I det nya bolag som SAS startat ersätts rutinerade piloter med oerfarna piloter och nu varnar facket för att flygsäkerheten är hotad.

ANNONS

”Det upplever vi är problematiskt flygsäkerhetsmässigt”, säger Aleksander Wasland, pilot och vice ordförande i den norska pilotföreningen, till Sveriges Television.

SAS anställer nu piloter till sina norska rutter i det bolag flygbolaget dragit i gång för att spara pengar, framgår det.

Kravet på kvalificerade flygningar som kapten ligger på 250 timmar.

”Det är tillåtet men inte speciellt smart. Sedan 1946 har SAS byggt upp kompetens på dessa router”, säger Aleksander Wasland.

SAS sade upp 560 piloter under coronakrisen

Facket är starkt kritisk mot att SAS sagt upp 560 erfarna piloter för att ersätta dem med mindre rutinerade piloter.

Men SAS vd Anko van der Werff anser att företaget följer myndigheternas bestämmelser på området.

”Vi skulle aldrig göra något som sätter säkerheten i fara”, säger SAS-chefen till SVT.

ANNONS
ANNONS

Han tillägger att flygbolaget önskar att få tillbaka piloterna som fick gå under pandemin, men enligt pilotfacket stämmer inte det utan de uppsagda piloterna får söka jobb på nytt i konkurrens med de mer oerfarna piloterna.

Läs mer: Nu hotar lång pilotstrejk krisande SAS [Dagens PS]

Läs också: Staten räddar inte krisande SAS igen [Dagens PS]