Dagens PS

Så blev Ryanair flygets IKEA

Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 17 maj 2025Publicerad: 17 maj 2025

Det är billigt, avskalat och funktionellt. Och du måste göra mycket själv. Ryanair har gjort för flygindustrin vad IKEA gjorde för möbelbranschen – förenklat, standardiserat och massproducerat en tjänst som tidigare var reserverad för de få. Resultatet: Europas största flygbolag.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Budgetflygets framtid Ryanair
Enligt Eddie Wilson i mitten kommer det i framtiden bara att finnas fyra stora flygbolagsgrupper i Europa. (Foto: Jessica Gow/TT)

Ryanair är inte glamour – det är en vara

Eddie Wilson, vd för Ryanair, försöker inte lura någon. Han vet att folk inte älskar hans bolag. Det gör inget. Det är inte poängen.

“Vi är en vara. Ett sätt att ta sig från A till B. Punkt,” säger han.

Ryanair säljer flyg som andra säljer mjölk, bensin eller el. Det är inte kul, inte snyggt, inte minnesvärt – men det funkar. Det är också därför Ryanair är Europas största flygbolag, med närmare 180 miljoner passagerare per år och 600 flygplan i drift.

Ryanair
Ingen åker Ryanair för att de vill – de åker för att det är det logiska valet. För att det kostar 129 kronor till Berlin när tåget kostar 1400. (Foto: TT)
ANNONS

Senaste nytt

Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Från upplevelse till funktion – en strategisk inversion

Medan många flygbolag pratar om upplevelser, varumärken, känslor och “att resa med stil”, har Ryanair gjort exakt tvärtom. De har reducerat flyget till det det egentligen är: transport.

“Folk behöver ta sig någonstans. Vi gör det snabbt, billigt och punktligt. Resten får andra sköta,” säger Wilson.
“Vi säljer inte drömmen om att flyga. Vi säljer verkligheten.”

ANNONS

Läs även: Ryanairs dom: SAS kommer att krympa

Kärnan i Ryanairs modell: volym, disciplin, ägande

Volym – 600 flygplan, upp till 3 000 flygningar per dag.
Disciplin – Allt standardiseras: plan, besättningar, rutter.
Ägande – Egna underhållscenter, egna pilotprogram, egna digitala plattformar.

“Vi äger våra flygplan. Vi tränar våra egna piloter. Vi styr hela kedjan,” säger Wilson.
“Det är så du gör ett lågprisflygbolag lönsamt – och tillförlitligt.”

Läs även: Flygkaos lurar runt hörnet – igen

Billigt – men inte dumt

Många antar att lågpris innebär låg kvalitet. Men det är fel sorts låg. Ryanair har ofta bättre punktlighet än flaggbolag. Bränsleanvändningen per passagerare är bland de lägsta i branschen. Och flygplanen – Boeing 737 Max – är toppmoderna.

“Vi hedge:ar bränslekostnader, optimerar bemanningen och använder AI för att förutsäga trafikstockningar. Det är så vi håller kostnaderna nere – utan att sänka säkerheten,” säger Wilson.

En ny europeisk mobilitet – till ett pris

ANNONS

Wilson vet att Ryanair provocerar. Att bolaget utmanar fackförbund, väljer sekundära flygplatser och inte alltid prioriterar personalens trivsel över effektivitet. Men han menar att kritiken kommer från fel håll.

“Vi gjorde det möjligt för vanliga människor att resa fritt i Europa. Det är frihet, inte lyx,” säger han.

En ny strejk bryter på fredag ut bland Ryanairs kabinanställda med följden inställda flyg. (Foto: TT)
Ryanair har gjort för flygindustrin vad IKEA gjorde för möbelbranschen – förenklat. (Foto: TT)

Ett flygbolag för folk som inte gillar flygbolag

Det är den paradoxala kärnan i Ryanairs framgång: bolaget bygger inte lojalitet, det bygger beroende. Ingen åker Ryanair för att de vill – de åker för att det är det logiska valet. För att det kostar 129 kronor till Berlin när tåget kostar 1400.

“Du behöver inte tycka om oss. Du behöver bara boka oss,” säger Wilson.
“Det räcker för att vi ska vinna.”

Läs även: Flygkriget om de rika kunderna – SAS vässar affärsklassen, privatjet exploderar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Åsa Wallenrud om privatleasing
Spela klippet
Motor

Svenskar nobbar privatleasing – trots billigare lån

16 maj 2025
ANNONS
ANNONS