Dagens PS

Bästa och sämsta kinesiska elbilarna i Sverige

kinesiska
BYD Atto 3 har sålt bra i Sverige, men är medelmåttig. (Foto: BYD)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 09 jan. 2024Publicerad: 09 jan. 2024

Fler kinesiska elbilar finns på svenska marknaden, men vilken ska du egentligen välja? Här är bilarna som är bäst – och sämst.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En stor variation präglar de modeller som finns tillgängliga på den svenska marknaden, från avancerade modeller till undermåliga alternativ, skriver Dagens Nyheter.

BYD Atto 3 är den mest sålda kinesiska elbilen i Sverige. Dock anses modellen vara medelmåttig, anonym och med låg snabbladdningshastighet – trots sitt attraktiva leasingpris.

MG4, en annan populär modell som erbjuder bra valuta för pengarna och har en imponerande snabbladdningskapacitet. Det gör bilen till ett konkurrenskraftigt alternativ mot märken som Kia Niro EV.

Läs mer: Xiaomi: Ny utmanare på elbilsmarknaden Dagens PS

Kinas bästa märken ännu inte här

Toppmodellerna från Kina, som ännu inte har etablerat sig i Sverige, inkluderar märken som Nio, Xpeng, Li Auto och Geelys Zeekr.

Dessa märken skiljer sig från mängden med avancerad teknik, inklusive möjligheten till over-the-air-uppdateringar och effektiv produktionsteknik. Dessa är starka konkurrenter till de etablerade märkena.

Läs mer: Elon Musk hånade BYD – får nu äta upp det Dagens PS

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Risker med mindre kända märken

Å andra sidan finns det också mindre imponerande kinesiska elbilar på marknaden, bland annat Zhidou som inte har krocktestats av europeiska säkerhetsorganisationen Euro Ncap.

El-suven Jac e-JS4 anses också vara högst medelmåttig med dålig snabbladdningskapacitet.

Dessutom finns det risker med att köpa från mindre kända märken med okända generalagenter, då tillgången till service och reservdelar kan vara osäker.

Europa på efterkälken – Tesla och BYD ledande framöver

Tesla och BYD leder elbilsmarknaden. Amerikanska och kinesiska bilmärkenas position väntas inte kunna utmanas förrän om flera år.

ANNONS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS