Tändstickkungen Ivar Kreugers snabbgående motoryacht Loris har en historia som ingen annan. Båten har dragit till sig kändisar som Kung Carl XVI Gustaf, Drottning Silvia, Björn Borg och Greta Garbo. För att bara nämna några.

annons
annons

Många av veteranbåtarna som Dagens PS rapporterat om i artikelserien om Skärgårdens vackraste båtar har en spännande historia med anknytning till det svenska näringslivet, kungligheter och kändisar.

Många kända gäster

Men det är få båtar som kommer i närheten av yachten Loris, som beställdes av tändstickskungen Ivar Kreuger 1913, när det gäller möjligheterna att “namedroppa”, alltså att i förbifarten nämna kända personer som varit på båten. Kolla bara på den här listan, som den nuvarande ägaren Mats Arrhénborg kallar för “ett litet urval” på båtens hemsida: 

”Kung Carl XVI Gustaf, Drottning Silvia, Prinsessan Ingrid, Kronprins Gustaf Adolf, Mary Pickford, Douglas Fairbanks, Greta Garbo, Ivar och Torsten Kreuger, Björn Borg, Tricia Guild, Eva Dahlgren, Efva Attling, Amelia Adamo, Måns Härngren, Camilla Läckberg, Malena Ernman, Fredrik Lundberg, Sylvia Lindenstrand, Tomas Ledin, Helena Bergström, Tomas Bodström, Erik Haag, Marianne Nivert, Hertigparet Roxburghe och många fler.”

Kung Carl XVI Gustaf
Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia på Loris. (Foto: Lorischarter.com)
Douglas Fairbanks
Mary Pickford och Douglas Fairbanks ombord 1924. (Foto: Lorischarter.com)
Erik Haag och Lotta Lundgren
Historieätarna Erik Haag och Lotta Lundgren. (Foto: Lorischarter.com)

Beställdes av Ivar Kreuger

Loris beställdes som sagt av ”tändstickskungen” Ivar Kreuger 1913, när denne var på god väg att göra sig ett namn i svenskt näringsliv. Under början av 1900-talet började Ivar Kreuger bygga upp sitt imperium med byggbolaget Kreuger och Toll, som satsade på en ny teknik med armerad betong från USA. De lade bland annat grunden till Stadshuset i Stockholm och byggde inför olympiaden 1912 Stockholms Stadion vid Valhallavägen.

Förenade Svenska Tändsticksfabrikers Aktiebolag, som skulle ge ”tändstickskungen” sitt smeknamn, bildades i mars 1913 efter en sammanslagning av Kreuger-familjens tändsticksbolag och ett antal konkurrenter. Bara någon vecka tidigare hade Ivar Kreuger beställt båten Loris hos den kände båtkonstruktören Knut Ljungberg.

ANNONS
ANNONS
Mats Arrhénborg
Ägaren Mats Arrhénborg, njuter i aktersalongen som renoverats till originalskick. (Foto: Åke Gunnarsson VUE)

”En man som hade bråttom”

Det är en snabbgående motoryacht med måtten 15 gånger 2,5 meter, och hade vid sjösättningen en motor som gav henne en fart på 14 knop, vilket var mycket snabbt vid den tiden då de flesta seglade eller rodde. Bilar var fortfarande sällsynta gäster och de flesta färdades med häst och vagn på Sveriges grusvägar.

”Ivar Kreuger var en man som hade bråttom”, säger nuvarande ägaren Mats Arrhénborg.”

Toalett
Den renoverade toaletten med orginaldetaljer.

Kreugers imperium växte och han monopoliserade tändsticksmarknaden världen över och lånade ut pengar till många av världens länder. När han var som rikast hade han en förmögenhet som i dagens penningvärde skulle vara värd dubbelt så mycket som Bill Gates äger i dag.

Båten utvecklades med imperiet

Loris uppgraderades samtidigt som imperiet växte, och fick flera gånger en ny motor. Till sommaren 1928 hade hon fått en 24L 6-cylindrig Sterling CoastGuard på 300 hästkrafter som gav en fart på 27 knop.

Men allt skulle falla samman i samband med den stora depressionen, och 1932 hittades Ivar Kreuger död på ett hotellrum i Paris. Den officiella dödsorsaken är självmord, men brodern Torsten Kreuger påstod senare att Ivar Kreuger blivit mördad. Bankerna med familjekoncernen Wallenberg, Stenbeck-koncernen och Handelsbanken tog över de flesta bolagen i Kreuger-imperiet.

Båten Loris såldes på auktion till direktören Ruben Johansson från Södertälje och bytte ägare ett flertal gånger och var bland annat i Danmark under en period. Hon kom tillbaka till Sverige, men skicket på båten blev sämre och sämre och hon sjönk, bärgades och plockades av alla sina beslag, skulle eldas upp men räddades i sista stund.

ANNONS
ANNONS
Loris
Efter att Loris sjunkit utanför Tufa Marin på Ekerö blev hon liggande i flera år utan täckning. Många av hennes beslag stals och mahognybitar bröts loss för att användas på andra båtar. Loris skulle hon eldas upp men räddades i sista stund.

Den nuvarande ägaren Mats Arrhénborg lyckades till slut starta en omfattande renovering tillsammans med Joakim Irebjer, gjord av arbetslösa båtbyggare genom ett ALU-projekt och finansierat av ett samarbetsavtal med Ivar Kreugers gamla fastighetsbolag Hufvudstaden.

Går i chartertrafik

Renoveringen tog fem år, och Loris kunde sjösättas igen 1998. I nutid har hon sin hemmahamn i Stockholm på Heleneborgs Båtklubb, och hon går i chartertrafik och kan hyras för dagsturer när hon inte används av sina nuvarande ägare som familjens bad- och utflyktsbåt. Loris har haft kungen och drottningen som gäster och setts i tv i programmen ”Sommarpratarna” och ”Historieätarna”.

Loris på sjön
Loris på sjön.

”Det är en så speciell båt som utgör en så viktig del av Sveriges historia. Av de båtar som finns kvar från den tiden så är väl den här den mest speciella, att den var Kreugers privata båt. Den byggdes före första världskriget vilket är anmärkningsvärt i sig. Det är ett stycke konstnärlig liksom ingenjörsmässig historia”, har Mats Arrhénborg tidigare sagt till tidningen Skärgården.

Fakta LORIS

Båttyp: Snabbgående motorkryssare
Konstruktör: Knut Ljungberg
Byggnadsår: 1913
Varv: Hästholmsvarvet i Nacka
Längd: 15 m
Bredd: 2,5 m
Nuvarande motor: Cummins 300hkr
Motor 1928: Sterling Coast Guard 300hkr
Fart: 27 knop
Ägare: Mats Arrhénborg och Ilona Orgmetz
www.lorischarter.com
[email protected]