Långläsning Att bli poängmiljonär brukar kräva en galen startup-idé, ett generöst arv eller ett oväntat möte med rätt lott. Men hösten 2024 räckte det med en flygstol, lite tålamod – och väldigt många boardingkort. Flygbolaget SAS ville uppmärksamma sitt uppbrott från Star Alliance och den nya förlovningen med SkyTeam genom en unik PR-kampanj.
De blev poängmiljonärer i SAS kontroversiella – men lyckade – PR-kampanj


Mest läst i kategorin
Läs även: Donald Trump-effekten: Allt fler svenskar bojkottar amerikanska varor och resor

Oroliga kunder
Många innehavare av SAS EuroBonus Guldkort var oroliga för vad som skulle hända med deras poäng när SAS bytte allians förra året. Bytet var ett resultat av Chapter 11-processen, där det skandinaviska flygbolaget fick nya ägare.
Nya ägare
I den stora rekonstruktionen försvann både svenska staten och familjen Wallenberg som ägare av SAS. In kom Air France-KLM och ett antal riskkapitalbolag. Kvar blev den danska staten. Lösningen på kundernas oro för sina poäng blev en kampanj med ett nytt grepp.

15 flygbolag
SAS utmanade sina trogna kunder med poäng: flyg med 15 olika flygbolag inom SkyTeam mellan 8 oktober och 31 december – och belöningen var kunglig: en miljon EuroBonus-poäng, motsvarande runt 100 000 kronor i flygresor. Det räcker till business class till Tokyo tur och retur – och kanske en lyxig frukost på loungen i Frankfurt som bonus, rapporterar CNN Travel.

Foto: Canva och privat
50 000 ville flyga med
Nästan 50 000 av SAS EuroBonus-medlemmar anmälde sig. Av dessa var 900 envisa, galna eller tillräckligt fria i kalendern för att faktiskt genomföra resorna – och därmed bli miljonärer i poäng. CNN Travel följde två av dessa moderna luftens Marco Polos: en livstrött brittisk pappa i kris och en sydkoreansk YouTuber med jetlag i blodet.
Från nagelsalong till loungen i Paris
Nara Lee, 36, från Chuncheon i Sydkorea, hade tidigare jobbat med naglar – nu filade hon på sin nya identitet: lojalitetsproffs. Hon hade ingen aning om vad flygallianser var, men när hon mitt i november snubblade över ett YouTube-klipp om SAS-utmaningen började hjärtat banka som på ett nyregistrerat Miles & More-kort.
Kan knappt engelska
Trots att hon knappt pratade engelska, aldrig hade bokat en internationell flygbiljett och ofta sov på flygplatsgolv, satte hon kurs mot drömmen: att resa jorden runt – och få betalt i bonuspoäng. Efter över 160 timmar i luften, med stopp i Asien, Amerika, Europa och tillbaka, klarade hon det. Sedan dess har hon bytt trånga economy-säten mot champagne i business class – bland annat till Paris och Ho Chi Minh City.
Hennes bästa tips för att sova på plan? Inte någon ergonomisk nackkudde eller meditation. “Om du är tillräckligt utmattad, sover du. Punkt.”
Läs även: Inrikesflygets kräftgång fortsätter – kan gratis Arlanda Express vända trenden?

En flygande livskris med kabinväska
Barry Collins, 44, från brittiska Eastbourne, är något av lojalitetspoängens Hemingway. När han läste om kampanjen för en miljon poäng på sajten Head for Points var han mitt i ett existentiellt vakuum efter att ha lagt ner sitt företag. Hans fru Cheryl sa åt honom att “sticka iväg och bestiga Anderna” – Barry valde att flyga SkyTeam i stället, rapporterar CNN Travel. Han ville bli poängmiljonär.

22 flygningar
Beväpnad med en kabinväska, en budget på 60 000 kronor och ett TRTL-nackstöd gav han sig ut. Totalt blev det 22 flygningar med 19 flygbolag, varav 16 godkändes som SkyTeam. Han flög till Jeddah, Singapore, Ho Chi Minh City, Bukarest, Seoul och 14 andra destinationer.
SAS lyckades
Det låter kanske galet att ge bort poäng värda över nio miljoner dollar – men enligt SAS själva har investeringen redan betalat sig. Kampanjen resulterade i massiv trafik till SAS SkyTeam-sajt, ökade varumärkeslojaliteten i USA, Kina och Sydkorea, och värmde upp publiken inför nya rutter, som till exempel Köpenhamn–Seoul. För resenärer som Nara Lee var SAS tidigare ett okänt namn – nu känns det som att kliva ombord hos en gammal vän.
Läs även: They became millionaires – in frequent flyer points
Tuff kritik i Norge
SAS:s kampanj “EuroBonus Millionaire Challenge” väckte stark kritik i Norge, särskilt från miljöorganisationer och klimataktivister. Den norska miljöorganisationen Zero, genom transportansvariga Ingvild Kilen Rørholt, uttryckte oro över att kampanjen kunde leda till ökad flygtrafik utan tydligt syfte. Miljöaktivisten Anja Bakken Riise kallade poängkampanjen för “bullshit” i en intervju med NRK.

Flygbolagets försvar
SAS:s kommunikationschef Alexandra Lindgren Kaoukji försvarade kampanjen för fler poängmiljonärer med att den var riktad till redan frekventa resenärer och syftade till att introducera kunderna till det nya samarbetet med SkyTeam – inte att uppmuntra till onödiga resor.

Tekniska problem
Flera deltagare drömde om att bli poängmiljonär rapporterade dessutom tekniska problem med att få sina flygningar och poäng korrekt registrerade i EuroBonus-systemet, vilket ledde till frustration och extra administration. Enligt flera resebloggar var det särskilt svårt att få poäng från vissa SkyTeam-partners korrekt krediterade.
Experthyllning
Sista ordet går till Alexis Barnekow på sajten Chatflights. Deras affärsidé är att omvandla bonuspoäng till vettiga resor – ja, det är en vetenskap som många inte klarar utan professionell hjälp.
– Kampanjen ledde till mycket synlighet, inte minst i viktiga sociala kanaler – en värld som många större, etablerade bolag som SAS inte förstår sig på. SAS vågade genomföra kampanjen och rikta sig mot en smal målgrupp trots riskerna det innebär. Hatten av! avslutar Alexis Barnekow.

Lärdomar från resan
- Ha alltid öronproppar och ögonmask.
- Flyg med låg budget – men ät gott.
- Packa lätt.
- Sov när du kan.
- Och framför allt: gör det galna – för historien du får med dig.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.