Dagens PS

Varning för Ölands sommarvägar: Här är fällorna

Akta dig för de vassa fartkamerorna på Öland. (Foto: Google maps, Oscar Olsson/TT och Canva)
Akta dig för de vassa fartkamerorna på Öland. (Foto: Google maps, Oscar Olsson/TT och Canva)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 30 juni 2025Publicerad: 01 juli 2025

Under sommarhalvåret är Ölands vägar livliga, men vilka platser ska du se upp för när det gäller fartkameror? Här är svaret.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Varje år bötfälls hundratals bilister på Öland efter att ha fastnat på fartkameror. Nu kan Barometern avslöja vilka platser som är mest utsatta och varför Trafikverket anser att systemet är en framgång, trots att målet inte är att bötfälla så många som möjligt.

Trafiksäkerhet är i fokus, och nya siffror ger en tydlig bild av hur förarna på Öland sköter sig.

Ölands mest aktiva fartkameror avslöjade

Under 2024 fick över 600 trafikanter böter efter att ha blivit fotograferade av fartkameror längs vägarna på Öland.

Enligt Barometern var Färjestaden den plats där flest överträdelser registrerades. De södra och norra delarna av Färjestaden, i både norrgående och södergående riktning, stod för en betydande andel av dessa.

Till exempel registrerades 143 hastighetsöverträdelser vid Färjestaden norra norrgående och 141 vid Färjestaden norra södergående.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Andra platser som utmärkte sig var Algutsrum med 50 överträdelser och Köpingsvik med 61. Även om platser som Halltorp och Räpplingevägen hade färre ärenden, såsom 14 respektive 9 överträdelser, fyller kamerorna ändå sin funktion, enligt Trafikverket.

Så blixtrade fartkamerorna på Öland 2024

Färjestaden södra norrgående

Antal hastighetsöverträdelser: 83

Färjestaden södra södergående

Antal hastighetsöverträdelser: 67

Färjestaden norra norrgående

Antal hastighetsöverträdelser: 143

Färjestaden norra södergående

Antal hastighetsöverträdelser: 141

Algutsrum

Antal hastighetsöverträdelser: 50

Stora Rör

Antal hastighetsöverträdelser: 18

Halltorp

Antal hastighetsöverträdelser: 14

Strandtorp

Antal hastighetsöverträdelser: 19

Räpplingevägen

Antal hastighetsöverträdelser: 9

Köpingsvik

Antal hastighetsöverträdelser: 61

(Ölandsbladet har bara fått info gällande en av fartkamerorna i Köpingsvik)

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Så fungerar fartkamerorna och varför de finns

Eva Lundberg, nationell samordnare för trafiksäkerhetskameror på Trafikverket, förklarar att kamerorna alltid är aktiva och registrerar hastigheter. De aktiveras och fotograferar fordon som kör för fort under en viss del av tiden. Dessa ärenden utreds sedan av polisen, och en andel av förarna bötfälls.

Eva Lundberg, Trafikverket. (Foto: Trafikverket)
Eva Lundberg, Trafikverket. (Foto: Trafikverket)

Lundberg betonar att syftet med kamerorna inte är att bötfälla så många som möjligt, utan snarare att få trafikanter att sänka hastigheten. Folk sänker hastigheten och det är det som är syftet för oss, inte att lagföra så många som möjligt, säger Lundberg till Barometern.

Kamerorna är placerade på platser där risken för olyckor är stor och där trafiken tenderar att hålla höga medelhastigheter. Mätningar visar att systemet är effektivt; hastigheten sänks på vägar med kameror, vilket i sin tur minskar buller och utsläpp av koldioxid och andra skadliga partiklar.

Trafikverket uppger att cirka 2 500 trafiksäkerhetskameror längs de statliga vägarna räddar omkring 20 liv och förhindrar över 70 allvarliga skador årligen, enligt Aftonbladet och Trafikverket.

En blixt som märks och hög acceptans bland folket

Bilister som kör för fort märker när de blir fotograferade av en fartkamera.

