Dagens PS

Årets matbluff – så gick det sedan

Årets matbluff
Att "vinna" Årets matbluff är inte det stoltaste ögonblicket för en livsmedelsproducent, men kan leda till långsiktiga förbättringar. (Foto: Äkta vara)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 23 feb. 2023Publicerad: 23 feb. 2023

Årets matbluff är antipriset som årligen engagerar Sveriges konsumenter. Men vilka konsekvenser har tävlingen för aktörerna bakom produkterna, och hur tar de till sig av kritiken? Här listar vi några av de tidigare vinnarna och produktförändringarna som skett. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Årets matbluff arrangeras av konsumentföreningen Äkta vara som under de senaste åtta åren stått i konsumenternas tjänst. Tidigare i år kunde vi rapportera om GB Glace Big pack vanilj, som på grund av ett nytt recept med lågt klimatavtryck utsågs till “vinnare” 2022.

En antiseger som glasstillverkaren då beklagade, eftersom nomineringen till Årets matbluff inte tagit hänsyn till att ”glass kan tillverkas på ett mer modernt och hållbart vis.”

En fullt förståelig reaktion, då en nominering eller vinst av Årets matbluff troligen inte tillhör en livsmedelsproducents stoltaste ögonblick.

Mer än hälften tar till sig kritiken

Men säg vad ont som inte för något gott med sig?

En uppföljning av de senaste årens finalister visar nämligen att mer än hälften av producenterna tagit till sig av kritiken från konsumenterna och förändrat sina produkter efter tävlingen. En lyhördhet som välkomnas av Äkta vara.

“Det får ses som ett gott resultat. Tillverkarna lyssnar när konsumenterna säger ifrån. De byter namn, ändrar design och gör i bland även om recepten. Det blir inte alltid helt tillfredställande, men i alla fall en förbättring jämfört med innan”, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara.

ANNONS

Senaste nytt

Förändring tar tid

ANNONS

Viktigt att förstå i sammanhanget är förstås att få förändringar sker över en natt. Särskilt när det kommer till att byta ut recept eller förpackningar.

Av den anledningen är inte finalisterna för 2022 med i Äkta varas uppföljning.

Noterbart är dock att Skånemejerier som står bakom ” Bravo röd apelsin” efter nomineringen valt att korrigera både text och bild på sina förpackningar.

Här har vi samlat fyra aktörer från tidigare år som även de tagit till sig av kritiken.

Årets matbluff

Sedan Arla “vann” Årets matbluff 2021 har de slutat marknadsföra sina mejeriprodukter under reklamslingan “netto noll klimatavtryck”. (Foto: Äkta vara)

 

1. Arla Ekomjölk, fil och grädde
Har efter vinsten av Årets matbluff 2021 slutat marknadsföra sina mejeriprodukter som “netto noll klimatavtryck” och fälldes nyligen i domstol. 

2. HealthyCo Chipotle & Lime Mayo
Har efter en nominering 2021 bytt ut “lime” mot “lemon” i sitt produktnamn.

ANNONS

3. Pop! Bakery Smördeg

Har sedan sin “seger” 2020 bytt ut det vegetabiliska fettet i sin smördeg mot smör.

4. Estrella Nötmix honung & salt
Har sedan sin medverkan i Årets matbluff 2020 korrigerat påståendet “honungsrostade” och skriver numera “kanderade”

Vill du läsa mer om mat, vin och topplistor? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!

Relaterade artiklar: 

Populärt storpack ”vann” antipriset Årets matbluff

Årets matbluff 2022: Här är finalisterna

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS