Dagens PS

Köra långt med elbil: Misär eller magi?

Audi
Fjällturen gjordes i sällskap av en Audi Q8 e-tron. (Foto: Marcus Berggren)
Mats Hedberg
Mats Hedberg
Uppdaterad: 23 apr. 2023Publicerad: 23 apr. 2023

Det diskuteras mycket om hur enkelt det egentligen är att åka långt med elbil. Är eldrivet är ett rimligt alternativ till att köra förbränningsmotor när man exempelvis åker på sin fjällresa?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vad innebär det egentligen? Och är det ett alternativ för oss som ligger och kuskar upp och ned till fjällen ett stort antal gånger per säsong?

Jag antog uppdraget från Högsta Växelns chefredaktör Marcus Berggren som ungefär löd så här: ”Du som kör upp och ned till Åre hela tiden, är helt rätt målgrupp för Audi, med minst sagt begränsad teknisk kompetens, och är ökänt ohändig. Kan du tänka dig att växla över helt till el under en resa och köra tur-och-retur i en Audi Q8?”

”Ok. Om vi har en enklare laddskola först!? Och att vi installerar alla appar. Sist, men inte minst måste ni stå standby. För jag vill inte bli stående längs vägkanten.”

Sagt och gjort.

Missa inte: Vårt poddavsnitt om äventyret

Elbil

Mats första långtur med elbil gick från Stockholm till Åre och tillbaka. (Foto: Marcus Berggren)

Från dieseldroska till elbil

Jag skulle alltså avstå från att ratta min Mercedes GLE 350de – ett regelrätt tyskt expresslok.

ANNONS

GLE 350de är laddhydrid där dieselspisen tar vid efter 8 – 9 mil och sedan tar en upp till Åre på en tank. Något som inklusive ett kortare depåstopp brukar ta sex timmar från Stockholm. 

Denna gång skulle jag alltså köra en fet Audi Q8 Sportback e-tron med fyrhjuldrift – alltså en elmotor per axel.

Med andra ord ännu ett tyskt expresslok av bästa snitt – rejält utrustad så att slutnotan stannar kring 1,3 miljoner kronor. Den som vill läsa mer om själva bilen kan klicka på länkarna nedan. 

Uppresan gjordes under de tuffaste förutsättningar för en elbil. Bortsett från att det inte var särskilt kallt ute.

Vi begav oss från Stockholm på skärtorsdagen strax efter lunch, något en rutinerad fjällresenär inte gör, eftersom man garanterat hamnar i rusning. 

Sedan vet man att kommer att gå långsamt mellan Gävle och Tönnebro med ett antal köstopp då man nu börjat kör enfiligt på sträckan; i syfte att stoppa vansinnesomkörningar på denna trefiliga sträcka med vajrar som avskiljare mellan riktningarna. 

En rutinerad fjällförare drar mycket tidigt eller mycket sent. Vid båda tidpunkterna kan man köra fort och samtidigt säkert.

ANNONS

Senaste nytt

Hjälp från alla håll och kanter

ANNONS

Med stöd av Marcus Berggren och redaktionens främsta meck – Gustaf Gripenlöf Karlberg – var jag förberedd med info, om än lite nervös när jag på navigatorn knappade in dit jag skulle. 

Från start till Åre totalt 64 mil, navigatorn rekommenderade 3 stopp, trots att Audis hemsidan säger att Q8 55-etron som jag testade ska gå upp 60 mil.

Men utlovad räckvidd för batterier kan liknas vid avkastningen din finansiella rådgivare utlovar. Alltså rätt begränsad.

Frågan var hur lång tid skulle resan ta. Skulle köerna bli rejäla? Skulle jag irra runt och leta laddstolpar sent på kvällen med irriterade barn i baksätet? Mina farhågor besannades.

Den som kört elbil ett tag lär sig snabbt att tre omständigheter påverkar räckvidden rejält, nämligen: Hur snabbt man accelererar, hur fort man kör och hur kallt det är ute.

Det är en fråga om att snålköra för att spara batteri – det finns ingen anledning att gasa på, särskilt inte efter lunch på skärtorsdagen då man ändå snittar en bra bit under hundra när alla andra är ute och kuskar. 

Audi Q8 e-tron elbil

En långresa med elbil kräver ett visst tålamod. (Foto: Audi)

Inte lätt när det är svårt

ANNONS

Första prövningen av tålamodet inträffade på sträckan Uppsala till Gävle, som är som gjord för en betydligt högre snitthastighet.

Men mantrat ”lugn och fin” tog oss till Gävle. Där var det dags för första laddningen enligt bilens instruktioner. För vi skulle ju köra riskfritt. Där inleddes en kafkalik upplevelse.

Första laddningen var tänkt att ske vid Max. Men tji fick vi, för där var det fullt. Gustaf påpekade att appen säger att det skulle finnas en laddare några hundra meter vid en Audi-återförsäljare, och även en laddstation. Vi kuskade dit. 

Ingen av apparna som vi hade laddat ned funkade. Suckandes laddade jag ned ytterligare en app, som även krävde att jag satte in pengar.

