Restaurangkrisen är ett faktum överallt där coronaviruset dragit fram över världen. Speciellt drabbade är vinbarer och andra typer av restauranger vars lönsamhet mycket vilar på dryckesförsäljningen. Men det finns lösningar.

I Sverige kämpar krögare för att hålla verksamheten flytande. Den svenska alkohollagstiftningen utesluter dock möjligheterna för många kreativa lösningar som uppstått i andra länder. 

I USA har myndigheterna i flera stater ändrat lagstiftningen så att det tillfälligt är tillåtet att sälja alkohol tillsammans med hämtmat. Det har visat sig fungera väl. Eftersom marginalen på drycker ofta är mycket högre än på mat är det ett tacksamt bidrag.

Vinlistan på nätet

Amerikanska Wine Spectator berättar om flera restauranger som har börjat lägga upp sina vinlistor på nätet i en egen e-shop. Dessutom erbjuder exempelvis sajten Somm.ai restauranger att använda deras plattform gratis.

ANNONS
ANNONS

Ett exempel är samarbetet med välkända Landry’s och deras kronjuvel Mastro’s i Houston – där erbjuder Somm.ai 35.000 viner alltifrån Chateau Ste. Michelle Chardonnay Columbia Valley 2015 för $20 till Domaine de la Romanée-Conti Vosne-Romanee 2011 för $15.900.

Viner reas ut

Många restauranger rear ut sina viner. ”Cash-flow är det centrala just nu”, säger Caleb Ganzer från New Yorks La Compagnie des Vins Surnaturels, vilket är orsaken till varför majoriteten av restaurangens vinlista på 1.650 viner säljs med 25% rabatt.

Med tanke på att svenska staten genom Systembolaget tidigare stridit med näbbar och klor för att exempelvis förhindra småskalig gårdsförsäljning av alkoholdrycker, ska nog inte våra svenska krögare hoppas för mycket i form av tillfälliga lättnader.

Läs mer: Superfynd – full pott för veckans vinfynd [Dagens PS] >>