Dagens PS

Fords elbilssatsning blöder absurda mängder pengar

Fords
Senaste året har Ford fått skala ner rejält på produktionen av Ford F-150 Lightning. (Foto: Matt Rourke/AP)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 27 apr. 2024Publicerad: 27 apr. 2024

Trots högre resultat och försäljning än väntat, förlorar Ford närmare 1,5 miljon per såld elbil. Därför har bolaget inte gått under än.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Årets första kvartal var en riktigt mörk historia för Fords elbilsdivision.

Där gick man back med motsvarande 14 miljarder kronor efter att bara ha lyckats sälja 10 000 exemplar av dem.

För varje elbil som Ford sålde förlorade man alltså 1,4 miljoner kronor, skriver CNN.

Läs mer: Fords eldrivna supervan sätter nytt hastighetsrekord. Dagens PS

10 gånger färre

Visserligen var förlusterna för elbilsdivisionen stora även förra året, men då lyckades Ford ändå sälja mer än tio gånger så många elbilar.

Förlusten utslaget per bil blev då “bara” 440 000 kronor, skriver Carup. Som det ser ut just nu är det tack vare försäljningen av transportbilar och bensinbilar som Ford inte har gått under.

Biltillverkaren räknar också med att elbilsdivisionen kommer att redovisa en EBIT-förlust på motsvarande 50 miljarder kronor för hela året.

ANNONS

Samtidigt redovisade biltillverkaren överlag högre resultat och försäljning än väntat, vilket fick aktien att stiga i onsdagens efterhandel, skriver Dagens Industri.

Missa inte: Kraschen: Därför tvärbromsar elbilarna. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Prislappens storlek

Det är inte bara själva byggandet och försäljningen av elbilarna som kostar.

Ford har även investerat multum i forskning och utveckling av nästa generations elbilar – investeringar som inte väntas ge avkastning förrän om några år.

Inom 12 månader räknar Ford med att prislappen för elbilarna bara ska spegla de faktiska kostnaderna för att bygga en sådan, utan att behöva täcka alla forsknings- och utvecklingskostnader.

Kris för elbilar? “Det blir värre”

Fords förre vd varnar nu för ”riktiga ekonomiska problem” för världens tillverkare av elbilar. Här är det mörka scenario Mark Fields ser.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS