Dagens PS

Pegaso: När spansk passion utmanade Ferrari

Pegaso Z102 från 1954
Spansk design och prestanda i framkant utmanade Ferrari i början av 50-talet. Visst hittar vi linjer här som inspirerat svenska P1800 som kom tio år senare. (Foto: Broad Arrow Actions)
Mikael Gullström
Mikael Gullström
Uppdaterad: 11 feb. 2024Publicerad: 10 feb. 2024

I hjärtat av efterkrigstidens Spanien, under en tid av återuppbyggnad och innovation så föddes Pegaso. En satsning som skulle komma att utmana den etablerade ordningen inom sportbilsvärlden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I vår artikelserie om Europas glömda biltillverkare har turen kommit till spanska Pegaso som på 50-talet byggde sportvagnar som utmanade framför allt Ferrari.

Läs mer om klassiska biltillverkare:
Facel – världskändisarnas okända favorit

Drivkraften och passionen hos Wifredo Ricart var lika imponerande som de fordon han drömde om att skapa.

Wifredo Ricart med sin eceptionella Pegaso.
Wifredo Ricart med sin exceptionella Pegaso Z-102 Cupula II som bokstavligen slog ner som designbomb på bilmässan i New York 1953. (Foto: Wiki Commons)

Han hade på 50-talet ansvaret att utveckla sportbilarna hos Pegaso – ett namn som kanske inte ekar lika kraftfullt som Ferrari eller Bugatti idag, men som hos verkliga bilentusiaster står för passion och banbrytande design.

Den spektakulära Pegaso Z-102 Cupula från 1952. I denna färgsättning ingen tvekan om att det är en spansk skapelse. (Foto: Alf van Beem, Wiki Commons)

Ricarts karriär inom bilindustrin tog honom till en viktig roll hos Alfa Romeo där han arbetade sida vid sida med Enzo Ferrari. En relation som enligt rykten lär ha varit frostig och slutat med en stor konflikt.

Läs mer om Wifredo Ricarts arbete på Alfa Romeo

ANNONS

Han lämnade Alfa Romeo efter kriget 1945 och gick till det spanska ENASA. Bolaget hade rötterna i den spanska fordonsindustrin bl.a. genom resterna från lyxbilstillverkaren Hispano-Suiza.

Pegaso Z-102
Det blir inte läckrare än så här. Denna Pegaso Z102 Saoutchik II Berlinetta presenterades på Paris-salongen 1954. Design och prestanda måste ha skrämt slag på en och annan italienare. Denna bil just nu till salu på Broad Arrow Actions (Foto: Broad Arrow Auctions)

Läs mer om auktionen på Pegaso Z-102 Saoutchik II Berlinetta

Här fick Ricart förverkliga sin vision. Att skapa en sportbil som inte bara kunde mäta sig med, utan även överträffa, det bästa som Italien hade att erbjuda.

1953 var Pegaso Z-102 snabbast i världen

Pegaso Z-102 blev resultatet, en teknisk och estetisk triumf som representerade Spaniens förmåga att på riktigt tävla på den globala bilscenen.

2,5 liters V8 med dubbla Weber på en Pegaso Z-102
Motorn lika vacker som karossen. En 2,5 liters V8 med dubbla Weber. (Foto: Broad Arrow Auctions)

Med sin avancerade V8, fyra kamaxlar, fyra ventiler per cylinder och dubbla Weber förgasare, var Z-102 en uppvisning i vad spanska motortillverkare kunde åstadkomma.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Den spanska drömmen att överträffa Ferrari

När en kompressormatad Z-102 bröt hastighetsrekord och blev världens snabbaste produktionsbil 1953, var det inte bara en teknisk bedrift – det var en manifestation av Wifredo Ricarts dröm att överträffa Ferrari.

Det är lika mycket passion som ambition som ledde till bedriften att överträffa Ferrari. Trots bara ett 100-tal tillverkade bilar så står Pegaso högt upp på attraktionslistan bland konnässörer. Just denna bil förväntas gå för mellan 8-9 miljoner kronor på auktion. (Broad Arrow Auctions)

Design före sin tid

Vi får tänka på att det är 1953 vi pratar om och hur övriga bilmarknaden såg ut i mitten 50-talet.

Pegaso hade linjer och design som långt före sin tid och inspirerade flera andra tillverkare. Inte minst hittar vi tydliga influenser till Volvo P1800 som designades av Pelle Pettersson i början 60-talet.

De flytande linjerna och skulpturala formerna var inte bara design utan har också en funktionell aspekt som bidrog till bilens prestanda.

Enormt vackra linjer på Pegaso Z-102
Från den här vinkeln kan Pegaso Z-102 Berlinetta vara en av de vackraste GT-vagnar som tillverkats. Linjer som inspirerat bildesigners flera generationer efteråt. (Foto: Broad Arrow Auctions)
ANNONS

Djärv satsning som inte höll i längden

Pegasos utmaning mot de etablerade namnen inom sportbilsvärlden var både djärv och ambitiös.

Pegaso Spider
Pegaso Z-102 Spider från 1954 är även det en läckerbit. (Foto: Gooding & Company)

Genom att kombinera prestanda med en design och kvalitet som kunde matcha de bästa förde Pegaso ut Spanien på den internationella bilscenen.

Pegaso Touring
Pegaso Z-102 Berlinetta Touring från 1955 är en riktigt snygg Touringmodell. (Foto: RM Sotheby’s)

Men underbart är kort. Pegaso tillverkade sina sportbilar från 1951-1958. Därefter lades tillverkningen ner på grund av bristande lönsamhet och Wifredo Ricart lämnade bolaget.

Pegaso däremot fortsatte framgångsrikt att tillverka allt från lastbilar till bussar och kranar. Idag har det spännande varumärket inkorporerats under IVECO-koncernen.

Från 1959 var det bara den här världen fått se av Pegaso. Truckar. lastbilar och lyftkranar. Kanske inte riktigt bilden av den bevingade hästen Pegasus man ser framför sig. (Foto: Wiki Commons)
ANNONS

Pegaso lämnar ett passionerat avtryck i historien

I dag, när vi beundrar en Pegaso är det inte bara bilarna skönhet eller prestanda vi ser. Vi ser en historia om passion och ambition, om att sträva efter att inte bara utmana Ferrari utan även att överträffa sig själv.

För de få lyckliga som någon gång får sätta sig bakom ratten på en Pegaso, är det mer än bara en körupplevelse.

Det är en resa genom en tid av innovation och äventyr, en tid när en liten spansk biltillverkare vågade drömma stort och skapade något som inspirerade andra biltillverkare i generationer.

Pegaso
Det är snarare så här vi vill minnas Pegaso. När den bevingade hästen stod för design, passion och prestanda. (Foto: Wiki Commons)

Pegaso var bara ett ögonblick i bilhistorien, men dess arv av passion och skönhet lever i allra högsta grad kvar. Något som tydligt avspeglar sig i prislappen på den klassiska bilmarknaden.

Läs mer om klassiska bilar:

Topplistan: 30-talets vackraste bilar. Dagens PS

ANNONS

Deusenberg – en alldeles för kort amerikansk dröm. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS