans affärer med kött- och korvproduktion går bra. Det blir en rejäl dos pengar över varje månad, så familjen behöver inte klaga.

Pengar ska användas

Pengar ska man inte ha på bankbok. Om pengar ska växa så måste de arbeta. Så har Sigges alla vänner sagt till honom länge nu.

Sigge har tvekat inför börsen. Men sett vännernas förmögenheter rusa i höjden i takt med att Kreugeraktierna har dragit börsen mot nya höjder.

Så idag ska det bli av. Sigge har tittat ut värdepapper som passar hans plånbok och övertygelse. Han måste bara göra några saker till på kontoret innan banken ska få besök.

Ett samtal som ändrade allt

Tänk när vi hade fina bakelittelefoner. (Foto: Creative Commons)

Den svarta bakelittelefonen ringer.

”Sigge, det är dags att du följer med ut till varvet och tittar på min nya båt”, säger den bekanta rösten. ”Båtbyggaren är klar med skrovet och jag ska dit nu och titta.

Följ med”, fortsätter rösten som inte ger sig förrän Sigge sagt ja. Bankaffärerna får vänta till måndagen. Sådan brådska är det inte.

Klurig och kunnig

Det blir en trevlig eftermiddag. Båten blir säkert fin när den är klar. Varvsägaren är en lite klurig typ men verkar mycket kunnig. Sigge lägger det på minnet till en eventuell framtida båtaffär.

Vad Sigge inte visste den där eftermiddagen han klev in i vännens bil och följde med ut till Lidingö, var att den utflykten räddade hela hans förmögenhet.

Timing är allt i affärer och samtalet dagen innan räddade familjens förmögenhet. Detta är DN från dagens efter nyheten.

Samtalet räddade hela hans förmögenhet

På eftermiddagen dagen efter, lördagen den 12 mars, kablas nyheten ut; Tändstickskungen Ivar Kreuger är död. En kula i pannan har ändat hans liv i Paris.

ANNONS
ANNONS

Ivar Kreugers död ändrade Europas ekonomi över en natt. Från att ha varit loket i en välgångskarusell, så faller börserna handlöst. Länder ruineras.

Konkurser och privatekonomier i spillror

Företag havererar. Privatekonomier läggs i spillror. Depressionen svarta anlete knackar på dörren och de dåliga tiderna rullar in.

Hemma hos Gullbergs på Nortullsgatan 24 börjar Sigge förstå vad den där båtutflykten innebar för honom.

Fröbergs båtvarv byggde fina Sigull
Det var en självklarhet att det var Fröbergs varv på Lidingö som fick uppdraget att bygga familjens nya båt från CG Pettersons ritning. (Foto: Sjöexpress)

En nära döden upplevelse

Skulle inte kamraten varit så påflugen, så hade han gått till banken och satsat familjekapitalet. Som bara några timmar senare skulle ha varit utraderat.

Tanken svindlar. Verkligheten snurrar. Lite som en nära-dödenupplevelse. Så nära var det.

Så småningom lugnar sig tankarna och istället så utkristalliserar sig en ny värld av möjligheter. I ekonomiska orostider är kapital på banken en tillgång dubbelt så stark som vid goda tider.

Möjligheter öppnas men först ska det firas

Men först och främst måste den nyuppkomna situationen firas. Sigge stäcker sig efter den svarta bakelitluren och slår det välbekanta numret.

”Hej, Det är Sigge. Vad sa du att din båtkonstruktör hette? Persson? Johansson? Jasså, Pettersson. Har du telefonnumret? Liljeholmen 32. Tack ska du ha.”

Utan det vanliga ”Pettersonsska örat” i skrovlinjen. Medvetet val för att förenkla för fru Gullberg att ta sig ombord. (Foto: Sjöexpress)

CG Pettersson ritar efter kundens behov

En vecka senare sitter båtkonstruktören CG Pettersson hemma i familjen Gullbergs matsal. Med sig har han en knippe ritningar som på ett ungefär stämmer in på det behov som Sigge försökt förmedla i telefonen.

Sigull in action
Till slut kom CG Pettersson och Sigge Gullberg överens om en modell som var en kombination av två tidigare ritningar. (Foto: Sjöexpress)

Under kvällens lopp diskuteras det och planeras. Båten får inte ha öra. Det skulle aldrig gå med Sigges fru Doras stelopererade fot.

