Det är många som drog paralleller till Tesla när man fick höra om X-Shore första gången. Frågar man företagets företrädare så vill de inte riktigt erkänna smickret. Men visst finns det likheter! En designad produkt med enastående performance för kunder med djupa fickor.

ANNONS

Elon Musk, Teslas grundare, hade en vision att förändra bilindustrin en plan för hur det skulle göras. Först en liten sportbil, efter det en sedanmodell och resten är historia med flertalet modeller och allt större volymer. Det har gått snabbt för Tesla, nu finns tre fabriker, en egen batterifabrik och ett eget nät av egna laddstationer.

Tesla har skakat om hela bilindustrin. X-Shores grundare, Konrad Bergström har också en vision fast nu handlar det om båtar. Efter en framgångsrik karriär med Zound Industries ville han utveckla något som bidrar till samhällsförändring och så föddes visionen om elbåtar.

X-shore
Lugnt, tyst och hållbart är det som många uppskattar med X-Shore. (Foto: X-Shore)

Ökade volymer = lägre priser

Som det oftas är introduceras ny och dyr teknik i premiumklassen. Det blir dyra och snabba bilar och i detta fall dyra och snabba båtar. När man får upp produktionsvolymer brukar priserna pressas ner och tekniken blir tillgängligt för fler.

X-Shores båt heter Eelex 8000 och kommer upp i hastigheter över 30 knop. I skrovet döljer sig ett modulär batteripaket på 120 kWh som ger en räckvidd på 100 nautiska mil vid måttliga hastigheter.

X-Shore
Kombinationen av den lugna färden med möjligheten att köra upp till 30 knop med bibehållen sjövärdighet gör att man har en stark marknadspotential. (Foto: X-Shore)

Som ”havets Tesla”

En ”havets Tesla” som är ren och tyst till skillnad från motsvarande båtar med förbränningsmotorer och fossila drivmedel som låter, luktar och släpper ut massa avgaser.

Som alla andra moderna ting är båten uppkopplad och kan uppdateras via internet, i bilvärlden kallas det för OTA (Over The Air). Du kan låsa upp båten via en smartphone eller en smartwatch. Hamnar klockan i vattnet stannar båten, ett man-över-bord-system som bidrar till säkerheten.

På den 24-tums stora touchskärmen vid styrkonsolen visas en realtidsanalys av batteri- och motorprestanda, miljöparametrar och båtar rörelse. Att båten kan fjärrkontrolleras möjliggör att hastighetsbegränsningar kan kontrolleras och geografiska områden begränsas med geofencing, precis som på bilar.

ANNONS
ANNONS

Det kan komma att bli aktuellt vid känsliga naturområden i skärgården, kanaler och slussar, hamnar och bryggor och städer eller stadsdelar.

Inredningen i skrovet är moduluppbyggt vilket gör att man i fabriken kan effektivisera produktionen. (Foto: X-Shore)

Men X-Shore har större planer än så, miljöambitionerna är höga och kunderna allt mer kräsna. Det börjar bli konkurrens kring hållbara båtar och då gäller det inte bara att minska utsläppen.

Skrov i miljövänligt linfiber

Eelex går att köpa med skrov av miljövänligt linfiber i stället för glas- och kolfiber, och återvunnen plast och kork i stället för teak är standard som interiör. På sikt ska hela båten vara biologiskt nedbrytbar.

Företaget vänder på varenda sten och tittar även tillverkningsmetoderna och på båtens livscykel. Jag har inte sett några livscykelanalyser på Eelex 8000 men på samma sätt som på elbilar har elbåten en större miljöpåverkan vid själva tillverkningen än vid användningsfasen som ju har nära noll utsläpp.

Antagligen blir det viktigt för X-Shore att liksom elbilstillverkarna jobba för att batteritillverkningen förbättrar både sitt miljömässiga och sociala avtryck.

Effektiv produktion

X-Shore tänker också nytt kring processen med design och tillverkning, de anställer inte båtbyggare till fabriken utan montörer. Inredningen ska byggas i moduler och monteras eller byts ut enkelt av två personer. Det ska gå undan och där tittar företaget igen på bilindustrin och vill robotisera skrov tillverkningen.

Enorm respons från marknaden

Responsen på Eelex 8000 har varit enorm och mycket positiv. Inte bara i Sverige utan över hela världen. Beställningarna dräller in i hundratals och tillverkningen måste nu skalas upp till storskalig produktion. Investeringskapital är säkrat.

ANNONS
ANNONS
Det skall bli spännande att följa X-Shores resa. Kommer de att klara växla upp industriellt och bli något annat är en nischprodukt i premiumförpackning? (Foto: X-Shore)

Nu är Jenny Keisu VD och med henne vid rodret tog företaget in 150 miljoner kronor på 9 dagar nyligen. X-Shore satsar stort och bygger upp en alldeles ny fabrik i Nyköping med en kapacitet på 400 båtar per år. Ja, du läste rätt, 400 st!

Detta kommer definitivt att sätta fart på båtbranschen som måste ställa om som alla andra branscher och minska sin miljö- och klimatpåverkan.

Vad berättelsen om X-Shore ger oss är att det är en sak att tillverka en båt, en annan att gå till serietillverkning och att revolutionera båtbranschen.

Framtiden får visa om Sverige hittar vägen till att tillverka en eldriven folkbåt, en båt för folket för ett hållbar framtid.

X-Shore Eelex 8000 2021 Edition

Längd: 8 meter
Bredd: 2,5 meter
Djupgående: 0,8 meter
Vikt: 2600 kg
Motor: 225 kW
Toppfart: 30+ knop
Marschfart: 20 knop
Räckvidd: Båten färdas upp till 100 nautiska mil vid måttliga hastigheter och cirka 35 nautiska mil med 25 knop marschfart
Laddning: 6 timmar med 32A
Snabbladdning: Båten kan snabbladdas på mindre än en timme
Batterier: 126 kWh, högpresterande litiumjonbatterier, liknande de som finns i elbilar
Tillverkningsort: Sverige, Stockholm och Nyköping
Pris: Runt 2,5 miljoner kronor

 

Relaterade artiklar:

Nya elbåten Strana – kör med joystick och app. Dagens PS

ANNONS
ANNONS

Candela C-POD, världens effektivaste båtmotor. Dagens PS

Heta X-Shore visade upp Eelex 8000 på mässan. Dagens PS