Dagens PS

Ford lägger 36 miljarder på kinesisk batterifabrik

Ford F-150 Lightning kinesisk battery
Ford ska investera 36 miljarder kronor i den nya batterifabriken som kommer att förse märkets elbilar med batterier. (Foto: Ford)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 14 feb. 2023Publicerad: 14 feb. 2023

Amerikanska biljätten Ford har varslat tusentals anställda i Europa, något som gjorts för att märket ska fokusera på sina elbilar. Nu har märket berättat att de ska bygga en kinesisk batterifabrik i Marshall, Michigan, USA till en kostnad av motsvarande 36 miljarder kronor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Totalt kommer den nya fabriken att generera cirka 2 500 jobb i den amerikanska staden. Batterierna som kommer att tillverkas är så kallade CATL-batterier som är kinesiska.

Den största fördelen med batterifabriken är att den drar nytta av det som kallas för Inflation Reduction Act (IRA) – inflationsminskningslagen – som använder sig av skattesänkningar och andra incitament för att flytta tillverkningen av elektriska fordon och batterier till USA.

Kinesisk batterifabrik?

Fabriken, som kommer att heta BlueOval Battery Park Michigan, är ett steg för Ford att ”leda elbilsrevolutionen i USA”, något som alltså ska göras från deras hemstat, Michigan.

Ford har varit tydliga med att det är just Ford som kontrollerar fabriken, och inte kinesiska CATL vars batterier även används av både BMW och Tesla.

En amerikansk guvernör kallade fabriken för ”en trojansk häst för det kinesiska kommunistpartiet” i samband med att Ford diskuterade möjligheten till att bygga fabriken med Michigan.

Ford har kontrat med att förklara hur de äger hela fabriken och tillverkar batterierna på licens från CATL.

I övrigt har omgivningen varit positivt inställd till den nya fabriken då den leder till flertalet jobb och pumpar in en hel del pengar i regionen.

ANNONS
Ford F-150 Lightning

Räckvidden i Lightning är god, mycket tack vare det enorma batteriet. (Foto: Ford)

Inte ensamma

Ford är inte ensamma om att bygga batterifabriker i USA.

Även BMW har satsat stenhårt på just det spåret och Volvo Lastvagnar överväger starkt att dra igång sin batteritillverkning i USA i stället för i Europa, tack vare de mycket fördelaktiga incitamenten som utlovas.

Läs även: Provkörning av Ford F-150 Lightning
Läs även:
Volvo flyr EU – kanske flyttar tillverkning till USA
Läs även:
Nio byter över 60 000 batterier per dag
Läa även:
Kinesiska batterier tar över bilindustrin – i Europa

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS