Passion. Kraft. Precision. Det är ledorden när Formel 1-stjärnan Daniel Ricciardo tillsammans med vinhuset St. Hugo lanserar sitt eget rödvin i USA. En Cabernet Sauvignon och en Shiraz, båda från Australien, skriver Robb Report. 

ANNONS

Att ge sig in i dryckesbranschen tycks vara en aldrig sinande trend, som på senare år lockat såväl sångare och skådespelare som författare och idrottare. Ett fenomen som även spridit sig till Sverige där viner från bland andra Leif GW Persson och Jill Johnson numera blivit ett stående inslag på vinhyllan.

Den senaste i raden att lansera sitt eget vin är den australiensiske Formel 1-stjärnan Daniel Ricciardo, som gått samman med vinhuset St. Hugo. För den som inte känner till Ricardo kan sägas att han efter ett antal stallbyten tävlar för Mclaren i Formel 1. Intriger som alla går att följa i Netflix-succén ”Drive to survive”.

Dricker segerbubbel ur skon

Kännetecknade för Ricciardo är hans glada lynne, envishet och vinnarskalle. Han har även initierat en något annorlunda segerrit som går ut på att hälla upp champagnen i sin sko och sedan dricka ur densamma på prispallen.

Dessa galenskaper och en stor portion passion tar Ricciardo nu med sig när han och australiensiska vinproducenten St. Hugo med huvudvinmakaren Peter Munro i spetsen gör Cabernet Sauvignon och Shiraz tillsammans. Ett uppdrag som Ricciardo inte bara tar sig an för skojs skull utan faktiskt ”brinner för”, skriver Robb Report.

Formel 1
Daniel  Ricciardo gillar både snabba bilar och vin. Här med kristallkaraffen som efterliknar hans sko.  (Bild: St. Hugo)

Döpt efter bilnumret

Samarbetet som bär namnet DR3 efter Ricciardos bilnummer i Formel 1 debuterade i hemlandet Australien för ett år sedan och sålde snabbt slut. Nu följer en andra limiterad upplaga av en 2018 Cabernet Sauvignon från vinregionen Coonawarra i södra Australien och en Shiraz 2020 som är en blend på druvor från flera regioner.

Båda paketerade i en modern flaska med en etikett i rött och guld, som marknadsförs med ledorden ”Passion. Power. Precision”.

Som en hyllning till Ricciardos förkärlek att dricka ur sin sko har man även låtit tillverka en kristallkaraff formad som en sko, vilken betingar ett pris på 700 dollar, motsvarande 7000 kronor.

Till USA kommer vinet nu i augusti då även Formel 1-säsongen återupptas med start den 28 augusti, skriver Robb Report. Håll i hatten. Eller skon.

Läs även: F1-legenden köper in sig i NFL-laget Denver Broncos [Dagens PS]

ANNONS
ANNONS

Läs även: Körglädjen och törsten tillbaka i Formel 1[Dagens PS]

Läs även: Idrottsstjärnor lanserar innovativ gin [Dagens PS]

Läs även: Så fick bolagsjättarna USA att älska Formel 1 [Dagens PS]