Dagens PS

Xpeng P7 – den bästa kinesiska elbilen just nu?

Xpeng P7
Vi provkörde Xpeng P7 på plats i Sverige. (Foto: Gustaf Gripenlöf)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 02 maj 2023Publicerad: 02 maj 2023

Det haglar kinesiska biltillverkare på den svenska marknaden. Ett av dessa är Xpeng som nu försöker att penetrera den svenska marknaden igen, denna gång med modellen P7.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Xpeng grundades 2014 och kom till Sverige med modellen P5 sommaren 2020. Mottagandet från media – däribland oss – var emellertid så negativt att de valde att inte ta in modellen.

Xpeng äntrar marknaden på nytt med P7. (Foto: Xpeng)

Nytt år, nya möjligheter

Nu ska de göra ett nytt försök, men denna gång med två produkter som är desto mer lämpade för den svenska marknaden.

Det rör sig dels om flaggskeppet tillika lyxsuven Xpeng G9, dels sedanen – märkets andra modell någonsin – P7.

Vi lade i Högsta Växeln för att provköra nya Xpeng P7.

Xpeng P7

Xpeng P7 kommer att erbjudas i tre olika utföranden. (Foto: Xpeng)

ANNONS

Senaste nytt

Ännu en elektrisk sedan

ANNONS

Segmentet för elektriska sedaner har tagit rejäl fart. Tesla Model S var först ut, men nu finns det alternativ som Nio ET7, Volkswagen ID.7, BMW i4, Tesla Model 3, och nu även Xpeng P7.

Utseendemässigt har P7 tagit sig an en bestämt sportig approach, och bilens mjuka linjer är attraktiva, men – likt alla konkurrenter – inte särskilt upphetsande.

Xpeng P7 som modell har egentligen funnits sedan sommaren 2020, men nu har det alltså blivit dags för den att äntra den svenska marknaden.

Segmentet för elektriska sedaner fullproppat. (Foto: Xpeng)

Hårdvara som imponerar

Xpeng lägger mycket krut på just teknikaspekten.

Rent hårdvarumässigt var vår testbil en X7 Performance som alltså innebär dubbla elmotorer och en totaleffekt på 473 hästkrafter och 757 newtonmeter.

Det innebär en 0-till-100-tid på 4,1 sekunder.

ANNONS

Det går att ladda bilen upp till 175 kilowatt, vilket betyder att det tar cirka 29 minuter att ladda från 10 till 80 procent.

Xpeng P7 har imponerande hårdvara. (Foto. Xpeng)

Tech-fest är bara förnamnet

På insidan möts man av en bestämt digital förarmiljö. Infotainmentskärmen är en 15-tums historia och mjukvaran är Xpengs egna.

Man har valt att placera bokstavligt talat alla bilens funktioner i skärmen.

Det leder till att det inte är särskilt intuitivt och är klart distraherande. I vissa fall är det onekligen fysiska knappar som fungerar bäst.

Infotainmentsystemet är snabbt och upplösningen är bra.

Xpeng

Lite väl mycket styrs av skärmen. (Foto: Xpeng)

ANNONS

Säkerhet så det räcker och blir över

Fortsättningsvis är bilen fullproppad med diverse säkerhetssystem, på gott och ont.

En funktion som är helt fruktansvärd är den som varnar när man överstiger hastighetsbegränsningen, något som är extra irriterande när man kör i start-stopp-trafik och där man pendlar från strax under till strax över rådande hastighetsbegränsning.

Funktionen måste dessutom stängas av varje gång man startar om bilen vilket snabbt blir ett irritationsmoment.

P7 sägs vara både säker och körglad. (Foto: Xpeng)

Inte särskilt rymlig

I övrigt är interiören rymlig framtill, medan baksätet tveklöst är åt det trängre hållet.  

Benutrymmet är minimalt, samtidigt som huvudutrymmet är väldigt begränsat såvida man är längre än 180 centimeter lång. Bagageutrymmet är på 440 liter, 30 liter mindre än exempelvis en BMW i4.

ANNONS

Kvalitetskänslan är imponerande hög, och allt känns genomtänkt och väl ihopskruvat. De flesta ytor man ofta rör vid känns premium, och det finns inga missljud som kommer från interiören.

Reglagen känns igen från Mercedes och interiören är väldigt avskalad.

Xpeng P7 är en sportig snabb sedan

Det märks tydligt att Xpeng P7 har ambitioner som är åt det sportigare hållet. Man sitter lågt och bilen svarar snabbt på ens inputs.

Fjädringen är styv, men blir aldrig obekväm.

Den känns även välkalibrerad och lyckas i hög utsträckning att parera vägens ojämnheter – det märks tydligt att kineserna inte har snålat när det kommer till att ha bra dämpare.

Precis som prestandasiffrorna visar är Xpeng P7 rejält snabb.

Även väghållningen är bra, medan styrningen är helt död och bromskänslan lämnar mycket att önska.

ANNONS

Xpeng P7 är snabb men inte särskilt upphetsande att köra. (Foto: Xpeng)

Summan av kardemumman

Xpeng P7 erbjuder ett imponerande helhetspaket, inte minst när man tar hänsyn till hur ungt märket är.

Kvalitetskänslan är imponerande, och rent kördynamiskt imponerar den på det stora hela.

Infotainmentsystemet fungerar för det mesta bra, men styr på tok för många funktioner samtidigt som bilens alla säkerhetssystem inkräktar för mycket på körningen.

Man kan säga att P7 levererar i de flesta fall, men det finns vissa detaljmissar som gör att man märker att det rör sig om ett nytt bilmärke.

Med det sagt är det en av de bästa kinesiska elbilarna på marknaden just nu och framtiden ser minst sagt ljus ut för Xpeng om de lyckas utvecklas i nuvarande takt.

Xpeng P7 börjar på 559 900 kronor. (Foto: Xpeng)

ANNONS

Xpeng P7 AWD Performance (2023)
Motor: Elmotor fram, bak, 473 hästkrafter, 757 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,1 sekunder
Toppfart: Begränsad till 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 505 km
Batteri: 86,2 kWh
Vikt: 2 140 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4888/1896/1450 mm
Pris: från 669 900 SEK

Högsta Växelns första intryck av Xpeng P7

Slutbetyg: 4/5

Xpeng P7 är tveklöst en av de mest imponerande Kinabilarna på marknaden just nu.

Med det sagt utmärker den sig även bland konkurrenterna och helhetsintrycket är positivt.

Det finns vissa missar – men inget utöver det man förväntar sig av en bil från ett så nytt bilmärke.

Läs även: Provkörning av Xpeng G9
Läs även:
Provkörning av Xpeng P5
Läs även:
Provkörning av Volkswagen ID.7
Läs även: Provkörning av Nio ET7
Läs även:
Provkörning av BMW i7

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS