Dagens PS

Xpeng G9 provkörd - premiumsuv på kinesiska

Vi provkörde Xpeng G9 på plats i Sverige. (Foto: Marcus Berggren)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 21 apr. 2023Publicerad: 20 apr. 2023

Xpeng G9 är märkets nya flaggskepp, och är tänkt att ta sig an den lukrativa marknaden för premiumsuvar. Vi har provkört på hemmaplan i Stockholm.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Xpeng är ett av ett flertal kinesiska elbilsmärken som under de senaste åren har gett sig in på den svenska marknaden.

Starten blev emellertid lite knackig, och lanseringen av debutmodellen P5 avbröts redan innan man hann dra igång med leveranserna.

Nu tar man nya tag med suven G9 och en uppdaterad version av sedanen P7, och siktet är ställt högt.

Planen är nämligen att ta upp kampen mot etablerade premiummärken som Audi och Porsche.

Xpeng G9

Modellen är märkets nya flaggskepp. (Foto: Xpeng)

Ett gott första intryck

Sett till formspråket platsar bilen utan tvekan i premiumsegmentet.

Många av de nya kinesiska elbilarna är i regel ganska själlösa skapelser till utseendet, men Xpeng G9 har ett riktigt lyckat formspråk med rena, raka linjer och en avsaknad av pråliga detaljer. 

ANNONS

Frontpartiet, som är tänkt att efterlikna märkets x-formade logga, lyckas också med konststycket att inte se tomt och konstigt ut trots avsaknaden av en stor grill.

Interiören har en ombonad, ren design, och är skärmarnas domän mer än i nästan någon annan bil på marknaden idag.

Instrumentbrädan domineras nämligen av tre gigantiska displayer – en framför passageraren, en i mitten, och en framför föraren.

Dessa ska inte bara erbjuda underhållning för de åkande, utan även styra majoriteten av bilens funktioner – exempelvis klimatanläggningen och körinställningarna.

Dessvärre är bilens programvara ännu inte färdigutvecklad, och MMI-systemet i testbilen var således inte representativt av vad som kommer att finnas i de färdiga kundbilarna.

Erfarenheten säger emellertid att ett överdrivet fokus på touchmenyer över fysiska knappar sällan fungerar särskilt bra. 

Xpeng G9

Interiören är förvånansvärt högkvalitativ. (Foto: Xpeng)

ANNONS

Senaste nytt

Laddkapacitet som heter duga

ANNONS

De goda nyheterna fortsätter när man tittar på de tekniska specifikationerna.

Vår testbil var den fyrhjulsdrivna toppversionen, med ett batteripaket på 98 kWh och en räckvidd på 52 mil. 

Två bakhjulsdrivna versioner, med batterier på 78,2 respektive 98 kWh, kommer också att finnas att tillgå.

Framför allt är det laddningen som imponerar. Modellen är märkets första byggd på en 800-voltsplattform, och den maximala laddeffekten ligger på hela 300 kW.

Detta sörjer för att laddning från 10 till 80 procent är möjligt på bara 20 minuter, och att man kan ladda in 10 mils räckvidd på så lite som 5 minuter.

Att bilen dessutom är utrustad med luftvärmepump gör säkerligen gott för räckvidden vintertid.

Xpeng G9

Xpeng G9 börjar på 749 900 kronor. (Foto: Xpeng)

Xpeng G9 har hög kvalitetskänsla

ANNONS

Jag började min dag med Xpeng G9 som passagerare, och måste säga att man övertygas av bilen även som medåkande.

Det finns gott om utrymme för både åkande och bagage, ljudnivån är relativt låg och sittkomforten är god.

Materialen är också trevliga, och byggkvalitén känns ärligt talat mer solid än hos vissa etablerade, västerländska premiummärken. 

Sneglar man på utrustningslistan imponeras man också av att lyxdetaljer som softclose-dörrar är standard.

Vår topp-specade bil bjöd även på nappaklädsel, och värmda, ventilerade och masserande i stolar i både fram- och baksätet.

Xpeng G9

Xpeng G9 premierar komfort men når inte hela vägen fram. (Foto: Xpeng)

Knapphändigt kalibrerad körupplevelse

När man hoppar in bakom ratten börjar den välpolerade fasaden emellertid att flagna en smula.

ANNONS

Väghållningen är förvisso fin. Bilen är stabil i högre farter, och greppet och balansen på kurviga vägar är fullgod för biltypen. 

Med en effekt på 550 hästkrafter och en 0-100-tid på 3,9 sekunder är den utan tvekan också snabb.

Däremot känns det som att man hade kunnat lägga några månader ytterligare på att finslipa kördynamiken.

Det största problemet är att alla kontroller känns lite för lätta.

Styrningen är dessutom nästan helt befriad från känsla, och bromspedalen upplevs som bottenlös och inger inte förtroende.

Fjädringskomforten, särskilt i låga farter, är inte heller så bra som man hade hoppats.

Bilen är utrustad med luftfjädring vilket i teorin borde sörja för en komfortabel färd, men chassit upplevs som lite väl hårt för vad som i grunden inte är en särskilt sportig bil.

Förare av den mer resliga sorten irriteras också av att det är svårt att hitta en bekväm körposition. 

ANNONS

Detta beror främst på att förarstolen inte går att skjuta bak tillräckligt.

G9 saknar inte direkt prestanda. (Foto: Xpeng)

Summan av kardemumman

Xpeng G9 kan alltså inte riktigt mäta sig med de tyska konkurrenterna vad gäller kördynamik, och att märket är relativt ungt och oerfaret märks på ett antal smärre designmissar.

Samtidigt övertygar bilen på många punkter. Den erbjuder bra räckvidd, hög prestanda och snabb laddning. 

Formspråket är också attraktivt, samtidigt som kvalitetskänslan är hög och utrustningsnivån är diger.

Framför allt ger Xpengs bilar ett bra mycket mer genomarbetat intryck än andra kinesiska vagnar, bortsett från pseudo-kineser som Volvo och Polestar.

Fortsätter märket att utvecklas i den här takten är det således inte långt kvar innan de är ikapp sina västerländska konkurrenter.

ANNONS

Högsta Växelns första intryck av Xpeng G9

Slutbetyg: 3,5/5

Xpeng G9 övertygar på många punkter. Den erbjuder snygg design, mycket utrustning och en hög teknisk standard.

Det finns emellertid en rad smärre designmissar, och körupplevelsen kunde vara bättre kalibrerad. Sammantaget är bilen ändå den mest välrundade kinesiska bilen jag har testat hittills.

Xpeng G9 AWD Performance (2023)
Motor: Elmotor fram, bak, 550 hästkrafter, 717 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 3,9 sekunder
Toppfart: Begränsad till 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 520 km
Batteri: 98 kWh
Vikt: 2 800 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4891/1937/1670 mm
Pris: från 829 900 SEK

Xpeng G9 RWD Long range (2023)
Motor: Elmotor bak, 313 hästkrafter, 460 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,4 sekunder
Toppfart: Begränsad till 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 570 km
Batteri: 98 kWh
Vikt: 2680 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4891/1937/1680 mm
Pris: från 749 900 SEK

Xpeng G9 RWD Standard range (2023)
Motor: Elmotor bak, 313 hästkrafter, 460 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,4 sekunder
Toppfart: Begränsad till 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 460 km
Batteri: 78,2 kWh
Vikt: 2 680 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4891/1937/1680 mm
Pris: från 699 990 SEK

Läs även: Xpeng G9 SUV är märkets nya flaggskepp
Läs även:
Provkörning av Nio ET7

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS