Sitges, Spanien. Mycket välförtjänt blev Peugeot 3008 Årets Bil i Europa 2017. En snygg och bekväm framhjulsdriven SUV som dessutom var rolig att köra. Nu lanserar Peugeot en laddhybridvariant som levererar hela 300 hk på alla fyra hjulen. Bäva månde konkurrenterna.

På den klassiska Sitges-Terramar Autodrome, byggd för prestanda liksom 3008 Hybrid4. (Foto. Håkan Nilsson)

När Peugeot äntligen ger sig in i elbilsmarknaden på allvar så är det med produkter som imponerar på i stort sett alla plan. Efter att tidigare ha fått förhandstesta två av PSA:s hybridlinor (Peugeot 308 R Hybrid med 500 hk, februari 2016 och som tyvärr inte kommer att gå i produktion och DS7 Etense med samma drivlina som 3008:an i december 2018) så står det klart att den fina 300 hk laddhybriden hittat sin soulmate i den redan härliga Peugeot 3008 och det är bäddat för succé.

Peugeot 3008 Hybrid4 med 300 hk och fyrhjulsdrift. (Foto: Håkan Nilsson)

Peugeot är ett av de bilmärken som genomgått den största utvecklingen både vad gäller teknik och kvalitet de senaste åren. Historiskt så var, ärligt talat, både teknik och kvalitet mycket tveksam men den tiden är sedan några år passerad. Den franska tillverkaren som nu visar upp den ena fina produkten efter den andra, behöver inte längre vara rädd att ta upp kampen med de tyska tillverkarna.

Det lutar betydligt mer än vad bilden avslöjar. (Foto: Håkan Nilsson)

2018 lanserades den senaste generationen av 508, en snygg och skön bil att köra. I november 2019 fick jag nöjet att testa den nya generationen 208, både med fossila motorer och den helelektriska 208e. Alla dessa bilar imponerade stort på mig vad gällde i princip allt. Detsamma gällde 508 Hybrid och nya helelektriska 2008e som bygger på samma plattform som 208e. Båda testade jag i Sitges men den bil som imponerade mest på motorvägarna och de smala, krokiga bergsvägarna i trakterna runt spanska Sitges var den fyrhjulsdrivna 3008 Hybrid4.

Peugeot 3008 Hybrid4 kan mycket väl vara nya ”Herren på täppan”. (Foto: Håkan Nilsson)

Grundmodellen är byggd på samma plattform (EMP2) som lanserades i samband med den senaste generationen 308 och som modellen delar med alla modeller (inkl. Opel Grandland X). Undantaget är nya 208 och 2008 som bygger på den nya CMP-plattformen som är dedikerad till mindre bilar. EMP2 är en skalbar plattform som framförallt var framtagen för framhjulsdrivna bilar och visade sig vara en av de bästa för just det syftet. Det innebar att fyrhjulsdrift endast kunde appliceras med hjälp av elmotorer bak och det är just det som gör 3008 GT Hybrid4 till en ”äkta” SUV, även om begreppet inte bör förknippas med fyrhjulsdrift.

200 hk besinare i samarbete med 100 hk elmotor fram och 112 hk elmotor bak. (Foto: Håkan Nilsson)

Peugeot har utgått från den i grunden alldeles utmärkta 1,6 liter och 200 hk starka PureTech bensinaren där man adderat en 110 hk elmotor fram och en 112 hk elmotor bak. Tillsammans så skapar det en systemeffekt på 300 hk vilket är den starkaste modellen som Peugeot hittills tillverkat. Batteriet på 13,2 kWh är placerat under baksätet och ska ge en räckvidd på 59 km vid körning på ren el enligt den nya mätmetoden WLTP. Prestandan är smått imponerande för en bil i detta segmentet, likaså förbrukningen. (Se nedan)

Ingen inverkan på bagageutrymmet som sväljer 520-1.482 liter. (Foto: Håkan Nilsson)

För att få plats med elmotorn bak så har 3008 Hybrid4 en ny multi-link bakaxel som både ger mer komfort och inkräktar inte på bagageutrymmet som sväljer 520 liter och fäller man baksätet (60/40) så får man plats med 1.482 liter. Komforten är från grunden ett adelsmärke och med den adderade kraften så har körglädjen fått en injektion. Modellen inbjuder till en aktiv körning som man annars bara hittar i betydligt dyrare bilar från Audi, BMW och Mercedes.

