Smärtgränsen är nådd, enligt mäklarna. Nu flyr allt fler bostadsannonser Hemnet medan andra alternativ som Booli växer.
Mäklarna lämnar Hemnet – fler bostäder säljs via konkurrenter


Mest läst i kategorin
Hemnets stigande annonspriser väcker frustration hos både mäklare och bostadssäljare. Nu väljer allt fler att marknadsföra sina bostäder på alternativa plattformar som Booli eller i sociala medier.
Missa inte: Reseförbud till sju länder – se hela listan här. Dagens PS
Hemnets dyra annonspaket ifrågasätts
Sedan lanseringen av annonspaketet Max i april har kritiken mot Hemnet tilltagit. Paketet kostar upp till 32 000 kronor, vilket är 11 000 kronor mer än det tidigare dyraste alternativet. Mäklare menar att det provisionsbaserade systemet gör att säljare indirekt styrs mot dyrare val.
Hemnet försvarar prisnivån med att kunder betalar för den räckvidd annonsen ger och att billigare alternativ fortfarande finns kvar. Men det räcker inte för att övertyga alla.
”Det känns som att man ligger på smärtgränsen i dag”, säger en mäklare i Stockholmsområdet, som vill vara anonym. “Jag tror väl att Hemnet lite börjar gräva en grav för sig självt. Motstånd finns hos kunder och mäklare, för det påverkar oss och vad vi får betalt från kunden”.
Enligt Privata Affärer tar Hemnet nu i genomsnitt 6 780 kronor per bostadsannons, vilket motsvarar en ökning cirka 175 procent jämfört med 2021, då snittpriset låg på 2 467 kronor. Kritiken från mäklare och säljare växer, och allt fler väljer nu andra vägar för att nå ut till spekulanter.
Mäklare söker alternativ
Flera mäklare har redan börjat styra om sin marknadsföring. Anton Nilsson, franchisetagare på Svensk Fastighetsförmedling i Alingsås, säger att bara 60 procent av deras objekt i dag publiceras på Hemnet.

“Resterande 40 marknadsförs via våra egna kanaler, exempelvis vår hemsida och sociala medier”, säger han till Privata Affärer.
Utvecklingen bekräftas av Robin Lindh, kontorsägare på Mäklarhuset Göteborg Väster. Han beskriver Hemnet som en allt mindre självklar kanal.
“I dag går det inte att förlita sig på en enskild aktör. Vi använder oss av fler plattformar och sociala medier för att nå spekulanterna”, säger han.
Sociala medier har blivit ett viktigt komplement för att fånga upp passiva köpare, men det är inte det enda som utmanar Hemnets dominans.
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Konkurrenten Booli växer snabbt
Samtidigt växer Booli snabbt som alternativ till Hemnet. Plattformen, som drivs av SBAB, erbjuder gratis annonsering och har nu nästan dubbelt så många objekt under fliken “Till salu” jämfört med Hemnet, enligt Privata Affärer.
Enligt SBAB säljs i dag var fjärde bostad i storstäderna utan att annonseras på Hemnet. Trenden bekräftas av flera aktörer.
“Vi ser att fler affärer görs utanför Hemnet i dag jämfört med för ett år sedan där Booli har blivit duktiga på kommande-marknaden”, säger Sanna Treijs, som driver Notar på Södermalm i Stockholm.
Flera mäklare vittnar också om att Hemnets interna krav påverkar försäljningen. För att mäklarkontor ska få full provision krävs att minst 75 procent av kunderna väljer de dyrare paketen.
“Hemnet har sänkt ersättningarna på de billiga paketen och höjt på de dyra. Då tvingas mäklare sälja de dyrare paketen till kunderna, inte för att det är bäst för kunden kanske utan för att mäklarföretaget ska fortsätta göra vinst”, säger Bjurfors vd Fredrik Kullman.
Läs också: Plast i havsdjupen – värre än forskarna trodde. Dagens PS
Börstapp och blankning
Samtidigt som kritiken växer har Hemnet haft en tung vår på börsen. Efter en stark inledning på året, med 20 procents uppgång i februari, har kursen rasat med omkring 30 procent.
Under rapportdagen i april föll aktien med 12 procent och nedgången fortsatte under maj. Enligt Holdings har blankningen dessutom ökat från 0,3 procent i början av maj till nästan 2,5 procent i juni. Det är den högsta nivån sedan hösten 2023.
Läs även: Man slängde bitcoin värda miljarder – efter tolv år ger han upp. Dagens PS
Läs även: Bygglov i Stockholm? Väntetiden skjuter i höjden. Dagens PS

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.