Det råder full energi på Kinda Brave, ett av de senaste tillskotten i den svenska spelsektorn. Framgångsformeln för de rutinerade branschveteranerna bakom bolaget stavas ”feelgood-loopen”.
Flygande start för svenska spel-legendernas nya satsning
Mest läst i kategorin
”Vi vill ha feelgood på jobbet när vi jobbar med våra feelgood-spel, som ger feelgood bland våra spelare som i sin tur ger feelgood på banken”, berättar Martin Sahlin, spelkreatör och medgrundare till den Umeåbaserade studion Windup som är del av spelgruppen Kinda Brave Entertainment med ett leende.
Och Sahlin vet vad han talar om. Det var precis ur de här tankarna, att skapa spel som tillför något gott för både människor och världen, som han för ett par år sedan kreerade ett av det svenska spelundrets mest uppmärksammande spel någonsin; Unravel.
Miljonsuccéer på cv:et
Unravel har spelats av miljoner människor världen över och fick till och med 60-åriga damer att köpa playstation för att kunna ”leka” med garnnystanet som är spelets kärna. Försäljningssiffrorna för spelet, som publicerades av speljätten Electronic Arts (EA), är inte officiella men Sahlin gör en handrörelse som pekar mot himlen när ämnet kommer på tal.
Martin Sahlin är inte den enda med gedigen branscherfarenhet i bagaget på Kinda Brave. En annan av initiativtagarna till bolaget, som i nuläget består av totalt fyra studios och en mindre förläggarverksamhet, är bolagets kommersiellt ansvarige Alexander Benitez.
Under nära två decennier i spelindustrin har han varit involverad i ”fler spel än han kan räkna till”. På meritlistan finns bland annat storsäljarna Battlefield 3 och The Sims.
Benitez var tidigt inne i det börsbekanta spelbolaget Stillfront men har också haft Kommersiella roller på EA och investerat i, och varit en del av, flera mindre studios tillväxtresa.
Liksom Sahlin och övriga grundare delar Benitez passionen för spel som kulturform:
”Det är få medier som får människor att känna så mycket och som tar sig ett eget liv utanför spelkreatörens egen skapelse”, resonerar han.
Håller öppet för fler förvärv
2022 anslöt Alexander Benitez till Windup Games, en Umeåbaserad spelstudio med Martin Sahlin som en av grundarna. Snart föddes den gemensamma idén till att bygga ett större bolag med samma vision för spelskapande som de själva med ”feelgood-loopen” som grund.
”Ambitionen är att bygga ett bolag från grunden där enskilda studios har en hög grad av frihet men samtidigt känner en stark tillhörighet. Då skapar vi förutsättningar för att bygga spel som kan lämna människor lite bättre än hur vi fann dem. Det är superviktigt för oss”, förklarar Benitez som också lyfter fram flexibiliteten att samarbeta med olika små och stora förläggare och plattformsägarna som en styrka i bolagsmodellen.
Sommaren 2023 förvärvades det då konkursade spelbolaget Kinda Braves tre studios inklusive en mindre förläggarverksamhet i Uppsala. Varumärket ”snälla och modiga” passade väl in i det etablerade feelgood-tänket och fick ge namn till hela bolaget. Uppsala-verksamheten tillsammans med den Umeåbaserade studion Windup utgör Kinda Brave Entertainment Group som det ser ut i dag.
Resultatet hittills, mindre än ett år sedan Kinda Brave såg dagens ljus, är imponerande. I mars släpptes de två första spelen i liten skala, minst tre nya ännu icke avslöjade speltitlar är på väg mot lansering och det finns planer på fler förvärv om rätt studio skulle dyka upp berättar Alexander Benitez.
Det är tydligt att Kinda Braves bolagsresa bara har börjat.
Läs mer om bolaget på kindabrave.com
Du kanske även är intresserad av:
På väg till börsen med flera spännande spel i pipen
Inför börsdebuten: ”Vi vet hur man lanserar miljonsäljande spel”
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.