Dagens PS

Vi vill ha basmodeller – inte lyxfällor

Vill vi inte ha renare och lugnare miljöer i våra bilar? (Foto: Slate och Dacia)
Vill vi inte ha renare och lugnare miljöer i våra bilar? (Foto: Slate och Dacia)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 05 maj 2025Publicerad: 05 maj 2025

Är det inte dags att biltillverkarna börjar skala av alla system och skärmar och ger oss enklare bilar till lägre pris?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Börjar biltillverkarna inse att mindre lull-lull kan locka köpare? En ny, avskalad el-lastbil från Slate väcker frågan om dagens bilar har för mycket onödig utrustning.

Avskalat fordon väcker intresse

Inspirerade av Marie Kondos rensningsiver presenterar nu Slate en eldriven lastbil som fokuserar på det essentiella. Inga färgskiftande LED-ljus, avancerade pekskärmar eller massage i sätena här inte. Grundmodellen saknar till och med radio och högtalare, och fönstren vevas manuellt. Denna minimalistiska approach pressar priset till cirka 300 000 svenska kronor, och med eventuella skattelättnader nästa år kan priset sjunka ytterligare.

I Europa har Dacias framgång med prisvärda och enkla bilar visat att det finns en marknad för fordon utan onödiga finesser. Deras modell Sandero är bästsäljaren på kontinenten. Nu undrar många om även amerikanska tillverkare som Ford, Toyota och GM borde följa efter och erbjuda mer spartanska alternativ.

Slate: Bygg din egen elbil för under 200 000 kr

Bilmärket Slate Auto lovar att du kan modifiera din elbil precis hur du vill. Du får också foliera den och ge den ett namn. En ny amerikansk uppstickare

ANNONS

Senaste nytt

Även basmodeller är fullproppade

Även Fords enklaste version av pickupen Maverick XL, som kostar drygt 250 000 kronor, har en hel del utrustning som Marie Kondo troligen skulle rensa ut. Trots att den är betydligt enklare än lyxmodellen Lariat, har XL ändå luftkonditionering, elektriska fönsterhissar och lås, farthållare, Bluetooth, en 8-tums pekskärm med Apple CarPlay, elektronisk parkeringsbroms och automatiska LED-strålkastare.

I vissa fall kan det till och med vara dyrare för tillverkare som Ford att utveckla enklare alternativ till viss utrustning än att bara låta den vara kvar. Audi har exempelvis funnit det mer ekonomiskt att bygga basmodeller med mycket utrustning som sedan aktiveras via prenumerationstjänster.

En blick bakåt i tiden

ANNONS

Det har inte alltid varit så här. Utrustningsnivån i bilar har successivt ökat, och funktioner som tidigare var lyx är nu standard. För 40 år sedan sålde BMW sin 7-serie med manuell växellåda, tygsäten, utan radio och med endast en backspegel på vissa marknader.

Slates vd: “Vill ha kul bakom ratten igen”

Ny utmanare skakar elbilsmarknaden. Amerikanska Slate satsar på en oväntad strategi. Läs mer om deras revolutionerande grepp. Elbilsvärlden står inför en

Även om det är naturligt att bilar blir mer utrustade med tiden, känns det som att tillverkare under 80- och 90-talet var mer benägna att erbjuda enklare versioner. Frågan är om konsumenterna idag verkligen vill ha dessa avskalade bilar, eller om vi har vant oss vid och uppskattar den moderna utrustningen.

Skulle du kunna tänka dig att leva utan viss utrustning i en Ford Maverick XL om det innebar ett pris närmare 200 000 kronor? Och borde andra biltillverkare följa efter och skala ner utrustningen för att sänka priserna? Eller anser du att funktioner som pekskärm, Bluetooth, elektriska lås, färddator och farthållare är grundläggande i alla bilar oavsett pris?

Kina kör om världen – elbilsjättarna utmanar USA:s tullmurar

Kinas elbilsindustri stormar fram och lämnar konkurrenterna bakom sig. På bilmässan i Shanghai visade jättar som BYD, Nio och Xiaomi upp teknik som får

Läs också:

De fick 900 kronor mer i pension efter förändringen. News 55

AP-fonden vägrar intervju om Northvolt – vill undvika ”för negativ bild”. E55

Svenska storbolag halkar efter miljömålen. Realtid

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS