Det är billigt, avskalat och funktionellt. Och du måste göra mycket själv. Ryanair har gjort för flygindustrin vad IKEA gjorde för möbelbranschen – förenklat, standardiserat och massproducerat en tjänst som tidigare var reserverad för de få. Resultatet: Europas största flygbolag.
Så blev Ryanair flygets IKEA

Mest läst i kategorin

Ryanair är inte glamour – det är en vara
Eddie Wilson, vd för Ryanair, försöker inte lura någon. Han vet att folk inte älskar hans bolag. Det gör inget. Det är inte poängen.
“Vi är en vara. Ett sätt att ta sig från A till B. Punkt,” säger han.
Ryanair säljer flyg som andra säljer mjölk, bensin eller el. Det är inte kul, inte snyggt, inte minnesvärt – men det funkar. Det är också därför Ryanair är Europas största flygbolag, med närmare 180 miljoner passagerare per år och 600 flygplan i drift.

Från upplevelse till funktion – en strategisk inversion
Medan många flygbolag pratar om upplevelser, varumärken, känslor och “att resa med stil”, har Ryanair gjort exakt tvärtom. De har reducerat flyget till det det egentligen är: transport.
“Folk behöver ta sig någonstans. Vi gör det snabbt, billigt och punktligt. Resten får andra sköta,” säger Wilson.
“Vi säljer inte drömmen om att flyga. Vi säljer verkligheten.”
Läs även: Ryanairs dom: SAS kommer att krympa
Kärnan i Ryanairs modell: volym, disciplin, ägande
• Volym – 600 flygplan, upp till 3 000 flygningar per dag.
• Disciplin – Allt standardiseras: plan, besättningar, rutter.
• Ägande – Egna underhållscenter, egna pilotprogram, egna digitala plattformar.
“Vi äger våra flygplan. Vi tränar våra egna piloter. Vi styr hela kedjan,” säger Wilson.
“Det är så du gör ett lågprisflygbolag lönsamt – och tillförlitligt.”
Läs även: Flygkaos lurar runt hörnet – igen
Billigt – men inte dumt
Många antar att lågpris innebär låg kvalitet. Men det är fel sorts låg. Ryanair har ofta bättre punktlighet än flaggbolag. Bränsleanvändningen per passagerare är bland de lägsta i branschen. Och flygplanen – Boeing 737 Max – är toppmoderna.
“Vi hedge:ar bränslekostnader, optimerar bemanningen och använder AI för att förutsäga trafikstockningar. Det är så vi håller kostnaderna nere – utan att sänka säkerheten,” säger Wilson.
En ny europeisk mobilitet – till ett pris
Wilson vet att Ryanair provocerar. Att bolaget utmanar fackförbund, väljer sekundära flygplatser och inte alltid prioriterar personalens trivsel över effektivitet. Men han menar att kritiken kommer från fel håll.
“Vi gjorde det möjligt för vanliga människor att resa fritt i Europa. Det är frihet, inte lyx,” säger han.

Ett flygbolag för folk som inte gillar flygbolag
Det är den paradoxala kärnan i Ryanairs framgång: bolaget bygger inte lojalitet, det bygger beroende. Ingen åker Ryanair för att de vill – de åker för att det är det logiska valet. För att det kostar 129 kronor till Berlin när tåget kostar 1400.
“Du behöver inte tycka om oss. Du behöver bara boka oss,” säger Wilson.
“Det räcker för att vi ska vinna.”
Läs även: Flygkriget om de rika kunderna – SAS vässar affärsklassen, privatjet exploderar

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.