Dagens PS

Myten: Så påverkas räckvidden i din elbil - egentligen

Elbilar elbil
Hur mycket påverkar egentligen olika funktioner räckvidden i en elbil? (Foto: William Koitrand)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 08 maj 2023Publicerad: 08 maj 2023

Elbilslivet leder till en myriad av frågeställningar, inte minst sådana som relaterar till räckvidd. Men hur mycket påverkas egentligen elbilar av exempelvis ljus och torkare?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Räckviddsångest gör att man som förare tar till med drastiska åtgärder för att säkerställa att man når sin slutdestination.

Elbilar kräver mer planering 

Exempelvis kanske man drar ner styrkan på innerbelysningen och snålar med helljuset.

När det regnar kanske man till och med snålar med vindrutetorkaren också.

Men hur mycket påverkar det egentligen? Det har brittiska Top Gear rapporterat om.

ANNONS

Senaste nytt

Säkra före det osäkra

När man kör elbil lär man sig att funktioner som exempelvis klimatanläggning har en enorm påverkan på räckvidden.

Även vädret, däck, hastighet, och en rad andra parametrar spelar roll.

ANNONS

Då borde ju lampor vindrutetorkare också göra det. Eller?

BMW i4 Tesla antalet laddare elbil

Att köra långt med elbil är inte altid en enkel match. (Foto: Andreas Bergman)

Ingen ko på isen

Det visar sig att vindrutetorkarna endast använder sig 100 watt – de använder sig av en 12 voltsmotor som går på mindre än 10 ampere.

Man måste med andra ord använda sina vindrutetorkare i 10 timmar för att förbruka 1 kWh batteri.

I en Volkswagen ID.7 innebär det att man kan ha på vindrutetorkarna i 850 timmar – motsvarande 4,9 veckor – innan batteriet sinar.

Det ser ljust ut

När det gäller lampor har de allra flesta elbilar LED-lampor. De som den senaste tiden har tampats med dyra elräkningar vet nog vid det här laget att LED-lampor är extremt snåla.

ANNONS

De drar ännu mindre än vindrutetorkarna, något som gör att man inte behöver bry sig om lampor heller.

Det är mycket som kan påverka räckvidden i en elbil, men inte nödvändigtvis i den utsträckning som man tror. (Foto: Marcus Berggren)

Andra faktorer väger tyngre

Det som väger tyngst i en elbil – eller förbränningsbil för den delen – är dels klimatanläggningen, dels väglaget.

Kör man genom regnet kan det innebära en 5–10 procents minskning av räckvidden.

Elbilar är inte så känsla som man tror

Utöver detta är det enormt viktigt med vilka däck man använder och huruvida de är optimerade för elbilar.

Med andra ord kan du gladeligen sitta där med dina vindrutetorkare på max och helljusen på, men se bara till att du har rätt däck – och helst av allt att det inte är någon nederbörd.

ANNONS

Läs även: Studie slår sönder myten om elbilar – det är renare
Läs även: Lista – världens billigaste elbilar
Läs även: Så många procent av bilar i Sverige är elbilar
Läs även: Köra långt med elbil – misär eller magi?

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS