Dagens PS

Krokodilen - en schweizisk legend

Krokodilen
Märklins Krokodilen var alla modellrallares stora drömlok under 1930-talet. Idag finns bara några få exemplar kvar, vilket har gjort loket till en mycket högt värderad aktivitet på världens auktioner. (Foto: Märklin)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 07 juli 2023Publicerad: 07 juli 2023

Högst upp på alla tågfrälsta smågrabbars önskelista på 1930-talet, var en modell i skala noll av Krokodilen – det gröna pampiga lok som i original drog tåg över alperna. Idag är dessa Märklin-lok hett eftertraktade på marknaden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hamngatan i Stockholm. Snett mittemot Kungsträdgårdens kortända ligger än idag Nordiska Kompaniet – eller NK som det heter i folkmun.

På våning två låg på 1930-talet företagets stora leksaksavdelning – en veritabel dröm för Stockholms alla små-grabbar. Här trängdes modellbilar från bland annat Dinky Toys och Tootsie Toys på ena väggen, med tåg från tyska Märklin på andra väggen.

Krokodilen
NKs leksaksavdelning hade alltid ett skyltfönster under julskyltningen mot Hamngatan. En värld av lek som lockade in stadens alla kids till våning två. (Foto: Nordiska Kompaniet)

Bland loken från Märklin, var det ett som stack ut. Ett lok, större än de andra klassiska ångloken och som dessutom inte såg ut som något annat. Dess namn var Krokodilen.

Loket var på alla sätt magnifikt. Långt, lågt och tre-delat. Till skillnad mot de vanliga snälla ångloken såg krokodilen lite läskigt arg ut. Den fascinerade och väckte drömmar som inget annat lok.

Dyrt. Och platskrävande

Och det var dyrt. Extremt dyrt för att vara en leksak. Det var nog inte många av grabbarna med stora ögon som verkligen fick sin dröm förverkligad.

Krokodilen
Sidan 27 i 1938-års Märklin-katalog visade drömloket nummer ett – den fantastiska krokodilen. (Original: Märklin)
ANNONS

Att köpa en Krokodil var inte bara en fråga om att ha råd med själva modellen. Det gällde också att ha en våning stor nog för att kunna bygga upp en bana där Krokodilen kunde vagga fram.

ANNONS

Senaste nytt

Original från Schweiz

Ursprunget till den vackra modellen var den pampiga godstågslok som Schweiziska stadsjärnvägen tog fram 1919 för att dra godståg på Sankt Gotthardsbanan. Då banan var krokig och tågen långa och tunga, fick konstruktörerna tänka nytt.

Krokodilen
Det nya godstågsloket som presenterades 1919 såg inte ut som något annat. Ett tredelat el-lok som faktiskt såg ut som en…, Krokodil. Och det var vad det fick heta. (Foto: Lokforaren.com)

Lösningen blev ett tredelat lok med två motorer för att orka dra tågsetet genom alperna. I mitten den trånga förarhytten och i var ände två identiska motorenheter.

Den första serien levererades brunmålade, men snart målades de om i den gröna färg som persontågsloken hade och som sedan dess är deras signum.

Ett legendariskt smeknamn

Smeknamnet Krokodilen fick loken efter ommålningen till grönt. Färgen och det faktum att loket vaggade fram på de kurviga banorna likt en krokodil, födde snart namnet.

ANNONS

Idag finns 10 exemplar av det stora loket bevarat av de 51 som byggdes. Fyra är kördugliga och de övriga väntar på renovering eller är dömda till ett öde som visningslok.

Krokodilen
Märklins tjocka katalog var som ett uppslagsverk för ordet lycka. Många sidor fyllda med modellrallardrömmar och givna julklappstips till mamma och pappa. (Original: Märklin)

Hur många lok som leksakstillverkaren Märklin byggde i skala noll från 1934 då modellen lanserades, tills krigsutbrottet 1939, vet vi inte idag. Men ytterst få exemplar har överlevt åren under kriget samt alla de år som runnit sedan dess.

Märklins mest värdefulla

Krokodilen har därför blivit Märklins allra mest värdefulla lok någonsin. De få originalexemplar som överlevt räknas idag som riktiga antikviteter med försäljningspriser under de senaste 15 åren på en bit över 200.000 kr.

Krokodilen
Hittar du en Krokodil i original från 1930-talet, har du gjort ett fynd. Priser på uppemot 300.000 kr har noterats från auktioner de senaste 15 åren. Och har modellen dessutom kvar sin kartong – då är det fyndläge deluxe. (Foto: Märklin)

Så sitter du kvar i farfar och farmors stora grosshandlarvilla från 1930-talet, upp och titta på vinden. Det kan gömma sig en förmögenhet i den där gamla leksakskistan.

Krokodilen
Under åren har varje modelljärnvägstillverkare med självaktning byggt en modell av Krokodilen. Under 1990-talet byggde Christian Selzer på uppdrag av Märklin, en liten serie exakta kopior av 1930-talsloket. Dessa är även de idag högt värderade på marknaden. (Foto: Hans Værnéus)
ANNONS

Här kan du läsa mer om:

Märklins fantastiska Krokodil

Bugatti lanserar världens dyraste leksaksbil

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS