Dagens PS

Parkeringsbolagen gör livet svårt för bilisterna 

En orimligt hög bevisbörda läggs på bilisten i jämförelse med vad som krävs av parkeringsbolaget, menar M Sverige
En orimligt hög bevisbörda läggs på bilisten i jämförelse med vad som krävs av parkeringsbolaget, menar M Sverige. (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 26 apr. 2024Publicerad: 26 apr. 2024

Tekniska fel, bristande information eller krav på smartphones leder inte sällan till p-böter. Ansvaret läggs dessutom oftast på bilisten själv. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sverige må vara ett av de billigaste länderna att parkera i – men det gäller enbart om du lyckas parkera rätt.

Och om du oturligt nog får en p-bot, läggs ansvaret i princip bara på dig.

Felaktiga p-böter

Många bilister upplever att de har fått felaktiga p-böter, något bland andra Vi Bilägare skriver om. 

“Vi på M Sverige får ofta telefonsamtal eller mejl från bilister som upplever att de fått felaktiga böter utan att ha kunnat påverka eller förhindra en felaktig bot.

Flera har vittnat om att undermålig information eller tekniska fel på parkeringsautomater har resulterat i parkeringsböter”, säger Olle Haglund, jurist på Riksförbundet M Sverige.

ANNONS

Senaste nytt

Bilister utan smartphone

Ett annat problem som ofta lyfts fram är att många bilister saknar smartphones, inte minst de äldre. 

ANNONS

Detta gör dem beroende av fungerande parkeringsautomater. 

“Det kan inte vara korrekt att vissa grupper utesluts från möjligheten att kunna göra rätt för sig i en parkeringssituation”, menar Haglund.

Svårt att bestrida

Generellt sett är det förarens ansvar att känna till parkeringsreglerna, men den höga bevisbördan som läggs på privatpersonen är i många fall orimlig jämfört med det ansvar som läggs på parkeringsbolaget.

“De som kontaktar oss vittnar dock om att det är närmast omöjligt att övertyga parkeringsbolag och myndigheter med bevis för att föraren verkligen gjorde sitt bästa för att parkera korrekt och att tekniska problem orsakade böterna”, säger Haglund.

M Sverige menar att det behövs en förändring i lagstiftningen för att ge rättstillämpande myndigheter ökad möjlighet att fria bilister som försökt göra rätt för sig. 

Läs också:

Höjde “fasta” leasingavgifter – nu stäms banken. Dagens PS

ANNONS

Då får myndigheter bara köra elbilar. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS