Elektrifieringen till sjöss går i rekordfart. Det går knappt en månad utan att vi får nyheter om nya utombordare eller nya elbåtar som lanseras. 

ANNONS

En av de svenska aktörer som tagit stor position på marknaden är X Shore som vi skrivit flera artiklar om tidigare. Huvudpersonen och VD på X Shore är Jenny Keisu som vi fått förmånen att bolla några snabba frågor med kring elektrifieringen.

Ingen av de stora tillverkarna har någon elbåt

Ingen av de riktigt stora båttillverkarna har längre någon elbåt i sortimentet. Beneteau, Nimbus och Bavaria försökte alla men fick inte ordning på tillverkning och lönsamhet.

Vad tror ni är anledningen – var de för tidiga eller har tekniken förändrats avsevärt?

– Det är en svår fråga för oss att spekulera i, men visst är det skillnad att sätta en elektrisk motor på en båt som är utvecklad för fossildrift, jämfört med att utveckla en högpresterande elbåt från start”

”Optimal design på skrov och digitaliserat styrsystem är exempel på vad X Shore gjort för att tänka nytt i branschen. Sedan vill vi ha hela industrin med oss för att skapa bestående förändring på riktig” beskriver Jenny

”Vår vision är att det inte ska finnas några fossildrivna båtar i våra hav och sjöar” säger Jenny

Eelex 8000 2021
Elbåten Eelex 8000 2021 från svenska X Shore. (Foto: X Shore)

Laddinfrastruktur

För att er vision skall kunna infrias så måste det finnas en infrastruktur med laddare. Här leder Norge ligan, där har regeringen sagt att det ska satsa lika mycket som man har gjort med elbilar.

Hur ser ni på engagemanget från de svenska politikerna och vad krävs för att få en omställning liknande bilbranschen?

”Många fossildrivna motorbåtar och även segelbåtar är beroende av ström i hamnarna, varför tillgången på laddningsmöjligheter redan idag är, god.”

ANNONS
ANNONS

”Samtidigt vet vi att många båtköpare har räckviddsångest – något vi tror att dels utbildning, dels fler snabbladdare kan motverka. Vi ser att fler privata aktörer som tex Aqua Supercharger och norska Plug leder utvecklingen av snabbladdare globalt.”

”Våra svenska politiker kan bidra genom att tydliggöra vikten av den gröna omställningen för båtindustrin, att den spelar en stor roll för elektrifieringen i stort.”

”Det underlättar självklart om det från politiskt håll även går att se till att fritidsbåtar blir inkluderade när laddningsinfrastrukturen byggs ut för t ex bilar och elfärjor i Sverige.”

”I Göteborg pågår en utredning av laddningsinfrastruktur som leds av BRG (Business Region Gothenburg) för att etablera laddning mellan Västkusten och Norge och i Örnsköldsvik invigdes den första snabbladdaren för elbåtar redan i somras” förklarar Jenny Keisu

Köper man en elbil i Sverige får man väldigt höga bidrag. Är det liknande som krävs för att få köpare att välja elbåt i stället?

”Det är en väg att gå, absolut. Vårt uppdrag är att bygga X Shores båtar att vara det mest attraktiva alternativet för de som köper och hyr båtar.”

”Sedan är det viktigt att informera och utbilda allmänheten om de ovärderliga fördelarna med EV-båtar för miljön – det kommer med största sannolikhet snabba på utvecklingen i kombination med att det finns riktigt bra båtar där teknologi och design, möter hållbara val”

Eldrift och utombordare

När det gäller eldrift så är det mest lämpat för mindre båtar upp till 25/26 fot även om det finns undantag typ Greenline Det innebär att den största delen av marknaden främst drivs av utombordsmotorer.  På senaste tiden har det kommit fram många eldrivna utombordsmotorer.

Hur ser ni på den utvecklingen – kommer vi i framtiden se en X Shore med elektrisk utombordsmotor?

”Vi tycker att den bästa användarupplevelsen skapas med en inombordsmotor. Den stora öppna ytan i aktern på Eelex 8000 gör det enkelt att vara ett med naturen; dyka från båten, ta på och av utrustning, samtidigt som det gör den sociala ytan öppnare.”

ANNONS
ANNONS

”En inombordsmotor är också tystare. Men vi är ett bolag som också gärna lever efter devisen ”man ska aldrig säga aldrig.”

Statligt stöd

De marknadsledande tillverkarna och politikerna har inte hängt med vilket öppnat för er som en ”disruptor” som med privat finansiering tagit en stor position. Samtidigt är det riskfyllt.

Hur ser ni på framtiden, kommer det på allvar bli en förändring på marknaden utan statligt stöd på något sätt?

”Skiftet är redan igång och omställningen till EV kommer bara att ske snabbare och snabbare.

”Elektrifieringen av bilmarknaden och hela transportsektorn fungerar bra som draghjälp. Det kommer skarpare regleringar och vi ser redan en ökad medvetenhet hos de som köper och använder båtar”

”Med det sagt, gäller det att fritidsbåtar inte glöms bort när statliga satsningar görs på elektrifiering.

Koldioxidutsläppen från fritidsbåtar i Sverige motsvarar en tredjedel av inrikesflyget, och de fossildrivna båtarna har också annan negativ påverkan, såsom buller och föroreningar av vatten och luft.”

”Här behövs både regleringar och stöd för t ex utfasning av gamla tvåtaktsmotorer för att snabba på den viktiga omställningen.” enligt Jenny Keisu.

Hur utvecklas den nya fabriken i Nyköping?

”Det går enligt plan. Vi ska vara cirka 100 anställda vid årsskiftet, just nu är vi cirka 40 personer på plats i Nyköping. Vi är i process att anställa en rad olika funktioner, bland annat ingenjörer”

ANNONS
ANNONS

Avslutningsvis har ni varit väldigt duktiga på er marknadsföring och fått mycket uppmärksamhet runt om i världen.

Avspeglas era mediala framgångar i försäljningen?

”Vi har sålt båtar på tre kontinenter; Europa, Nordamerika och Mellanöstern. Just nu är försäljningen som bäst i Europa och i USA.”

”Det jag kan säga är att i stort sett alla båtar som vi bygger i fabriken i Nyköping i år redan är beställda. Ett gott tecken för oss” avslutar Jenny Keisu

 

 

Fler artiklar om X Shore:

Heta X Shore visas upp på mässan [Dagens PS]

X Shore bygger ny fabrik – Över 100 nya arbetstillfällen [Dagens PS]

De bygger havets Tesla [Dagens PS]