Pilotstrejken på SAS trappar upp en redan prekär situation för SAS och flyganalytiker menar att flygbolagets utsikter nu är ”extremt dystra”.

ANNONS

”Det här bara förvärrar bolagets överlevnadskris”, säger flyganalytikern Jacob Pedersen till Dagens Industri.

På måndagen blev den hotande pilotstrejken en realitet och enligt SAS slår den mot upp till 30 000 passagerare om dagen.

”Vi är förkrossade”, kommenterade SAS vd Anko van der Werff konflikten och uttryckte stor oro över hur det krisande flygbolaget nu ska hitta investerare.

SAS behöver akut göra en kapitalinjektion på 9,5 miljarder kronor och svenska staten har deklarerat att den inte tänker gå in med pengar.

Däremot har Sverige och även den tidigare ägaren Norge gått med på att konvertera flygbolagets lån till skattebetalarna till eget kapital, det vill säga aktier.

ANNONS
ANNONS

Danmark, som också står som ägare i SAS, har lovat stötta SAS ekonomiskt men bedömningen är att det inte räcker för att rädda flygbolaget.

Den nu pågående pilotstrejken försvårar dock läget och gör att SAS blöder mer pengar.

Flyganalytikern Jacob Pedersen slår fast i Di att flygbolaget är i behov av att få in ”en riktigt stor investerare” men med tanke på det som nu händer tror han att de ”flesta potentiella investerarna lär springa iväg skrikande från det som sker”.

Pedersen konstaterar att det krävs externt kapital för att företaget ska överleva.

Om SAS krisprogram SAS Forward misslyckas – pilotstrejken gör det svårare att genomdriva det enligt Pedersen – väntar ”sannolikt” en rekonstruktion bolaget, tror han.

Men det i sig är inte så dramatiskt för SAS – om den lyckas, resonerar Jacob Pedersen i Di.

ANNONS
ANNONS

Läs även: SAS vd: Kan bli slutet för flygbolaget [Dagens PS]

Läs mer: Facket varnar: SAS flygsäkerhet hotad [Dagens PS]

Läs vidare: Di: Krisande SAS lockar utländskt konsortium [Dagens PS]