Dagens PS

Fyrhjulsdrivna Nissan Ariya: Mardröm för rivalerna?

Fyrhjulsdrivna Ariya är den mest ha-begärliga varianten av modellen. (Foto: Nissan)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 22 mars 2023Publicerad: 19 mars 2023

Test: Nissan Ariya e-4ORCE
Nissan debuterade med elbilen Leaf redan 2013, men det dröjde ända till i fjol för märkets andra serieproducerade elbil att göra entré – Nissan Ariya. Den debuterade först som framhjulsdriven variant men nu har fyrhjulsdrift äntligen adderats till ekvationen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Andorra för en provkörning i vinterskrud.

Körningen bestod av en roadtrip från Toulouse i södra Frankrike i riktning mot Andorra för att ges möjlighet att rasta den nya fyrhjulsdrivna elbilen på en isbana.

Mellan oss och slutdestinationen fanns det tre timmars körning bestående av motorväg och pyreneiska bergspass.

Nissan Ariya

Körning inleddes med en långtur från Toulouse i södra Frankrike till Andorra. (Foto: Nissan)

Elbil på japanska

Nissan Ariya kan i mångt och mycket beskrivas som en japansk Volkswagen ID.4. Vi har provkört bilen ett antal gånger tidigare, men då i framhjulsdrivet format.

Likt sin tyska konkurrent har Ariya ingen frunk, något som gjorts till förmån för innerutrymmena.

Interiören är således rejält luftig, men det finns en del irritationsmoment i kupén. Dels är touchknapparna – som helt och hållet saknar feedback – hopplösa att handskas med.

ANNONS
Nissan Ariya

Interiören är trevlig men infotainmentsystemet och klimatanläggningen lämnar mycket att önska. (Foto: Nissan)

Det japanska märket erbjuder modeller med fysiska knappar, något som skulle fungera betydligt bättre.

I fyrhjulsdrivet utförande erbjuder Nissan Ariya hela 306 hästkrafter och 600 newtonmeter och den största skillnaden är givetvis prestandan, som nu alltså går rakt ner i backen via alla fyra hjul i så kallat e-4ORCE-utförande.

Den variant av Ariya som vi får på den europeiska marknaden är sportigare inställd än den som saluförs i exempelvis USA eller Japan.

Anledningen är att Nissans ingenjörer tror att alla européer vill ha något som lämpar sig bättre för dynamisk körning.

Kruxet är att en familjesuv av Nissan Ariyas kaliber inte är en bil som uppmuntrar till inspirerande körning. Med det sagt är den inte på något sätt obekväm, men styvare än exempelvis en Volkswagen ID.4.

Det är först när vi växlade den franska autorouten mot slingriga serpentinvägar som man kan dra nytta av den ovannämnda filosofin.

Fyrhjulsdriften kombinerat med kraften leder det till en förvånansvärt rolig och tillmötesgående upplevelse.

ANNONS

Ariya känns piggare än konkurrenterna från Volkswagen-gruppen, trots att den endast stoltserar med blott sju hästkrafter till.

Fjädringen är inte alltid med i matchen när det kommer till att parera Pyrenéernas köldskadade asfalt.

Nissan Ariya har det inte alltid lätt att handskas med vägens ojämnheter. (Foto: Nissan)

ANNONS

Senaste nytt

Plattan i mattan i Pyrenéerna

Iskörningen bestod av ett antal övningar på Circuito Andorra-banan, en 945 meter lång isbana som ligger på 2 400 meters höjd. Den första övningen kunde lätt förväxlas med risktvåan på valfri halkbana.

VI inledde testandet med att trycka plattan i mattan på en sträcka på cirka 50 meter för att sedan mosa bromspedalen.

Tanken var att se hur effektivt elmotorerna får ner kraften i backen. Om det är någonstans där fyrhjulsdrift kan behövas (i kombination med rätt sulor) är det tveklöst uppe på den pyreneiska motsvarigheten till en alp.

Därefter svängde man runt för att sicksacka sig genom en konbana för att sedan ta en kurva tvärt. Kördynamiskt svarar Ariya snabbt och bilen är lättplacerad.

ANNONS

Efteråt körde vi gasen i botten rakt upp för en brant, snö- och isbelagd backe. Föga förvånande klarade Ariya av det utan incident.

Samtliga däck krafsar efter grepp, men lyckas hitta det snabbt vilket bidrar till att man illa kvickt flyger upp för backen.

Fördelen med eldriften är att kraften går ner till backen via alla fyra hjul ögonblickligen. Allt sker utan att man behöver tänka på något som förare, vilket är en rejäl trygghet.

Fyrhjulsdriften gör Ariya till bra mycket mer lättkontrollerad i vinterskrud. (Foto: Nissan)

Ariya är en elbil med sladd

Höjdpunkten på agendan bestod av iskörning på den ovannämnda Circuito Andorra-banan. Vi tvingades dock ha på alla säkerhetssystem. Syftet med övningen var att visa hur antisladdsystemet fungerar.

Isbanan var just det – en isbana. Vissa kurvor var lika hala som en inoljad ål, något bilarnas dubbfria vinterdäck inte uppskattade enormt. Antisladdsystemet känner delvis av greppnivåerna i kombination med förarens styrvinkel.

Styr man för tvärt stänger bilen av hela verksamheten, men om man ligger precis rätt går det ändock att tvinga fram Ariyas mer lekfulla sida.

ANNONS

Med det sagt var inte syftet med körningen att slå nya varvrekord, utan det var mer en fråga om att se hur fyrhjulsdriftsystemet agerade.

Ariya

Nissan Ariya e-4ORCE är en fena på att få ner kraften i backen. (Foto: Nissan)

Summan av kardemumman

Nissan Ariya med fyrhjulsdrift adderar inte bara drivning på alla hjul, utan även en högre dos prestanda. Resultatet är en suv med svenskarnas favoritdrivning, som dessutom fungerar riktigt bra.

Det rör sig om en elbil som, inte minst i vinterskrud, bjuder på en tryggare körupplevelse på bekostnad av räckvidd.

En eldriven crossover med fyrhjulsdrift är inget unikt för Nissan, men Ariya erbjuder ett trevligt helhetspaket, även om designen är något polariserande.

Om man ska ha en Ariya, är det tveklöst en variant med fyrhjulsdrift som man ska välja.

Nissan Ariya

Nissan Ariya är en av många konkurrenter i segmentet, men imponerar på flera håll. (Foto: Nissan)

ANNONS

Nissan Ariya e-4ORCE (2023)
Motor: Elmotor på respektive axel, 306 hästkrafter, 600 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,7 sek
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 515 km
Vikt: 2 259 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4595/1850/1660 mm
Pris: Från 658 200 SEK

Högsta Växelns första intryck av nya Nissan Ariya e-4ORCE

Slutbetyg: 4/5

I utbudet av eldrivna suvar utmärker sig Nissan Ariya med sitt designspråk och fokus på rymdkänsla. Tillägget av fyrhjulsdrift ökar ha-begäret och bilen framstår som ett genomgående vettigt val, men som inte nödvändigtvis utmärker sig enormt mycket på något specifikt håll.

Läs även: Provkörning av Nissan Ariya
Läs även:
Recension av Nissan Ariya
Läs även: Recension av Nissan Qashqai

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS