Dagens PS

Storstädning bland Kinas elbilstillverkare

BYD kan vara ett av de bolag som klarar sig genom stålbadet. (Foto: Ng Han Guan / TT)
Henrik Norberg
Henrik Norberg
Uppdaterad: 25 apr. 2024Publicerad: 25 apr. 2024

Kina har tagit på sig ledartröjan inom elbilstillverkning. Men den tuffare marknaden kan leda till att endast fem kinesiska elbilsföretag överlever.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den kinesiska staten har investerat mycket i den inhemska elbilsindustrin. Resultatet? Landet har drygt 200 elbilstillverkare.

Men en allt tuffare marknad pressar elbilstillverkarna. Priserna sjunker samtidigt som utbudet av elbilar är högre än efterfrågan. Det kommer att leda till att många mindre kinesiska tillverkare slås ut.

“Kinas elbilindustri kommer att bli starkare och starkare. Men alla kommer inte att klara sig ända till mållinjen”, säger branschspecialisten Mark Rainford enligt CNN.

Tesla startade priskriget

Det rådande priskriget på elbilsmarknaden startade med att Tesla år 2022 kraftigt sänkte priset på två av sina modeller i Kina, vilket även kinesiska gjorde. Denna vecka sänkte Tesla återigen priset på sina bilar.

Prispressen har tryckt ned lönsamheten till en genomsnittlig vinstmarginal på endast 5 procent, enligt CNN. Under 2023 avvecklade drygt ett dussin elbilstillverkare i Kina sin produktion.

Den utrensningen förväntas fortsätta.

“År 2030 kan Kina ha färre än fem stora aktörer inom elbilbranschen,” sade Richard Yu, vd för Huaweis konsumentaffärsdivision, i juni förra året.

ANNONS

Kan gynna europeiska elbilstillverkare

Att den kinesiska staten subventionerar landets elbilsindustri har fått EU att utreda om subventionerna är orättvisa, vilket kan resultera i strafftullar.

Om strafftullar införs, till exempel på 25 procent, skulle det leda till att kinesiska stadsjeepar och medelstora sedaner blir dyrare än europeiska, rapporterar Elektroniktidningen som refererar till en studie som tankesmedjan Transport & Environment genomfört.

Läs även: Så vinner Kina mot klockan i elbilsracet

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS