Dagens PS

Förödande kritik mot EU:s klimatpolitik

Revisorerna sågar EU:s omställning till elbilar
En alltför ovanlig syn. Nu kritiserar EU:s revisorer unionen för att inte klara omställningen till elbilar, bland annat på grund av för svag laddinfrastruktur. (Foto: Tomas Oneborg/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 28 apr. 2024Publicerad: 28 apr. 2024

ECA, Europeiska revisionsrätten, sågar EU:s strategi för att nå netto noll i utsläpp år 2050. Här är den förödande kritiken.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

ECA, den europeiska revisionsrätten, är EU:s organ för att skärskåda EU:s beslut, strategier och vägar att nå långsiktiga mål.

Nu handlar det om att nå netto noll i utsläpp till år 2050 och fordonens del i det. Transporten står idag för 23 procent av utsläppen inom EU.

”Det kommer att kräva att koldioxidutsläppen från traditionella bilar med förbränningsmotorer ska minskas, alternativa bränslealternativ undersöks och att man säkerställer massinförande av elektriska fordon”, skriver ECA.

Tre fel – av tre möjliga

Hur de tycker att det går?

Sådär, om man uttrycker sig snällt.

”Under de senaste åren har Europeiska revisionsrätten publicerat ett antal relaterade rapporter. Dessa har visat att den första uppgiften ännu inte har genomförts, den andra verkar olämplig i stor skala (vilket illustreras av biobränslen), och den tredje riskerar att bli kostsam för både EU-industrin och konsumenterna”, är sågningen i sammanfattning.

ANNONS

Senaste nytt

En fjärdedel av utsläppen

ANNONS

ECA konstaterar att EU gjort framsteg när det gäller att minska utsläppen av växthusgaser.

Det har man däremot inte gjort när det gäller transportsektorn vars 23 procent av EU:s växthusgaser till hälften kommer från personbilar.

”Även om teststandarderna har skärpts sedan 2010-talet, fann våra revisorer att de verkliga utsläppen från konventionella bilar – som fortfarande står för nästan tre fjärdedelar av nya fordonsregistreringar – inte har minskat väsentligt på 12 år”, är den förödande slutsatsen.

Inte imponerad

Revisionsrätten är heller inte imponerad av biobränslen, e-bränslen eller vätgas som alternativa bränslen.

Mängder tillgängligt bränsle, kostnader och hållbarhet är de krokben som finns på området, menar ECA.

Slutsats?

Batteridrivna elfordon är det enda hållbara alternativet.

ANNONS

”Revisorer fann dock att Europas batteriindustri släpar efter sina globala konkurrenter, vilket potentiellt kan kortsluta Europas inhemska kapacitet innan den är fulladdad”, skriver ECA i en oväntat poetisk formulering.

Mindre än 10 procent

Fakta på området är att Europa står för mindre än 10 procent av den globala batteritillverkningen – Kina för 76 procent.

Dessutom, påpekar revisionsrätten, är det ett särskilt problem att EU:s batteriindustri är så beroende av råvaruimport från länder unionen inte har tillämpliga handelsavtal med.

”Orimligt dyrt”

Vid sidan av det är kostnaden för batterier tillverkade inom EU fortfarande orimligt höga, vilket påverkar deras konkurrenskraft, och dessutom gör att stora delar av befolkningen ”inte har råd med europeiska elfordon”.

”Om EU:s kapacitet och konkurrenskraft inte ökar avsevärt, är risken att “e-bilsrevolutionen” i Europa kommer att förlita sig på import och i slutändan vara skadlig för den europeiska bilindustrin och dess mer än 3 miljoner tillverkningsjobb”, siar ECA dystert.

För få laddplatser

ANNONS

För att ytterligare få mungiporna att sjunka mot 20 i 4 påpekar ECA att EU saknar tillräcklig infrastruktur när det gäller laddning.

Antalet laddplatser räcker inte och målet på 1 miljon laddstationer  2025 kommer inte att nås.

Dessutom varierar tillgången kraftigt mellan länderna. Faktum är att 70 procent av de europeiska elbilsladdarna idag finns i Frankrike, Tyskland och Nederländerna.

I en avmätt sammanfattning konstaterar revisorerna att det ”fortfarande är långt ifrån okomplicerat att resa genom Europa i en elbil”.

Europa mest utsatt för klimathotet. Dagens PS

Nu kommer de billiga elbilarna. Dagens PS

Nu slår EU till mot Kina. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS