Dagens PS

Scanias konkurrent släpper rekordmotor

Dieselmotorn Scanias konkurrent kom före på.
Dieselmotorn Scanias konkurrent kom före på. (Foto: JanErik Henriksson/TT)
Philip Jansson
Philip Jansson
Uppdaterad: 30 apr. 2024Publicerad: 30 apr. 2024

Scanias storslagna ambition att vara först med ny dieseldriven motor grusades. Kinesiska Weichai var steget före med sin dieseldrivna motor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Weichais nya dieseldrivna motor är en motor Scania länge ville vara först med att skapa. Motorn är den första i sitt slag att ha verifierats till 53 procent i verkningsgrad.

I detta fall innebär det den kemiska energin som omvandlas till rörelseenergi i en bilmotor, den energi som fortsätter hålla motorn drivande.

Scanias svar på Weichais nya motor

Senior teknisk rådgivare Per Stålhammar har jobbat länge inom något som kallas drivelineutveckling hos Scania.

Han nämner drivkraften om att vara först med denna typ av motor.

“Vi hade tänkt vara först med att presentera en motor med 50 procent verkningsgrad. Men Weichai var snäppet före”, säger han till Ny Teknik.

Sedan motorn avtäcktes under hösten 2021 har den kommit upp i 53 procent verkningsgrad för den motor de jobbat på.

Klarar Weichais motor utsläppskraven

Det kan bli svårt i längden för Weichai att upprätthålla de utsläppskrav vars standard höjs. Detta då produktionen är tänkt att vara storskalig men att man hela tiden behöver ha kundkrav samt lagkrav för utsläppsnivåer i åtanke.

Per Stålhammar menar att det är tre huvudområden som behöver kunna samarbeta.
Förbränningscykeln, gasväxlingscykeln (turboladdning samt hur motorn andas) samt parasitförluster i form av bland annat friktion.

“Man kan hänga på ett system för att återvinna en del av avgasvärmen. Något som är komplext, svårt och kanske inte något Weichai har gjort. Vi tror att Weichai lyckats komma upp i 53 procent med sin motor, något vi samt andra tillverkare skulle kunnat åstadkomma internt men på ett sätt som gör det svårt att nå hög serieproduktion samt uppfylla kund- och lagkrav”, säger han.

Kan nya dieselmotorn överleva

Ett kommande krav att hålla extra koll på är hållbarhet och livslängd, med det menas att motorn behöver klara det certifikat den är certifierad för under en längre tid.

En annan kravkategori man behöver ha koll på vad gäller utsläppsnormer är partiklar som exempelvis damm från urea-baserade efterbehandlingssystem för en motor.
Detta kräver att man tar mer hänsyn till vilket system man använder och kan kräva mer avancerade system samt motorer i framtiden.

Läs också:

Nu har Volvo byggt sin sista dieselmotor – Dagens PS

Succéstart på året för Scania – leveranserna upp 38 procent – Dagens PS









Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS