Dagens PS

Fel konsumenter köper elbil

Tesla Model 3 från sidan
Tesla stäms nu i USA för att ha ljugit om räckvidd. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 15 nov. 2022Publicerad: 15 nov. 2022

En elbil måste köras ganska mycket för att den rent miljömässigt ska löna sig. I USA har många elbilskonsumenter inte bara en, utan flera elbilar – som i många fall inte körs särskilt mycket, rapporterar amerikanska Bloomberg.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För att tillverka en elbil krävs betydligt mycket mer resurser än för att tillverka en bil med förbränningsmotor.

Av den anledningen måste väldigt många mil avverkas bakom ratten på en elbil av konsumenter för att den rent krasst ska löna sig med hänsyn till miljön.

Ett svenskt exempel

Ett bra exempel på detta är Volvo XC40 i förbränningsutförande kontra elektriskt utförande. Volvo själva har en så kallad klimatavtrycksrapport där de redoviserar skillnaderna i klimatpåverkan mellan de olika drivlinorna.

Det är mycket som påverkar hur lång körsträcka som krävs för att en elbil ska börja bli mer miljövänlig än en förbränningsbil.

När det gäller XC40 varierar det mellan cirka 5 000 och 15 000 mil, beroende på elens källa.

Om man inte kör sin elbil innebär det alltså att de miljömässiga fördelarna inte tas vara på, något som alltså är ett problem på den amerikanska marknaden.

ANNONS

Senaste nytt

Amerikanska elbilssamlare

ANNONS

Amerikanska Bloomberg rapporterar att ungefär 25 procent av amerikaner är intresserade av att köpa elbil.

Kruxet är att det finns en rad individer som är sådana fantaster att de köper flertalet elbilar. I sin tur innebär det att elbilarna knappt körs.

De som var tidigt ute med elbilar har i stället förvandlats till samlare. Även om tanken är god innebär det att bilarna inte bidrar med den positiva miljöpåverkan som de erbjuder.

Även om det faktum att vissa individer köper på sig flertalet elbilar pekar på att det är en uppskattad teknologi, skapar det någon av en paradox, inte minst på den amerikanska marknaden.

Det optimala är om konsumenter köper elbilar som de i sin tur kör väldigt långt med, vilket är när fördelarna med elektrifieringen träder i kraft på riktigt.

Konsumenter måste köra så det ryker

Ashley Nunes, en Harvard-ekonom som studerar just köpandet av elbilar menar på att man ska ”köra sin elbil ända in i kaklet” ifall man vill dra nytta av de miljömässiga fördelarna.

Det är egentligen varför elektriska supersportbilar inte är särskilt rationella då de aldrig kommer att köras tillräckligt långt för att det ska gynna miljön.

ANNONS
konsumenter elbil

Elektriska superbilar är bestämt ologiska.(Foto: Pininfarina)

På samma sätt är det irrationellt att straffskatta supersportbilar med stora förbränningsmotorer då de i de flesta fall körs så otroligt korta sträckor.

Med andra ord måste konsumenter köra sin elbil riktigt långt, i flera år, för att det egentligen ska löna sig ur ett hållbarhetsperspektiv.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS