Dagens PS

Så ska elbilar bli mycket billigare

Elbilar
I Sydafrika är Mini Cooper SE den billigaste elbilen. (Foto: Mini)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 24 juni 2023Publicerad: 24 juni 2023

Den enskilt dyraste beståndsdelen av en elbil är batteriet. För att göra elbilar billigare krävs det därför att man pressar priserna, något olika val av metaller kan göra.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Batterier kan ha olika metaller och kemisk komposition.

Nickel och kobolt är vanliga, men är av etiska skäl inte alltid så populära trots att de ger klara räckviddsfördelar.

Det rapporterar Reuters. 

Politik som styr

Nu börjar LFP – litiumjärnfosfat –blir alltmer populärt, inte minst av miljömässiga och geopolitiska skäl..

Teknisk utveckling har dock lett till att skillnaderna i prestanda mellan exempelvis kobolt och litiumjärnfosfat inte längre är lika stora.

uppdaterade volkswagen id.3 front

Konsumenter efterfrågar fler folkliga elbilar. (Foto: Volkswagen)

ANNONS

Senaste nytt

Ökat intresse

ANNONS

Tesla valde LFP-spåret för två år sedan, något som idag har lett till en nytändning på den amerikanska marknaden, inte minst tack vare IRA – amerikanska Inflation Reduction Act.

I sin tur har en rad tillverkare lovat att investera mer än 11 miljarder dollar – motsvarande 117 miljarder kronor – i nya fabriker.

Flera aktörer på samma spår

Rör man sig bort från den amerikanska kontinenten har även tillverkare som Hyundai och Toyota sagt att de ska börja utrusta sina bilar med LFP-batterier.

Adderar man mangan till LFP-ekvationen kan man dessutom få upp räckvidden i batterier för att matcha batterier bestående av nickel, kobolt och mangan (NCM-batterier).

Enligt Toyota kan man få upp räckvidden till 724 kilometer.

Toyota bZ4X

Toyota tror på LFP-battier. (Foto: Toyota)

Färre risker

ANNONS

LFP-batterier medför även färre risker i termer av brandfara och materialen är lättare att samla in.

Det innebär i sin tur att batterierna är billigare, något som krävs för att pressa priserna på elbilar i den utsträckning man vill.

Prestandan må vara sämre, men det spelar ingen roll för billigare bilar.

Beroende av Kina

Ett problem är att 90 procent av LFP-material och komponenter kommer från Kina. Ford har siktet inställt på att öppna en LFP-fabrik i Michigan, en investering på motsvarande 3,7 miljarder kronor.

Fabriken ska dock använda sig av teknologi från den kinesiska batteritillverkaren CATL, som är världens största tillverkare av batterier.

Med det sagt är fler LPF-fabriker på gång, inte minst i USA, något som kommer att gynna den priskänsliga slutkonsumenten.

Läs även: Sveket: Volvo fortsätter flykten till USA
Läs även: Ford lägger 36 miljarder på kinesisk batterifabrik 
Läs även:
 Batteriet som lovar 100 mils räckvidd: Oavsett väder [Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS