Dagens PS

Världskändisarnas okända favorit

Facel Vega II
I början av 60-talet var det Facel Vega som stod högst upp på världskändisarnas önskelista. Kanske 60-talets vackraste coupé. (Foto: Eric MANESSE, CC BY-SA 4.0 Wikimedia Commons)
Mikael Gullström
Mikael Gullström
Uppdaterad: 24 dec. 2023Publicerad: 24 dec. 2023

Europas bilhistoria är fantastisk. Det är många tillverkare som varit med och format Europas bilkultur men som på grund av olika omständigheter inte finns kvar längre. Vi tar oss en titt på den franska juvelen Facel.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vårt första nedslag i denna artikelserie gör vi i Frankrike. Där har vi främst relation med Renault, Peugeot och Citroën. Men det finns så många fler som fallit i glömska, exempelvis Simca, Panhard och Talbot.

De har har alla präglat Europas bilindustri på olika sätt på och spelat en avgörande roll i utvecklingen av fransk bilkultur.

Facel – En skattkammare av proveniens, lyx och exklusivitet

I skuggan av dessa mer kända tillverkare finns en annan fransk biltillverkare som bär på en skattkammare av design, lyx och exklusivitet – Facel Vega

Facel Vega Excellence
Två st Facel Vega Excellence. Facels fyradörrars exklusiva sedan från sent 50-tal. Den främre är den senare modellen medans den bakre är den äldre med skarpare fenorna på bakflyglarna. (Foto: eric from/en CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons)
ANNONS

Senaste nytt

Världskändisarna älskade Facel

Facel Vega var kända för sin design, exklusivitet och saftiga prislapp. Kanske just därför har vi inte sett så många på de svenska vägarna.

Men på Rivieran under 50- och 60-talet kunde man hitta dom. Facel med modellen Facel Vega II var en av dåtiden vackraste bilar.

ANNONS
Facel Vega II från 1963. Av många ansedd som den vackraste bil som Frankrike producerat. Här på en utställning i Hampton Court Concource 2020. (Foto: MrWalkr, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons)

Designen och den exklusiva inredningen tillsammans med topp-prestanda från en V8 på 350-390 hästkrafter lockade flera av världens celebriteter.

På designen av Jean Daninos ser man tydliga influenser från Mercedes sportcoupeér från samma tidsera. De höga flyglarna och stående strålkastare. Men de bakre flyglarna med blinkers integrerat på toppen av flygeln blev ett unikt signum för tiden. (Foto: Triple-green, CC BY-SA 2.0 Wikimedia Commons)

Eller vad sägs om nedan kundlista:

Bara kända ägare gav exklusiv status

Pablo Picasso. En av de mest hyllade konstnärerna i modern tid ägde en Facel Vega. Ringo Starr från Beatles, uppskattade även han den tidlösa designen.

Förutom snygg exteriör design så var den exklusiva inredningen i toppklass. Här satsade Facel mycket på att konkurrera med framför allt Aston Martin och Bentley som var den främsta konkurrenten om de välbeställda köparna. (Rex Gray from Southern California, CC BY 2.0 via Wikimedia Commons)

Även kungligheter föll för Facel Vegas charm. Storbritanniens drottning Elizabeth och självklart även Prinsessan av Monaco körde Facel Vega vilket förstärkte märket som statussymbol.

ANNONS

Annars var det välbeställda kändisar som exempelvis Joan Collins, Tony Curtis, Christian Dior, Joan Fontaine, Ava Gardner (som hade tre stycken) Herbert von Karajan och Danny Kaye som ägde en Facel Vega.

Det är nästan svårt att värja sig mot den vackra och exklusiva inredningen i en Facel. Det är lätt att förstå att många celebriteter uppskattade känslan att sitta bakom ratten här. (Foto: Youtube)

Tre gånger så dyr som en Jaguar E-type

Facel II var inget för normalt tjocka plånböcker. Det krävdes ännu mer.

Den var mycket dyr, betydligt dyrare än exempelvis en Aston Martin DB4 och nästan tre gånger gånger så dyr som en Jaguar E-type.

Men hur började allt och vad hände med vackra Facel?

En akronym blev Facel

Facel, förkortning för “Forges et Ateliers de Constructions d’Eure-et-Loir,” föddes ur visionen hos en entreprenör och ingenjör vid namn Jean Daninos (1906-2001).

ANNONS

Han fick efter ingenjörs och designutbildning anställning hos Citroen men startade sin egen verksamhet precis vid andra världskriget utbrott 1939.

De producerades främst metalldelar för flygplan. Efter kriget blev Facel underleverantör till fordonsindustrin där de designade och tillverkade karosser åt bl.a Simca, Ford och Bentley.

