Tesla kapar nästan hela sin Supercharger-organisation. Det har skapat oro även hos andra tillverkare av elbilar.
Laddstationer hänger löst efter Teslas utspel
Mest läst i kategorin
I Europa har farhågorna den senaste tiden handlat om att den undermåliga infrastrukturen kring laddstationer i Europa hotar elbilarnas frammarsch.
Europeiska revisionsrätten kom nyligen med förödande kritik mot EU:s klimatpolitik på den punkten.
I USA seglar nu ett annat hot upp, knutet kring laddstationer och infrastruktur på det området.
I centrum för detta står, som så ofta, Tesla och Elon Musk.
Utnyttjas av alla
Tesla har beslutat kapa nästan hela sin Supercharger-organisation, vilken byggt upp ett stort nätverk av offentliga laddstationer i USA.
Praktiskt taget alla större biltillverkare utnyttjar i dag detta nätverk.
Beslutet att skära ned gruppen med nästan 500 medarbetare, inklusive dess ledning i form av direktören Rebecca Tinucci, togs av Elon Musk den senaste veckan.
Det här kommer att bromsa nätverkets tillväxt, enligt en källa till Bloomberg. Musk själv har i ett inlägg på X bekräftat att så kan bli fallet.
Senaste nytt
Oroar konkurrenter
Det här oroar andra elbilstillverkare.
Rivian, Ford och General Motors är bland de biltillverkare som använder Teslas laddningskontakter för sina batteridrivna bilar.
Fordon från de här biltillverkarna designades ursprungligen för att använda en standard som kallas Combined Charging System, CSS.
Men istället valde man snart Tesla Superchargers, som använder vad Tesla kallar North American Charging Standard, NACS, och vars infrastruktur anses snabbare och mer pålitlig.
Känslig tidpunkt
Teslas beslut innebär att Rivian, Ford och andra tappar sina kontaktpunkter i Teslas laddningsenhet strax innan den intensiva sommarsäsongen.
I delar blir nätverket intakt, enligt Bloomberg, då Tesla byggt CCS- till-NACS-adaptrar i Buffalo och New York.
Företag som tecknat laddningskontrakt med Tesla använder ofta adaptrarna som en kvick fix. Rivian och Ford levererar båda fortfarande adaptrar till sina kunder, enligt uttalanden från företagen.
Ford meddelade fredag sina elbilsägare att leveranser kan bli försenade utifrån den uppkomna situationen.
Avgörande för branschen
Tillgång till höghastighetsladdning är avgörande för användning av elbilar, och Tesla har investerar miljarder dollar i att utveckla ett globalt nätverk av superladdare.
Det är också en avgörande drivkraft för Teslas försäljning.
Tesla pekade på divisionens tillväxt under sitt första kvartalsresultat bara förra veckan.
“Från och med slutet av februari började vi öppna vårt nordamerikanska Supercharger-nätverk för fler icke-Tesla EV-ägare”, noterade Tesla.
Många avtal
Tesla har även avtal om laddningspartnerskap med bland andra Stellantis NV, Volvo, Polestar, Kia, Honda, Mercedes-Benz och BMW.
Det är inte klart vem som nu kommer att hanera Teslas partnerskap med dessa företag.
GM, Volvo och Polestar skulle alla öppna NACS-laddare för sina kunder inom den närmaste framtiden, enligt Teslas hemsida.
Läs även: Frågan på allas läppar: Kan Musk charma Kina? Dagens PS
Har flest av alla
Tesla hade 6 249 Supercharger-stationer och mer än 57 000 kontakter i slutet av första kvartalet.
Det innebär att Elon Musks företag har fler snabbladdare i USA än alla andra leverantörer tillsammans.
Läs mer:
Förödande kritik mot EU:s klimatpolitik. Dagens PS
Frågan på allas läppar: Kan Musk charma Kina? Dagens PS
Priskriget på elbilar fortsätter. Dagens PS
ANNONS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.