Under sommarhalvåret är Ölands vägar livliga, men vilka platser ska du se upp för när det gäller fartkameror? Här är svaret.
Varning för Ölands sommarvägar: Här är fällorna


Mest läst i kategorin
Varje år bötfälls hundratals bilister på Öland efter att ha fastnat på fartkameror. Nu kan Barometern avslöja vilka platser som är mest utsatta och varför Trafikverket anser att systemet är en framgång, trots att målet inte är att bötfälla så många som möjligt.
Trafiksäkerhet är i fokus, och nya siffror ger en tydlig bild av hur förarna på Öland sköter sig.
Ölands mest aktiva fartkameror avslöjade
Under 2024 fick över 600 trafikanter böter efter att ha blivit fotograferade av fartkameror längs vägarna på Öland.
Enligt Barometern var Färjestaden den plats där flest överträdelser registrerades. De södra och norra delarna av Färjestaden, i både norrgående och södergående riktning, stod för en betydande andel av dessa.
Till exempel registrerades 143 hastighetsöverträdelser vid Färjestaden norra norrgående och 141 vid Färjestaden norra södergående.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Andra platser som utmärkte sig var Algutsrum med 50 överträdelser och Köpingsvik med 61. Även om platser som Halltorp och Räpplingevägen hade färre ärenden, såsom 14 respektive 9 överträdelser, fyller kamerorna ändå sin funktion, enligt Trafikverket.
Så blixtrade fartkamerorna på Öland 2024
Färjestaden södra norrgående
Antal hastighetsöverträdelser: 83
Färjestaden södra södergående
Antal hastighetsöverträdelser: 67
Färjestaden norra norrgående
Antal hastighetsöverträdelser: 143
Färjestaden norra södergående
Antal hastighetsöverträdelser: 141
Algutsrum
Antal hastighetsöverträdelser: 50
Stora Rör
Antal hastighetsöverträdelser: 18
Halltorp
Antal hastighetsöverträdelser: 14
Strandtorp
Antal hastighetsöverträdelser: 19
Räpplingevägen
Antal hastighetsöverträdelser: 9
Köpingsvik
Antal hastighetsöverträdelser: 61
(Ölandsbladet har bara fått info gällande en av fartkamerorna i Köpingsvik)
Så fungerar fartkamerorna och varför de finns
Eva Lundberg, nationell samordnare för trafiksäkerhetskameror på Trafikverket, förklarar att kamerorna alltid är aktiva och registrerar hastigheter. De aktiveras och fotograferar fordon som kör för fort under en viss del av tiden. Dessa ärenden utreds sedan av polisen, och en andel av förarna bötfälls.

Lundberg betonar att syftet med kamerorna inte är att bötfälla så många som möjligt, utan snarare att få trafikanter att sänka hastigheten. Folk sänker hastigheten och det är det som är syftet för oss, inte att lagföra så många som möjligt, säger Lundberg till Barometern.
Kamerorna är placerade på platser där risken för olyckor är stor och där trafiken tenderar att hålla höga medelhastigheter. Mätningar visar att systemet är effektivt; hastigheten sänks på vägar med kameror, vilket i sin tur minskar buller och utsläpp av koldioxid och andra skadliga partiklar.
Trafikverket uppger att cirka 2 500 trafiksäkerhetskameror längs de statliga vägarna räddar omkring 20 liv och förhindrar över 70 allvarliga skador årligen, enligt Aftonbladet och Trafikverket.
En blixt som märks och hög acceptans bland folket
Bilister som kör för fort märker när de blir fotograferade av en fartkamera.
“Ja, det gör du, det är en bra, tydlig blixt. Och gör du inte det så märker du det när du får en underrättelse hem”, förklarar Lundberg.
Enligt Trafikverkets undersökningar har nära 75 procent av svenskarna en positiv inställning till trafiksäkerhetskamerorna, en attityd som har legat på en hög nivå sedan systemet infördes 2006.
Medelhastigheten sänks och påverkar trafikanters hastigheter upp till fem kilometer från kamerans placering.

Sänk farten – nya fartkameror blir smartare
Myter om fartkameror lever, men stämmer inte. När nu den nya typen av fartkameror kommer nästa år blir det ännu svårare att lura dem. Det är närmast
Ölänningarna sköter sig bättre än riksgenomsnittet
Lundberg lyfter fram Ölands anmärkningsvärt låga medelhastighet i jämförelse med andra delar av landet. På 90-sträckor med fartkamera ligger medelhastigheten på 70 kilometer i timmen, på 80-sträckor på 67-68 kilometer i timmen, på 70-sträckor på 57 kilometer i timmen, på 50-sträckor på 42 kilometer i timmen och på 40-sträckor på 33 kilometer i timmen.
Vid 40-sträckorna är det endast 0,3 procent som kör 6 kilometer i timmen för fort (rapporteringsgräns för fortkörning), och 1,5 procent som kör över 40 kilometer i timmen. Detta kan jämföras med ett snitt på 5 procent över landets vägar.
“Ölänningarna sköter sig bra generellt sett helt enkelt. Ni ska vara nöjda med att ni bidrar till att färre dör i trafiken”, säger Lundberg.
Trots att vissa sträckor har få bötfällda, som Räpplingevägen med nio fall på ett år, kommer kamerorna inte att plockas bort eftersom de fyller sin funktion genom att sänka hastigheten, enligt Trafikverket.

Radarvarnare och fartkameror i Europa – vad gäller?
Att köra för fort kan bli dyrt, och många bilister lockas av appar och andra tekniska lösningar som varnar för fartkameror. Men se upp, i många länder är
Nollvisionen och dess betydelse
Arbetet med trafiksäkerhetskameror är en del av den så kallade Nollvisionen, ett riksdagsbeslut från 1997. Nollvisionen är ett politiskt initiativ som syftar till att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i vägtrafiken.
Beslutet har omformat trafiksäkerhetspolitiken i Sverige och lagt grunden för ett arbete där allt ska göras för att förhindra allvarliga olyckor. Trafikverket och Polisen har ett gemensamt ansvar för att placera ut kamerorna och Polisen ansvarar för att utreda ärenden som kamerorna registrerar.
Trafikverket sköter etablering, drift och underhåll av de fasta kamerorna, medan Polisen hanterar de mobila. Det finns idag cirka 2 500 fasta kameror och 15 mobila kameror fördelade över landet, vilket illustrerar ett omfattande nätverk dedikerat till att förbättra trafiksäkerheten.
År | Antal kameror |
---|---|
2023 | 2 482 |
2022 | 2 391 |
2021 | 2 340 |
2020 | 2 189 |
2019 | 2 001 |
2018 | 1 820 |
2017 | 1 599 |
2016 | 1 479 |
2015 | 1 296 |
2014 | 1 172 |
2013 | 1 086 |
2012 | 1 076 |
2011 | 1 056 |
2010 | 1 086 |
2009 | 1 048 |
2008 | 957 |
2007 | 860 |
2006 | 644 |
Så många fick böter i landet som helhet
2019: 82 434
2020: 84 342
2021: 100 636
2022: 95 218
2023: 79 591
2025: 105 000
Källa: Polisen, Trafikverket

Ny dom öppnar för oväntade böter från fartkameran
En nylig dom ändrar allt. Fartkameror ser mer än hastighet – en oväntad detalj kan nu ge dig böter. Se över dina körvanor. En man i 55-årsåldern dömdes
Läs också:
Hon kan bli parkeringsbranschens mardröm. Dagens PS
Ny vändning i Tesla-bråket – kan avtal vara på gång? Dagens PS
Volvo i rampljuset efter mystiska garagekrascher. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.