Dagens PS

Körglädjen och törsten tillbaka i Formel 1

Formel 1
Racingstjärnan Max Verstappen firar med Ferrari Trento efter att vunnit Miami Grand Prix i Formel 1. (Bild: TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 17 maj 2022Publicerad: 17 maj 2022

Formel 1 är inte bara tjutande däck och öronbedövande motorer. Det är också en motorsport som gärna poppar en och annan champagnekork och vet att fira ordentligt. När Miami Grand Prix gick av stapeln för några veckor sedan hade man laddat upp med inte mindre än 2 500 lådor bubbel från Ferrari Trento, skriver Wine Spectator. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När Red Bulls racingstjärna Max Verstappen tog hem segern i Formel 1:s första Miami Grand Prix för några veckor sedan var det med stödet från 85 000 motorfans och ett dryckesartilleri om mer än 2 500 lådor av Ferrari brut och brut rosé, som flödade på och utanför banan.

Bakom bubblet står Ferrari Trento, som numera är stolt samarbetspartner till Formel 1 och gladeligen poppar upp 3-liters flaskor av sitt italienska mousserande.

Totalt sett deltog nästan 250 000 personer under hela evenemangshelgen som hade i genomsnitt 2,6 miljoner tittare, vilket gör det till det mest sedda direktsända F1-loppet i USA:s historia, skriver Wine Spectator.

Formel 1

Charles Leclerc tar sig en välförtjänt klunk mousserande. (Bild: Ferrari Trento)

Bubblig partner

Det var under förra året som Ferrari Trentos vd Matteo Lunelli inledde sitt samarbete med Formel 1. Då på halvfart sedan pandemin fortfarande begränsade tävlingarna. Ett drygt år senare är både körglädjen och törsten tillbaka.

“Vi var övertygade om att gemytligheten skulle komma tillbaka. Vi inledde det här projektet för att vi tror på framtiden för Ferrari Trento. Vi bestämde oss för att göra Miami till huvudfokus eftersom det är den mest glittrande staden för tillfället”, säger Lunelli till Wine Spectator.

ANNONS

Senaste nytt

Delad passion för livets goda

ANNONS

Sedan tidigare sponsrar Ferrari Trento även Alfa Romeo-teamet Orlen, som delar Ferrari Trentos passion för livets goda.

“Mat och dryck är så viktigt för att kunna njuta av livet till fullo. Vi har turen att vara partner med Ferrari Trento, ett företag som delar vår strävan efter perfektion”, säger Stefano Battiston, chef för partnerskap och marknadsföring i Alfa Romeo-teamet Orlen.

1200 lådor rosé

På plats under Formel 1-festen var också ytterligare ett antal profiler verksamma i dryckesvärlden. Däribland Carlton McCoy från Lawrence Wine Estates som fungerade som evenemangets sommelier och försåg dess deltagare med exklusiva viner, liksom det franska vinhuset Minuty som levererade 1200 lådor av sitt rosé till tävlingen.

Mer vin, bubbel och snabba bilar blir det igen om mindre än en vecka, den 22 maj, då spanska Grand Prix går av stapeln på Circuit de Barcelona-Catalunya.

Läs även: Så fick bolagsjättarna USA att älska Formel 1

Läs även: Bubblig roadtrip signerad Prosecco och Alfa Romeo

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS