Bara en dryg månad efter marknadsintroduktionen av ID.3 är så dags för en modell som bjuder på större utrymmen men med samma teknik som ”lillebror”. Men konkurrensen till VW ID.4 kommer inifrån koncernen.

VW ID.4
Volkswagen ID.4 1ST Max är toppmodellen. (Foto: VW)

Om ID.3 är volymmodellen i Volkswagens nya elbilsoffensiv så kommer den SUV-liknande ID.4 att stöta på en större konkurrens när den kommer ut till bilhallarna. Visst är räckvidd och pris ett argument jämfört med bl.a. Tesla och Volvo, men kommer det att hålla mot den snygga och billigare Skoda Enyaq iV med identisk teknik och som introduceras ungefär samtidigt?

VW ID.4

Största konkurrenten finns i koncernen

Det är rätt intressant att vi hittar den största konkurrenten inom samma koncern men det är ingalunda unikt. Groupe PSA har samma förhållande i Europa med sina laddhybrider Peugeot 3008 Hybrid4 och Opel Grandland X Hybrid4. Frågan är bara hur Volkswagen Groups ledning kommer att agera när (inte om) Skoda blir mer eftertraktad? Kommer man att strypa tillgången och minska marknadsföringsmedlen för att främja en större försäljning av VW ID.4?

VW ID.4

Teknik och design vi känner igen

Men låt oss nu fokusera på Volkswagens bidrag till lite mer högbyggda elbilar som man gärna kallar SUV fast det mer handlar om en kombi med högre markfrigång. Nya ID.4 kommer i grunden som bakhjulsdriven eftersom elmotorn är placerad bak. En fyrhjulsdriven modell med kortare räckvidd kommer under våren 2021. VW ID.4 har en på pappret 10 km längre räckvidd än Skoda Enyaq iV 80, dvs 520 km.

VW ID.4

I grunden är modellen helt identisk med Skoda Enyaq iV men designelementen är hämtade från ID.3. Strålkastarna som kallas IQ.Light LED Matrix är desamma och bak har man hittar vi LED-baklyktor med 3D-effekt med en ljusramp mellan dem. Optiska detaljer som t.ex. C-stolpens panel ger ID.4 en något sportigare profil.

ANNONS
ANNONS
VW ID.4
Volkswagen ID.4 1ST

MEB-plattformen skapar rymlig interiör

Samtliga Volkswagen Groups elbilar är byggda på MEB-plattformen som tillåter en bättre disposition av innerutrymmena eftersom axelavståndet är längre och golvet platt. Det är en snygg bil med samma smarta lösningar som ”lillebror” och ett innerutrymme i klass med den sju centimeter kortare VW Tiguan. Bagageutrymmet är något mindre än Skoda Enyaq iV och rymmer 543 liter. Med baksätet nedfällt klarar den 1.575 liter.

VW ID.4
Volkswagen ID.4 1ST

Interiört så är det inte mycket som skiljer från ID.3. Samma instrumentkluster men med en större infotainmentskärm på 10” och för ett tillägg kan man få en 12” skärm. Snyggt och rent men framförallt lättarbetat. Precis som med ID.3 så kommer ID.4 som en relativt fullutrustad begränsad lanseringsmodell med tillägget 1st.

VW ID.4
Volkswagen ID.4 1ST Max

Körmässigt så har man även här hämtat mycket från ID.3. Huruvida den är lika tyst som ”lillebror” får testkörningen utvisa. Toppmodellen ID.4 1st Max har ett adaptivt chassi där man kan välja mellan körlägena Eco, Comfort eller Individual. Dessutom har den en progressiv styrning som anpassar sig efter körförhållandena. ID.4 utrustas även med dragkrok där maximala dragvikten för den bakhjulsdrivna modellen är 1.000 kg och med fyrhjulsdrift 1.200 kg.

VW ID.4
Volkswagen ID.4 1ST Max

Den begränsade introduktionsmodellen har precis börjat säljas. Leverans av de första bilarna kommer att ske vid årsskiftet, dvs något tidigare än Skoda Enyaq iV. Ett taktiskt försprång?

Teknisk specifikation och pris

Motor: Synkron elmotor placerad bak
Effekt: 204 hk och 310 Nm vridmoment
Växellåda: Steglös automat
Drivning: Bakhjulsdriven
Bl. förbrukning (WLTP): 15,7 16,1 kWh/100 km (Uppmätt 14,8 kWh/100 km)
CO2-utsläpp: 0 g/km
Prestanda: 0-100 km/h på 8,5 sek och toppfart 160 km/h
Batterikapacitet, netto: 77 kWh
Räckvidd (WLTP): upp till 520 km (1st)

Längd: 4.584 mm
Bredd: 1.852 mm
Höjd: 1.612 mm
Axelavstånd: 2.766 mm
Tjänstevikt: 2.124 kg
Bagagevolym: 543 – 1.575 liter

Pris från: 514.900 kr (ID.4 1st Max 614.900 kr)
Miljöbonus: 60.000 kr
Förmånsvärde från: 1.316 kr (netto)

Läs mer om VW ID.4 här.