Från helsvenska X-Shore kommer Eelex 8000, en hypermodern elbåt med en massa finesser. Idag byggs båtarna i Stockholm och hittills har 30-talet sett dagens ljus.

ANNONS

Men en helt ny fabrik är under byggnation i Nyköping och där planen är ca 400 båtar per år. Siktet högt med andra ord. Eelex 8000 är beskaffad med en elmotor på hela 225 kW.

X Shore Eeelex 8000
En av de mest besöka båtarna är helsvenska X Shore och deras Eelex 8000. (Foto: Anders Jelving)

100 sjömil på en laddning

Det ger en toppfart på 30+ knop. Batteribanken ligger på 120 kWh. Summa summarum betyder det ca 100 sjömil på en laddning. Behöver man tanka batterierna sker det genom 230/380 V. Finns tillgång till snabbladdare når man 80% på dryga timmen. Vid normal laddning ca 2,5 timmar.

X Shore har lagt mycket kraft på att skapa en båt som ska vara lättanvänd. Vid förarplatsen har man skippat allt vad analoga knappar heter.

X Shore Eeelex 8000
Inga knappar här inte. Här styr man sin Eelex 8000 helt via denna skärm.(Foto: Anders Jelving)

Via en 24 tums touchskärm sköter man allt från navigering till teknikövervakning och tänkbar belysning. Till systemet hör även en app som gör det möjligt att alltid ha koll på sin båt.

Armbandsur levererar båtens data

På armen bär man ett snyggt armbandsur som när man är i närheten av båten levererar all data. Skulle skepparen falla överbord fungerar klockan även som dödmansgrepp och stänger omedelbart av båten.

X Shore klocka på Eelex 8000
Med klockan på armen har man full koll på sin Eelex 8000. (Foto: Anders Jelving)

Möbleringen ombord är flexibel. Moduler som bord och soffor (extrautrustning) monteras på skenor som gör det möjligt att skapa sitt eget akterdäck. Dykbåt eller parmiddag.

Prislappen börjar på 2,5 miljoner för en 8 meter öppen båt kan ju tyckas högt. Och kommer de att sälja? – troligtvis massor!

ANNONS
ANNONS

Relaterade artiklar:

X Shore bygger ny fabrik – 100-tals nya arbetstillfällen. Dagens PS

Grön satsning på nedbrytbara båtar. Dagens PS

De bygger havets Tesla. Dagens PS