ANNONS
ANNONS

Och den ska helst ha en skyddad styrplats, men å andra sidan så är det skönt att stå ute när solen skiner.

Sigull sittbrunn
Gott om plats för familjens behov och efter 90 år fortfarande i mycket bra skick (Foto: Sjöexpress)

Slutligen två ritningar

När Cege så småningom summerar familjens båtönskningar rullar han fram två ritningar ur högen.

Efter 90 år numera en bleknad ritning av det som CG och Sigge kom fram till under kvällen de beställde Sigull (Foto: Sjöexpress)

”Om vi tar främre halvan från denna och resten från den här så kanske det kunde bli något”, säger Cege och lägger händerna på två av de utrullade ritningarna.

Inte någon typisk Pettersson-båt utan en helt egen karaktär byggd av kanske de bästa båtbyggarna i Stockholm under denna period. (Foto: Sjöexpress)

Sigge studerar och håller med. Det kan bli en båt som passar behov och vilja.

Den ska byggas på exklusiva Fröbergs varv

När byggkostnaden ska diskuteras slår Sigge ut med handen och slår fast att båten ska byggas på varvet på Lidingö där kamratens båt just håller på att färdigställas.

En rymligare kabin än vi är vana att se hos andra Petterssonbåtar. (Foto: Sjöexpress)

När Cege förklarar att Fröbergs kanske inte är det billigaste varvet i stan berättar Sigge om fredagsutflykten. Och därmed är saken bestämd.

Beställningarna hade tynat

Hos Fröbergs båtvarv, som varvet heter, mottas ordern med öppna armar. Efter finanskraschen har telefonen tystnat.

De sedvanliga beställningarna på vårrustningar och nybyggnationer har bytts mot säljorder eller i bästa fall malpåse över sommaren.

Trots en i förhållande snabb produktion av Sigull så är kvaliteten slående. Trots sina 90 år så känns hon fortfarande som ny. (Foto: Sjöexpress)

Sigges beställning tryggar verksamheten ytterligare ett tag och Fröberg och hans båtbyggare kan lägga allt krut på båten så att den redan i mitten på juni 1932 står klar för sjösättning.

Då med namnet Sigull fastskruvat med kromade bokstäver på båda bogarna.

Svårt att inte känna stolthet över släktklenoden Sigull. (Foto: Sjöexpress)

En vårdad pärla i generationer

Sedan dess har hon funnits där. Legat i hamnen vid familjen Gullbergs magnifika sommarställe som inköptes senare under 1932. Där har hon legat långsides vid sin egen plats.

ANNONS
ANNONS

Vinterförvaringen har under alla år ombesörjts av Fröbergs Båtvarv med en ypperlig omvårdnad som resultat.

Anders Gullberg är andra generationen som förvaltar släktklenoden Sigull efter sin farfar Sigge Gullberg. Med den omvårdnad hon får kommer hon säkert leva lika länge till. (Foto: Sjöexpress)

Men 1971 stängde varvet portarna för gott och den Gullbergska båten fick ny vinterhemmahamn på Tyresövarvet. Och sedan några år på den egna tomten.

Familjen Gullbergs huldande med Sigull har resulterat i att hon idag är i ett ypperligt underbart originalskick.

Detta skick efter 90 år visar på mycket hög kvalitet i kombination med kärlek och omvårdnad. (Foto: Sjöexpress)

Förbrukat två motorer

Vad som hänt under åren är två nya motorer, lite träbyte i botten och två renskrapningar.

Annars ser hon ut och är precis som den dagen i juni 1932 då hon med en lätt nigning för första gången fick känna på vatten utanför varvet i Kyrkviken.

Sigull har unika Pettersson linjer
Så här hoppas vi få Anders Gullberg och Sigull att glida fram genom skärgården i många år till (Foto: Sjöexpress)

Och allt detta tack vare en god kamrats iver i ett telefonsamtal den 11 mars 1932.

Fakta Sigull

Konstruktör: CG Pettersson
Byggår: 1932
Varv: Fröbergs båtvarv, Lidingö
Längd: 8,50
Bredd: 1,90
Motor original: Penta L-6
Nuvarande motor: Volvo Penta B20, 115 hk
Fart: 21 knop


Läs även:
Från Göteborgs stolthet till vrak och tillbaka. Dagens PS

Läs även: PS-podden: Vad är en klassiker? Dagens PS