Tänkte att 200 pix får räcka. Fick ändå inte igång laddningen. Nu börjar stämning i baksätet att passera ett stadium av undrande till tonårsirriterat. 200 kronor fattigare och utan laddning ringde jag Gustaf. 

Gustafs tips: Åk vidare till Gävlebro där finns ett gäng Tesla-laddare och dom laddar fort. Och det är nära. Det stämde. Men där var det kö till laddarna. Ungdomarna där bak börjar nu ifrågasätta rätt stora delar av min person. 

Elbil

Audi Q8 är minst sagt lämpad för fjällfarartyperna. (Foto: Audi)

Gustaf levererar

ANNONS

Gustafs nästa tips: Det är nära till McDonalds där finns det lediga laddare. Och det stämde bara att dom hade dåligt kräm – 50 kW mot de eftersträvade 150 kW. 

Ja, ni fattar vad som händer med laddtiden. För att spara tid blev det fria val på menyn med en slagsida åt socker. Så i det korta perspektivet lyftes stämningen till uthärdlig. 

Efter cirka 30 minuters laddare drog vi vidare mot Tönnebro. Vi skulle åka innervägen – ett bra val när man ändå inte ska köra så kort. Och hämta tillbaka cirka 45 minuter jämfört med yttervägen över Sundsvall och Östersund. 

En hydridväg är att köra till Hudiksvall och därifrån in på innervägen via Ljusdal. Där finns också laddare vid Max och Burger King. Knepet för smidiga lösningar är nämligen att tajma laddstopp med snabbmat. 

I sakta mak

Sträckan Gävle – Tönnebro blev just så jävlig som befarat. Två rejäla köer då man stängt av en fil.

Ett klokt val ur säkerhetssynpunkt, och även en minskad risk för riktigt långa köer som kan uppstå vid olyckor på den här sträckan, som drabbas hårt av när det blir stort tryck på sträckan. 

Stämning tvärvände och bli bottenfrusen. Med kommentarer som: ”Vad håller du på med. Du vet ju att man antingen åker ubertidigt eller riktigt sent. Jävla svennebanan!”

ANNONS

”Jo, men nu håller vi på med konsumentjournalistik.”

”Kan du inte göra det när du åker själv?!”

Sedan tuffar vi på genom det vackra Hälsingland, och när vi närmar oss Lill Babs-territoriet Järvsö talar Audin om att det är dags att ladda igen.

Den här gången vid det charmiga pensionatet Järvsöbaden har det ställts upp sex laddare, som levererar upp till 150 kW, något man verkligen vill ha om man inte ska stanna länge. 

Synd att vi slafsat i oss burgare för annars är den miljö och mat som pensionatets matsal erbjuder värt ett stopp. 

Planering, planering, planering

Låt oss redan konstatera att göra en elbilsresa så skön som möjlighet krävs betydligt mer planering än att dundra fram med en förbränningsmotor. Åtminstone första gången man kör en sträcka. Detta kan inte nog understrykas. 

Sedan går resan mot Åre in i en monotonare fas via furuinklädd landsväg. Vi pratar 84:an, via 296:an till 83:an. När vi passerat den rentäta Rätansbygden säger Audin att det dags för nästa laddstopp. 

ANNONS

Vid ländskidåkningsmeckat Åsarna. Nu har mörkret lagt sig. Och här irrar jag runt ett tag och letar Tesla-laddare.

Inte så lätt att hitta gömda en bit från vägen på en oupplyst plan, men till slut skådas äntligen de vita laddarna.  

Påskhelgen tillbringades med att kuska från Stockholm till Åre. (Foto: Marcus Berggren)

Efter mycket om och men

Sedan tar sista benet vid. Och via Mattmar när vi Åre efter elva timmars resande. Alltså cirka 70 procent längre än vad en välplanerad resa med förbränningsmotor tar. För balansens skull ska tilläggas att det fanns ett visst mått av inlärning på utresan. 

Hemresan gick smidigare. Då startade vi något tidigare. Vid åttatiden, och en fredag när var normal trafik. Här klarade vi oss på två laddstopp.

Inga köer. Men vi tuffade ned med maxhastighet kring 110 km/tim. Sluttiden blev åtta timmar 25 procent längre tid än normalt. 

Det tar bra mycket längre tid att köra elbil till fjällen än diesel. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

Långtur med elbil är lättare sagt än gjort

Summa summarum: Att köra elbil på längre sträckor är görligt. Man får ställa in sig på att det tar längre tid. 

Kräver lite mer planering. För man ska nog inte räkna med att laddinfrastrukturen blir bättre. 

För takten som elbilarna säljs i är högre än utbyggnaden laddstolpar. Och så kommer det nog vara en längre tid. Inte minst på grund av de utmaningar som svenskt elnät står inför. 

Så för egen del blir det laddhydrid ytterligare ett tag. Även om osvuret är bäst i tider med batterier som får betydligt bättre räckvidd.  

Läs även: Provkörning av nya Audi Q8 e-tron
Läs även:
Krönika – ett moraliskt dilemma i form av en Porsche

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mats Hedberg
Mats Hedberg

VD på Dagens PS.

Mats Hedberg
Mats Hedberg

VD på Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS