Du må tycka att V8:an är guds gåva till bilismen. Men faktum är att samma antal cylindrar men på rad, är ett strå vackrare.
Våra vackraste åttacylindriga favoriter
Mest läst i kategorin
Den 10 mars varje år firas V8:ans dag. Denna legendariska motorprodukt som fick sitt stora kommersiella genombrott med Fords sidventilsåtta som frälste bilvärlden 1932.
När sedan dagens toppentils-V8 såg dagens ljus på 1950-talet har konstruktionen och ljudet från densamma, dominerat den hästkraft-stinna motorvärlden.
Låt vara att konstruktionen är effektiv och går att vrida ur mängder av hästkrafter ur. Men så värst vacker visuellt är den banne mig inte.
Åtta cylindrar på rad
Vackrare och mer imposant blir det istället när de åtta cylindrarna sätts på rad. Det är då det går att göra vackert. Det är då som de tekniska ingenjörerna skiljs från de som både har teknik och estetik på sitt mentala visitkort.
För att lyfta fram den raka åttans skönhet har vi därför, helt utifrån eget tycke och smak, satt ihop vår fem-i-topp-lista på fordon som drivits framåt av de underbart vackra raka åttor som världens motor-ingenjörer har skapat.
Senaste nytt
Bugatti Royale
Den franska legendariska biltillverkaren Bugatti har nog varit det företag som mest framgångsrikt låtit ingenjörskunskap och estetik jobba tillsammans på allra bästa sätt.
Motorerna som skapades I Bugattis verkstäder på 1920- och 30-talen var inte bara motorer utan rena art déco-konstverk in i minsta detalj.
En mega-bil
När så Ettore Bugatti bestämde sig för att gå fullständigt bananas med den största och mest luxuösa bil som någonsin tillverkats, blev det ju också nödvändigt att konstruera en ny maskin som skulle kunna driva hela härligheten.
Självklart blev det en rak åtta. En mastodontmaskin på hela 12,8 liters cylindervolym och lång som en hyvelbänk från träslöjden.
Det blev dock bara sex bilar byggda.
Ekonomin och världskonjunkturen satte käppar I hjulen för Ettore Bugattis storslagna planer. Men än i dag kan vi njuta av de flesta av de sex byggda. Tyvärr dock mest stillastående på museum.
Men motorn överlevde längre än bilen. Den hittade en ny plats i franska rälsbussar där dess kraft och vridmoment väl kom till pass.
Cord L-29
Errett Lobban Cord var en av de som skickligt men tyvärr inte tillräckligt framgångsrikt skapade ett bilimperium under 1920-talet, men som sedan fick se det slitas i stycken av 1930-talets depression.
Storsäljande skönhet
Cord var bilmärket som han döpt efter sig själv. En av märkets storsäljare blev den löjligt vackra bilen Cord L-29, motoriserad med en underbar 4,9-liters Lycoming rak-åtta.
Motorfabriken Lycoming var, tillsammans med bilmärkena Auburn, Cord och Duesenberg, också ägt av Cord och såg till att koncernens bilar fick de vackraste och mest pålitliga motorer under huvarna.
I Sverige såldes hela 50 stycket L-29:or av generalagenten Philipsons åren kring 1929-30, varav endast en garanterat har överlevt.
Packard Eight
Amerikanska Packard var en av de biltillverkare som slogs om kunderna i nivån strax under det allra dyraste och mest exklusiva. Märket hade också lyckats skaffa sig en image av återhållsam gentlemans-stil.
En bil för den kräsne och ej skrytsamme gentlemannen.
Åtta eller tolv
Företaget höll sig främst med motorer med åtta eller 12 cylindrar, där deras raka åtta kom att bli den verkliga storsäljaren.
I Sverige kom Packard att bli en mycket populär bil bland överklassen. Bäckdahl & Co på Birger Jarlsgatan i Stockholm kom att leverera bilar till både kända adresser i innerstaden som många av landets slott och herresäten.
Mercedes-Benz 770 K
Den tyska maktapparatens älsklingsbil nummer ett under 1930-talet var Mercedes synnerligen pampiga modell 770 K.
770 var en bil som på alla sätt stack ut på både längden, bredden, lyxen och styrkan.
Detta var en bil för de allra rikaste eller för de som hade goda försäkringar in i det regerande Nazistpartiet.
Politiskt smittad
Bilen kom att bli känd för sin medverkan i många av de synnerligen pampiga politiska parader som genomsyrade upptrappningen till andra världskriget. Bortsett från bilens politiska koppling, var den helt underbart vacker.
Den fantastiska motorn tillsammans med avgasrören som slingrade sig ut på motorhuvens sida, blev tillsammans med bilens övriga linjespel, en designmässig orgie av kraft och skönhet.
Stor rak åtta
88 bilar kom att byggas mellan åren 1938 och 1943 som alla utrustades med den pampiga 7,7-liter stora raka åttan. Med kompressorn (K i modellnamnet) inkopplad kunde de drygt tre ton tunga bilarna nå hela 170 km/h.
Till Sverige kom endast ett exemplar att säljas nytt av återförsäljaren Wiklunds. Köpare var kork-direktören Carl-August Wicander, som hade bilen vid sin pampiga bostad Lusthusporten på Djurgården i Stockholm.
Alfa Romeo 8C
Självklart har även ingenjörerna i motorlandet Italien byggt motorer med åtta cylindrar på rad, där självklart Alfa Romeo var en av de mest framträdande.
Företaget hade redan på 1920-talet börjat bestycka sina tävlingsbilar med raka åttor, men det var först 1931 som motorerna dök upp i bilar byggda för gatan.
Tekniskt underverk
På sedvanligt italienskt vis var motorn ett underverk av teknik och hade hämtats från de bilar som vunnit 24-timmars på Le Mans hela fyra gånger.
Med 2,3 liters cylindervolym, dubbla överliggande kamaxlar och kompressor var maskin ett kraftpaket utan dess like, och ett av toppalternativen för den som ville äga en av världens mest kompetenta sportbilar på 1930-talet.
Några få 8C hittade till Sverige där kanske Per Wictor Widengrens tävlingsbil kom att bli den mest kända. Bilen finns kvar idag men tyvärr inte längre på svenska vägar.
Och så en utom tävlan – Hilding Carlsson rälsbuss Y8
Det har även byggts raka åttor i Sverige, även om de kanske inte kan tävla mot de fantastiska maskiner som monterades i bilarna ovan i listan.
Den raka åtta som kom att bli mest ombesjungen i svensk motorindustri var den 200 hästar starka dieselmotor som Scania-Vabis tog fram och sålde under beteckningen D815.
Svensk slitvarg
Motorn var en slitvarg och kom bland annat att bli känd för att driva SJ:s mycket populära tvåfärgat orangea rälsbussar av modell Y6, Y7 och Y8.
Har du åren på nacken och har åkt rälsbuss på 1970-talet, minns du säkert morret från motorn bredvid föraren där den långa motorhuven just dolde en av dessa urstarka svenska arbetshästar.
Läs även: Cupra byter kostym. Dagens PS
ANNONS
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.