Fartyg kan utlösa stora utsläpp av metangas när de rör sig på områden med grunt vatten som hamnar, visar en ny studie från Chalmers.
Inte bara korna: Havets nya miljöbov


Mest läst i kategorin
Vi brukar skylla på korna. Och det är sant, en enda ko beräknas producera 600 liter metan per dag och sammanlagt står all världens boskap för 14 procent av de globala metanutsläppen.
Men vi behöver prata om fartygen också. En ny, Chalmers-ledd, studie visar att fartygstrafik orsakar höga och oväntade utsläpp av växthusgasen.
Genom sina rörelser i grunda områden, exempelvis hamnar, kan fartygstrafik utlösa kraftiga metanutsläpp.
”Våra mätningar visar att fartygspassager utlöser tydliga pulser av höga metanflöden från vattnet till atmosfären. Det sker genom tryckförändringar och omblandning av vattenmassan. Även om pulserna är korta, blir den totala mängden under ett dygn betydande”, säger Amanda Nylund, forskare vid Chalmers och SMHI.
Varför sprutar det metangas ur Siljan? Dagens PS
Chelmers: ”Förbises ofta”
Trots att metan är en växthusgas som är 27 gånger så kraftfull som koldioxid, förbises ofta dessa utsläpp med dagens mätmetoder, påpekar forskarna.
Chalmers-studien fokuserar på grunda marina områden där bottensedimenten är syrefria och rika på organiskt material. I sådana miljöer bildas metan naturligt i sedimenten, och vid höga produktionsnivåer kan gasen läcka eller bubbla upp i vattnet ovanför.
När ett fartyg passerar förändras trycket vid botten och metanbubblor tar sig lättare upp ur sedimenten.
Stiger snabbt till ytan
I kombination med den omblandning som sker i fartygens kölvatten kan metanet snabbt stiga upp till ytan och vidare ut i atmosfären, påpekar Chalmers-forskarna som studerat fartygstrafik i Nevabukten.
”Upptäckten av fartygens hittills okända påverkan är viktig för att förbättra de globala uppskattningarna av metanutsläpp”, säger Johan Mellqvist, professor i optisk fjärranalys vid Chalmers, vars grupp gjorde den oväntade upptäckten som ligger till grund för de nya resultaten.

Komplicerade sammanhang
Två av de största fartygstyperna, kryssnings- och containerfartyg, utlöste de mest frekventa och största uppmätta metanusläppen, men även de något mindre ropax-fartygen (kombinerade gods- och passagerarfärjor) orsakade stora utsläpp.
Samtidigt stod en av de största fartygstyperna, (större än ropax och container) bulkfartygen, för lägre utsläpp. Det innebär att det är mer komplicerat än att storleken på fartygen styr metanutsläppen.
”En möjlig förklaring till ropax-fartygens höga utsläpp är att de har dubbla propellrar”, säger Rickard Bensow, professor i hydrodynamik vid Chalmers.
Charmers vill göra global studie
Nu ska forskarna gå vidare och vidga studien.
”Nästa steg är att uppskatta hur stora dessa effekter kan vara globalt. Stora hamnar i Kina, Singapore och Sydkorea, liksom europeiska hamnar som Rotterdam, Antwerpen och flodsystem i Tyskland, har liknande förhållanden som Nevabukten. Det är mycket troligt att vi även där underskattar metanutsläppen”, säger Ida-Maja Hassellöv, professor i maritim miljövetenskap.
EU backar från miljökrav innan de införts. Dagens PS
EU-länder protesterar mot gasförslag: “Ekonomiskt självmord”. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.