Men Jean Daninos hade större drömmar. Med sin bakgrund och designkompetens, såg han möjligheten att skapa ett eget extraordinärt bilvarumärke.

Jean Daninos till vänster vid sin första egna lyxbil, Facel Vega 1954. (Foto: Takisstathis, CC BY-SA 4.0 Wikimedia Commons)

1954 slog Facel Vega ner som en bomb

Året 1954 avtäckte Jean Daninos sin första egna lyxbil, Facel Vega. En modell som tog all uppmärksamhet på mässan 1954 och därefter snabbt etablerade sig som en symbol för prestanda och exklusivitet.

Här är den prototyp som presenterades 1954. (Foto: Alexandre Prevot from Nancy, France, CC BY-SA 2.0 Wikimedia Commons)

Facel Vega var en relativt lätt konstruktion som utrustades med amerikanska V8-motorer från i huvudsak Chrysler. Med 350 hk var det den lyxbil som hade bäst prestanda under i sin tidsepok.

ANNONS
Med dessa former är det lätt att förstå den uppståndelse modellen fick. (Foto: Luc106, Public domain, Wikimedia Commons)

De hade också en osviklig stil och design som få andra tillverkare kunde konkurrera med. Här möttes fransk elegans och amerikansk kraft i en harmoni som gjorde Facel Vega till en 50-talsikon.

En riktig läckerbit. En Facel Vega från 1955. Lägg därtill att det var en riktigt snabb coupé med en V8 från Chrysler under huven. (Foto: Rex Gray from Southern California, CC BY 2.0 Wikimedia Commons)

Utveckling

Facel Vega fortsatte att utvecklas. Den modell modell som gjort störst avtryck i bilhistorien var Facel II, som gjorde sin entré 1961.

Facel Vega II
På 60-talet fick Facel Vega II rakare och med tidsenliga linjer. Kanske 60-talets vackraste coupé. (Foto: Eric MANESSE, CC BY-SA 4.0 Wikimedia Commons)

Den nya modellen var utrustad med en 6,3-liters V8-motor på nästan 400 hk. Det gav den vackra coupén en topphastighet på omkring 200 km/h.

Är man intresserad av bilar och design så hamnar Facel Vega II väldigt högt upp på topplistan. Här från Chantilly Arts & Elegance Richard Mille 2015 (Foto: Eric MANESSE, CC BY-SA 4.0 Wikimedia Commons)
ANNONS

Facel II var lika lyxig som komfortabel. Kombination av prestanda ifrån den ännu kraftigare motorn från Chrysler och bekvämlighet bidrog till att göra modellen till en av de mest attraktiva lyxbilarna i sin era.

Men vad hände med Facel?

Precis när Facel verkade vara på väg mot sin glansperiod, stötte de på ekonomiska utmaningar.

Trots att de byggde en av dåtidens mest attraktiva bilar med en riktigt saftiga prislapp så lyckades inte Facel tjäna pengar på bilen.

Det som höll det egna bilmärket under armarna var den övriga legoproduktionen till andra bilmärken.

Faceillia Cabriolet från 1961. Det finns faktiskt några som rullar i Europa med tillförlitliga B18 från Hisingen under motorhuven. (Foto: Thesupermat, CC BY-SA 4.0 Wikimedia Commons)

Man försökte sig på en mindre lättare modell med ett mer tillgängligt pris, den lilla Faciellia med en egenbyggd 4-cylindrig motor.

En motor som gav dem stora problem och som bidrog till ännu mer till deras redan utsatta ekonomi.

ANNONS

De vände sig då till Volvo 1963 för att starta ett samarbete kring den tillförlitliga B18 motorn och växellådan från P1800.

Men det räckte inte hela vägen. 1964 togs beslutet att lägga ner den egna biltillverkningen.

Arvet från Facel

Facels eftermäle inom bilvärlden är dock starkt. Deras bilar är nu sällsynta samlarobjekt och uppskattas av entusiaster över hela världen.

Är du sugen så kostar bilarna ännu mer idag än vad de gjorde som nya. Hittar man bra exemplar ligger de från 800 000 kronor upp till runt tre miljoner kronor.

Facel Vega 1961 för 195 000 Euro

Facel Vega II från 1962

Kombinationen av exklusiv fransk design och amerikansk kraft har lämnat ett varaktigt intryck på bilhistorien.

ANNONS

Facel är inte den mest kända biltillverkaren i Frankrike, men kanske den mest minnesvärda. Bland entusiaster och frankofiler är det den absolut vackraste bil som Frankrike någonsin byggt.

Fler artiklar om klassiska bilar:

Så kom världens dyraste bil till Sverige Dagens PS

Skynda fynda svenska klassiker Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS