Dagens PS

Miljöbov: Tyska elbilar krossar Tesla i ny granskning

Elbilar
Tesla ligger i lä när det kommer till att ha en hållbar tillverkningsstrategi. (Foto: TT/Collage)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 05 juni 2023Publicerad: 05 juni 2023

Att tillverka elbilar är enormt resurskrävande och kräver tusentals mil av koldioxidfri bilkörning för att kompenseras. Därför är det enormt viktigt att utsläppen vid tillverkningen sänks.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ännu värre blir det om elbilarna som tillverkats körs på ”smutsig” el, det vill säga sådan som framställs av exempelvis kolkraft.

Missa inte: Fel konsumenter köper elbil

En fråga om att ställa höga krav

En ny undersökning av organisationen ICCT visar att vissa tillverkare presterar bättre än andra när det kommer till tillverkningsprocessen.

ICCT – International Council on Clean Transportation – är en oberoende ideell organisation som tillhandahåller analyser till miljötillsynsmyndigheter. 

Ett sätt att kompensera för tillverkningen är att ställa högre krav på underleverantörer. Det är något som tyskarna visar sig vara betydligt bättre på än exempelvis kineserna.

ANNONS

Senaste nytt

Många bäckar små

Ett effektivt sätt att minimera resursanvändandet vid tillverkning är att använda förnybar energi när både bil och batteri tillverkas.

ANNONS

Det är något som vissa elbilsaktörer lyckas bra med, men det är många som hamnat på efterkälken.

Tyska elbilar i topp

En ny undersökning av ICCT visar att BMW, Mercedes, och Volkswagen ligger långt före konkurrenterna.

Alla tre tyska jättar använder sig av en stor del förnybar el under tillverkningen av bilen.

När det gäller batterier kräver alla också det, med undantag av Mercedes.

Mercedes-AMG EQS 53

Tyskarna är i regel bättre på att tillverka elbilar på miljövänlig manér. (Foto: William Koitrand)

En regional fråga

Det är främst på europeiska fabriker som nästan alla biltillverkare använder sig av 100 procent förnybar el i bil- och batteritillverkning.

ANNONS

Rör man sig utanför den Europeiska unionens gränser är verkligheten emellertid en annan.

Elbilar kan vara miljöbovar

De tillverkare som är sämst när det kommer till att använda sig av förnybar el är Geely (6%), Nissan (7%), Honda (12%) och Tesla (30%).

Just tillverkningen är den stora miljöboven när det kommer till elbilar, varför det är viktigt att tillverkningen optimeras.

Höga ambitioner

Vissa tillverkare – exempelvis Fisker och Polestar – vill nå total koldioxidneutralitet i alla led när det kommer till elbilar.

När det gäller Polestar vill de åstadkomma det till 2030, medan Fisker har siktet inställt på år 2027.

Skillnaden är emellertid att Fisker kommer att använda sig av klimatkompensation, medan Polestar ska göra det helt på eget bevåg.

ANNONS
Fisker Ocean

Tillverkare som Fisker vill satsa på helt klimatneutrala bilar. (Foto: Fisker)

Läs även: BMW satsar fortsatt på fossilt – trots lyckade elbilar
Läs även:
BMW iX5 provkörd – är vätgas framtiden?
Läs även:
Så dyr riskerar läckan bli för Tesla “många miljarder”
Läs även:
Elon Musk rikast igen – så tät är Tesla-bossen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS