Dagens PS

Arla kammar noll mot KO i domstol

Arla
Arla förlorade i dag mot Konsumentsombudsmannnen, KO. (Foto: TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 02 feb. 2023Publicerad: 02 feb. 2023

Man ska inte gråta över spilld mjölk men kanske grämer sig Arla i dag efter att Patent- och marknadsdomstolen dömt till Konsumentombudsmannens fördel i det omtvistade målet om klimatavtryck. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Som Dagens PS tidigare kunnat rapportera tog dagens domslut sin början med en slogan under 2019. Närmare bestämt textslingan “netto noll klimatavtryck” som Arla tryckte upp på sina ekologiska förpackningar.

Det genererade i en rad frågetecken, såväl som en anmälan från Konsumentsombudsmannen, KO, som sedermera stämde Arla för att ha överträtt marknadsföringslagen.

Detta sedan reklamen i fråga enligt KO ger sken av att produkten inte ger något klimatavtryck alls. Särskilt då de eftergifter vi i dag gör inte kan kompensera för klimatavtrycket som mjölkproduktionen orsakar inom den närmaste framtiden.

Nu väljer alltså Patent- och marknadsdomstolen att följa Konsumentombudsmannens linje, vilket förbjuder Arla från att använda sig av frasen “netto noll klimatavtryck” i sin marknadsföring, skriver Dagens Industri.

Vill du läsa mer om företag? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs även: Electrolux stänger kylskåpsfabriken

Läs även: Acne under lupp – utnyttjade armé av praktikanter

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig
unionen liten logo

Vet du om att även du som egenföretagare kan försäkra bland annat din inkomst?

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS