Inom tre år kan du vinka adjö till både boardingkort och den eviga incheckningsproceduren och boardingkortet. Den internationella flygindustrin står inför sin största tekniska förändring på 50 år – och det är ett FN-organ som håller i spakarna. Men Sverige ligger efter i utvecklingen och riskerar att bli kusin från landet när det gäller flyget, säger en flygexpert.
Glöm boardingkortet - men Sverige riskerar bli kusinen på landet


Mest läst i kategorin

Digitalisera hela flygupplevelsen
Det är Internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO) som nu planerar att digitalisera hela flygupplevelsen. Den nya visionen innebär att passagerare i framtiden inte längre ska behöva checka in. I stället får vi ett så kallat “journey pass” direkt i mobilen vid bokning. Och passet – det laddar du också upp digitalt.
Läs även: Inrikesflygets kräftgång fortsätter – kan gratis Arlanda Express vända trenden?

Ansiktsigenkänning
Planen är att ansiktsigenkänning ska ta dig förbi säkerhetskontroller, boardingkortet och allt däremellan. Valérie Viale från resejätten Amadeus säger i Guardian att förändringarna är “de största på ett halvt sekel” och jämför med införandet av e-biljetter i början av 2000-talet.
Men det krävs uppdaterad infrastruktur. Flygplatser måste kunna läsa digitala pass och skanna ansikten i flygande fläng. Och ja – integritetsfrågorna hänger som en jetlaggad skugga över projektet. Enligt Amadeus raderas dina uppgifter inom 15 sekunder vid varje “touchpoint”.
Kusinen på landet
”Globalt fortsätter flyget i full fart in i framtiden och förbereder för ökade reseströmmar och en ännu effektivare och angenämare flygplatsprocess och upplevelse. I Sverige sätter tyvärr fortfarande en del ett frågetecken efter flyget. Det är mycket tråkigt. De investeringar i hållbarare och bättre flyg som nu måste göras är viktiga, även för Sverige för att vi inte ska hamna efter och bli ‘kusinen på landet’. Låt oss tillsammans se till att Sverige inte blir ett flygets u-land”, skriver Fredrik Kämpfe, flygexpert på Transportföretagen till Dagens PS.
Läs även: Inrikesflygets kräftgång fortsätter – kan gratis Arlanda Express vända trenden?

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.