ANNONS
ANNONS
Elektroniskt styrd 8-stegad automat och omkopplare för fyra olika körlägen. (Foto: Håkan Nilsson)

Tack vare den fina 8-stegade automatlådan och möjligheten att välja mellan fyra körlägen fungerar bilen lika bra på motorvägar och slingriga landsvägar som i terräng. I elläget kan man köra i hastigheter upp till 135 km/h helt utsläppsfritt. Hybridläget ger en optimal energifördelning mellan drivlinorna. Sportläget ger maximal prestanda genom att utnyttja all effekt från båda drivlinorna. 4WD-läget kombinerar effekten mellan fram och bak och fungerar precis så bra man kan förvänta sig av en fyrhjulsdriven bil.

Läcker miljö med hög kvalitet. (Foto: Håkan Nilsson)

Interiört så känns kupén ombonad och samtidigt läcker. Peugeots i-Cockpit med en högt placerad digital instrumentering med ett antal valbara profiler och den lilla ratten bidrar till en skön känsla. Visserligen kan det ta lite tid innan man vant sig med att se instrumenten ovanför ratten men när man väl gjort det så förstår man hur smart det är. Infotainmentsystemet som är högt placerad mitt på instrumentpanelen innehåller en mängd med information som bl.a. navigation från TomTom, lokalisering av laddningsstationer, återstående körsträcka i elläge, energiflöde som visar hur hybridsystemet fungerar, statistik över el- och bränsleförbrukning, inställning för laddningen och aktivering av funktionen e-Save som sparar batteriet. Dessutom har Peugeot haft den goda smaken att överlämna viktiga funktioner till smakfullt utformade ”piano”-knappar.

Smarta och snygga manuella ”piano”-kontroller. (Foto: Håkan Nilsson)

Framsätena ger en skön komfort för de flesta kroppsformer och som tillval kan man även få massagefunktion. Baksätet tillhör kanske inte de allra största men två vuxna kan ändå åka bekvämt bakom någon normalstor. Klädseln består av skön Alcantara och bidrar till den genomgående höga kvaliteten i inredningen. Även dörrsidorna har Alcantara-inlägg. Snyggt och lite lyxigt. En genomgående högkvalitativ upplevelse.

Med appen MyPeugeot kan man närsomhelst få information om räckvidd, laddningsstatus, statistik över förbrukningen under körning och laddningstips. Man kan också kontrollera vissa funktioner i bilen direkt via appen som t.ex. aktivering och planering av laddningen exempelvis för att kunna utnyttja lägre taxa under vissa tider på dygnet. Inställning av förkonditionering av värmen i kupén. Om man värmer upp eller kyler kupén medan laddningen pågår påverkas inte räckvidden när man startar bilen.

Härlig på alla typer av vägar. (Foto: Peugeot)

Sammanfattning

Peugeot 3008 Hybrid4 tar märket till ytterligare en nivå som borde sätta griller i huvudet på de dyrare konkurrenterna. Här har den franska tillverkaren återigen visat att man är fullt kapabel att ta upp kampen med Volvo, Audi, BMW och Mercedes om de kunder som uppskattar kvalitet, komfort och teknik. Det enda som kan hindra modellen från att ta en plats bland de 10 mest sålda laddhybriderna i Sverige 2020 är de svenska konsumenternas konservativa uppfattningar om varumärket och tillgången på bilar eftersom 3008 Hybrid4 tveklöst kommer att bli en storsäljare i Europa.

Teknisk specifikation och pris

Motor: 1.6 PureTech bensinmotor på 200 hk som driver framhjulen
Elmotor: 110 hk elmotor fram / 112 hk elmotor som driver bakhjulen
Effekt: Sammanlagt 300 hk och 520 Nm vridmoment
Växellåda: Elstyrd 8-stegad automat (e-EAT8)
Prestanda: 0-100 km/h på 5,9 sekunder och toppfarten är 240 km/h
Batteri: 13,2 kWh NMC (nickel/mangan/kobolt) placerad under baksätet. Laddtid i standarduttag (8 A, 220 V) ca. 7 tim, vid högre effekt (14 A, 220 V) 4 timmar och med Wallbox ca, 1 timme 45 minuter.
Bl. förbrukning enl. WLTP: 1,3 l/100 km i hybridläge och ca. 15 kWh på ren el
CO2-utsläpp enl. WLTP: 29 g/km
Markfrigång: 21,9 cm

Pris: GT-line från 475.700 kr (introduktionskampanj 425.700 kr)
Miljöbonus: 39.294 kr
Förmånsvärde: 1.501 kr
Skatt år 1-3: 360 kr/år