“Ja, det gör du, det är en bra, tydlig blixt. Och gör du inte det så märker du det när du får en underrättelse hem”, förklarar Lundberg.

ANNONS

Enligt Trafikverkets undersökningar har nära 75 procent av svenskarna en positiv inställning till trafiksäkerhetskamerorna, en attityd som har legat på en hög nivå sedan systemet infördes 2006.

Medelhastigheten sänks och påverkar trafikanters hastigheter upp till fem kilometer från kamerans placering.

Sänk farten – nya fartkameror blir smartare

Myter om fartkameror lever, men stämmer inte. När nu den nya typen av fartkameror kommer nästa år blir det ännu svårare att lura dem. Det är närmast

Ölänningarna sköter sig bättre än riksgenomsnittet

Lundberg lyfter fram Ölands anmärkningsvärt låga medelhastighet i jämförelse med andra delar av landet. På 90-sträckor med fartkamera ligger medelhastigheten på 70 kilometer i timmen, på 80-sträckor på 67-68 kilometer i timmen, på 70-sträckor på 57 kilometer i timmen, på 50-sträckor på 42 kilometer i timmen och på 40-sträckor på 33 kilometer i timmen.

Vid 40-sträckorna är det endast 0,3 procent som kör 6 kilometer i timmen för fort (rapporteringsgräns för fortkörning), och 1,5 procent som kör över 40 kilometer i timmen. Detta kan jämföras med ett snitt på 5 procent över landets vägar.

“Ölänningarna sköter sig bra generellt sett helt enkelt. Ni ska vara nöjda med att ni bidrar till att färre dör i trafiken”, säger Lundberg.

Trots att vissa sträckor har få bötfällda, som Räpplingevägen med nio fall på ett år, kommer kamerorna inte att plockas bort eftersom de fyller sin funktion genom att sänka hastigheten, enligt Trafikverket.

Radarvarnare och fartkameror i Europa – vad gäller?

Att köra för fort kan bli dyrt, och många bilister lockas av appar och andra tekniska lösningar som varnar för fartkameror. Men se upp, i många länder är

ANNONS

Nollvisionen och dess betydelse

Arbetet med trafiksäkerhetskameror är en del av den så kallade Nollvisionen, ett riksdagsbeslut från 1997. Nollvisionen är ett politiskt initiativ som syftar till att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i vägtrafiken.

Beslutet har omformat trafiksäkerhetspolitiken i Sverige och lagt grunden för ett arbete där allt ska göras för att förhindra allvarliga olyckor. Trafikverket och Polisen har ett gemensamt ansvar för att placera ut kamerorna och Polisen ansvarar för att utreda ärenden som kamerorna registrerar.

Trafikverket sköter etablering, drift och underhåll av de fasta kamerorna, medan Polisen hanterar de mobila. Det finns idag cirka 2 500 fasta kameror och 15 mobila kameror fördelade över landet, vilket illustrerar ett omfattande nätverk dedikerat till att förbättra trafiksäkerheten.

ÅrAntal kameror
20232 482
20222 391
20212 340
20202 189
20192 001
20181 820
20171 599
20161 479
20151 296
20141 172
20131 086
20121 076
20111 056
20101 086
20091 048
2008957
2007860
2006644

Så många fick böter i landet som helhet

2019: 82 434

2020: 84 342

2021: 100 636

ANNONS

2022: 95 218

2023: 79 591

2025: 105 000

Källa: Polisen, Trafikverket

Ny dom öppnar för oväntade böter från fartkameran

En nylig dom ändrar allt. Fartkameror ser mer än hastighet – en oväntad detalj kan nu ge dig böter. Se över dina körvanor. En man i 55-årsåldern dömdes

Läs också:

Hon kan bli parkeringsbranschens mardröm. Dagens PS

Ny vändning i Tesla-bråket – kan avtal vara på gång? Dagens PS

Volvo i rampljuset efter mystiska garagekrascher. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS