Batteriet som lovar 100 mils räckvidd: Oavsett väder

Uppdaterad: 09 juni 2023Publicerad: 09 juni 2023
batteriet
Även när det är kallt ska räckvidden med det nya batteriet vara 100 mil. (Foto: Tesla)

En kinesisk start-up har nu meddelat att de har nått en milstolpe inom batteriutveckling. Det nya batteriet utlovar en räckvidd på 100 mil.

ANNONS
ANNONS

Det kinesiska företaget har jobbat med temperaturregleringen på batterier, vilket i sin tur gjort de betydligt mer effektiva.

Det rapporterar amerikanska Bloomberg.

Parerar kylan

Företaget, Greater Bay Technology, har ett nytt batteri som kan värmas från 20 minusgrader till 25 plusgrader på bara fem minuter.

I sin tur kan det laddas och brukas betydligt mer effektivt än innan.

”Vi känner alla till att elbilars räckvidd påverkas enormt i kalla klimat, vilket är fruktansvärt för användaren” kommenterar Huang Xiangdon, företagets grundare.

porsche taycan cross turismo batteriet Att köra elbil på vintern är ingen höjdare. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS
ANNONS

Temperaturförändringar ställer till det

Batterier mår som bäst när temperaturer är förhållandevis milda.

Kallt väder – vilket vi har erfarenhet av i Sverige – kan reducera räckvidden med tiotals procent.

Greater Bay Technologys ambition är att eliminera den förlusten totalt.

Lättare sagt än gjort

Det nya batteriet – kallat Phoenix – kommer dock inte börja med att driva fordon i första taget.

I stället kommer batteriet att installeras i framtida bilar från det kinesiska företaget Aion.

ANNONS

Förhoppningen är emellertid att kunna sälja det vidare till andra biltillverkare också.

Batteriet ger en räckvidd som heter duga

Enligt kineserna ska det nya batteriet klara av en räckvidd på 1 000 kilometer, vilket är samma som Nio har utlovat med sitt 150 kWh stora batteri.

Även Porsche är inne på att utveckla elbilar med riktigt lång räckvidd.

Det krävs enorm kompetens och teknisk utveckling för att batterier av liknande kaliber ska bli verklighet, men det är många olika aktörer som jobbar febrilt med det.

Läs även: Nios 1 000 km-batteri kostar lika mycket som en Tesla
Läs även:
Porsches elbilar har snart 130 mils räckvidd
Läs även: Så mycket räckvidd förlorar elbilar på vintern

ANNONS
ANNONS
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.