Dagens PS

Flygkaos lurar runt hörnet – igen

Bristen på flygledare är akut i flera länder, inte minst i Frankrike och Tyskland, där tusentals flyg varje vecka passerar luftrummet på väg mellan London, Palma, Stockholm, Milano och resten av kontinenten. Foto: TT
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 14 maj 2025Publicerad: 14 maj 2025

Sommaren 2025 riskerar att bli en repris av tidigare års flygkaos – men den här gången är det inte vädret, strejker eller pandemirestriktioner som är boven. Det är Europas splittrade flygtrafikledning som hotar punktligheten – och miljön.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Läs även: Ryanairs dom: SAS kommer att krympa

Bristen på flygledare är akut i flera länder, inte minst i Frankrike och Tyskland, där tusentals flyg varje vecka passerar luftrummet på väg mellan London, Palma, Stockholm, Milano och resten av kontinenten. Enligt Ryanairs vd Eddie Wilson är problemen inte bara irriterande – de är ohållbara.

Läs även: Arbetslivet 10 000 meter upp i luften

Ryanair ställer in Paris-flyg – strejkkaos på flygplats
Ryanair är ett av de bolag som drabbas när franska flygledare inte går till jobbet. Foto: TT

“Europa har ärvt ett lufttrafiksystem från det kalla kriget, men vi flyger i en globaliserad ekonomi,” säger han.
“Om vi bara kunde flyga raka linjer istället för att sicksacka över halva kontinenten, skulle vi minska utsläppen med tio procent – över en natt.”

Det finns i dag 37 olika flygtrafikmyndigheter i Europa, jämfört med en enda i USA. Skillnaden i effektivitet är monumental. Det leder till flygkaos. Flygbolag som Ryanair, EasyJet och Wizz Air ser sina punktlighetsmål smulas sönder av förseningar de själva inte rår över. Och passagerarna – de får snällt vänta i terminalerna.

Arlanda flygplats kan få nytt namn
Enligt beräkningar från Eurocontrol skulle ett fullt implementerat “Single European Sky”-system minska utsläppen med över 5 miljoner ton koldioxid om året. (Foto: Pontus Lundahl/TT)

Fakta: Därför blir det flygkaos i sommar

Brist på flygledare – Många gick i pension under pandemin. Rekrytering och utbildning tar tid.
Splittrat system – Europa har inget gemensamt flygledningscenter. Varje land kör sitt race.
Strejkhot – Särskilt i Frankrike. I år igen.
Ökad trafik – Sommaren 2025 väntas bli den mest reseintensiva någonsin i Europa.
Klimatpåverkan – Ett gemensamt europeiskt luftrum skulle enligt Ryanair spara 10 procent i bränsleförbrukning och CO₂-utsläpp.

ANNONS
Flygledare säkerhet.
“Vi har tekniken. Vi har viljan. Men vi har 27 regeringar som alla vill bestämma över sitt eget luftrum,” säger Ryanairs vd Eddie Wilson till Dagens PS. (Foto: Jessica Gow/TT)

Ett miljöslöseri i tusen meters höjd

Flygbolagen må vara ekonomiska maskiner, men varje omväg i luften innebär inte bara flygkaos, förlorade marginaler – utan även ökade utsläpp. Enligt beräkningar från Eurocontrol skulle ett fullt implementerat “Single European Sky”-system minska utsläppen med över 5 miljoner ton koldioxid om året. Det motsvarar nästan en miljon bensinbilar – eller utsläppen från 250 000 svenska villor.

Men trots 20 års utredningar och EU-kommissionsrapporter står reformen still. Och enligt Wilson lär inget hända i sommar heller.

“Vi har tekniken. Vi har viljan. Men vi har 27 regeringar som alla vill bestämma över sitt eget luftrum,” säger han.
“Vi behöver modiga beslut. Inte ännu en powerpointpresentation i Bryssel.”

Ett miljöslöseri i tusen meters höjd

Flygbolagen må vara ekonomiska maskiner, men varje omväg i luften innebär inte bara förlorade marginaler, flygkaos – utan även ökade utsläpp. Enligt beräkningar från Eurocontrol skulle ett fullt implementerat “Single European Sky”-system minska utsläppen med över 5 miljoner ton koldioxid om året. Det motsvarar nästan en miljon bensinbilar – eller utsläppen från 250 000 svenska villor.

Men trots 20 års utredningar och EU-kommissionsrapporter står reformen still. Och enligt Wilson lär inget hända i sommar heller.

“Vi har tekniken. Vi har viljan. Men vi har 27 regeringar som alla vill bestämma över sitt eget luftrum,” säger han.
“Vi behöver modiga beslut. Inte ännu en powerpointpresentation i Bryssel.”

ANNONS
Flyg
Flygledare runt om i Europa prioriterar alltid säkerheten – även om det leder till köer i luften och sena ankomster på marken. Foto: Beth A Keiser, AP

Säkerheten först – men förseningarna består

Enligt flygbranschen är säkerheten inte hotad av det flygkaoset. Flygledare runt om i Europa prioriterar alltid säkerheten – även om det leder till köer i luften och sena ankomster på marken. Problemet är inte att planen inte kan flyga, utan att de ofta inte får flyga den mest effektiva vägen.

“Förseningar är frustrerande, men de är ett bevis på att vi inte kompromissar med säkerheten,” säger Wilson.

Frågan är bara hur länge Europas resenärer – och klimat – orkar vänta.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS