Dagens PS

Blev lovad 50 mils räckvidd: Elbilen kom inte hälften

elbil
Christian Englén anser att för mycket ansvar läggs på kunden när det gäller köp av elbil. (Foto: Collage/Volkswagen/SVT)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 11 maj 2023Publicerad: 11 maj 2023

WLTP-räckvidden på en elbil är en branschstandard som ska ge konsumenter möjligheten att jämföra olika bilar och dess räckvidd. Christian Englén från Småland tycker den är missvisande.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Christian Englén från Mullsjö pendlar stundtals från den småländska byn till Stockholm och valde att köpa en elbil för klimatets skull.

”Det brukar vara så att jag sitter med en burgare i knät utanför Nyköping och tvingas ladda” berättar han för SVT Jönköping.

Orealistisk räckvidd på elbilen

Christian menar på att Volkswagen kommunicerar 50 mils räckvidd för sin elbil.

Det är närmare bestämt en Volkswagen ID.4 GTX som Christian kör, som sägs ha en WLTP-räckvidd på 497 kilometer.

Sträckan mellan Mullsjö och Stockholm är på 353 kilometer, vilket i praktiken innebär att Christian inte borde ha några problem med att ta sig fram på en laddning.

”Det brukar vara så att jag sitter med en burgare i knäet utanför Nyköping och tvingas ladda” berättar han för SVT.

Christian Englén kör en Volkswagen ID.4 GTX. (Foto: Volkswagen)

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Oklara omständigheter

Exakt hur Christians körstil ser ut är oklart, men något elbilar kräver – inte minst när det vankas långkörning – är att man oftast drar ner på hastigheten.

Med det sagt är Christians huvudbudskap att konsumenter måste läsa på för mycket inför ett bilköp och att ”det inte går att köra långt på ett smidigt sätt” med en elbil.

Volkswagen kontrar

Marcus Thomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen, menar på att WLTP-räckvidden endast är till för att man ska kunna jämföra olika bilar.

Dessutom utlovar tyskarna inte en definitiv räckvidd, utan kommunicerar bara att en elbil kan köra upp till en viss sträcka.

Inte alltid lätt att köra långt med elbil

Det är dock så att elbilar kräver betydligt mer research än exempelvis förbränningsbilar, med tanke på att det är förhållandevis nyligen som de fick sig ett uppsving.

ANNONS

Det finns fler parametrar att ta hänsyn till – räckvidden på bilen, hur snabbt den kan ladda, tillgänglighet av snabbladdare, applikationer och man påverkas mer av faktorer som dåligt väder och däck.

Förbränningsbilar tampas också med problem som kortare räckvidd än enligt WLTP, men det förblir lättare att tanka en bil än att ladda den.

Läs även: Köra långt med elbil – misär eller magi?
Läs även:
Myten – så påverkas räckvidden i din elbil – egentligen
Läs även:
Podcast – “Fjällresan blev fem timmar längre med elbil

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS