Dagens PS

Volkswagen Tiguan blir helt elektrisk till 2026

VW Tiguan eHybrid
Volkswagen Tiguan väntas komma i elektriskt utförande till 2026. (Foto: Volkswagen)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 18 feb. 2023Publicerad: 18 feb. 2023

Familjefavoriten Volkswagen Tiguan – som i dagsläget erbjuds i bensin, diesel- samt laddhybridsutförande – väntas bli helt elektrisk till 2026. Då byter den mycket möjligt namn till Volkswagen ID. Tiguan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Volkswagen Tiguan är för närvarande det tyska märkets bäst säljande suv, något som innebär att en mer genomgående elektrifiering av modellen tveklöst är på tapeten.

Märket ska endast sälja elbilar till 2033, något som kräver att hela utbudet elektrifieras.

Volkswagens vd, Thomas Schäfer, har bekräftat att märkets mer etablerade beteckningar, kommer att leva kvar. Det innebär att vi i framtiden kan komma att se modeller som ID. Golf, och i detta fall, ID. Tiguan.

Det rapporterar tyska Handelsblatt.

Det var på ett möte i Wolfsburg som en elektrisk Tiguan kom på tal. (Foto: Volkswagen)

Volkswagen Tiguan har en elektrisk framtid

Det var på ett arbetsmöte på märkets huvudkontor i Wolfsburg, där den tyska förbundskanslern – Olaf Scholz – närvarade, som Volkswagen gick ut med den nya informationen.

Efter mötet bekräftade Volkswagen att en helt elektrisk modell som är lika i både storlek och utförande till Tiguan skulle lanseras inom tre år.

ANNONS

Enligt källan kommer den helt elektriska Volkswagen Tiguan att kunna ladda upp till 200 kilowatt och byggas på den tyska koncernens MEB-Plus plattform.

Volkswagen Tiguan

Tiguan är en oerhört viktig modell för Volkswagen. (Foto: Volkswagen)

ANNONS

Senaste nytt

Flertalet modeller på gång

Volkswagen har kommunicerat att Golf – både ordinarie modellen samt GTI – kommer att förvandlas till helt elektriska. Sjunde generationen Golf fanns som elbil – i form av e-Golf – men nu ska alltså Golf uteslutande bli elektrisk.

Dessutom är produktionsversionen av nya Volkswagen ID.7 är snart klar. Modellen är tänkt att ersätta Passat, men samtidigt finns det argument för att Passat-beteckningen väger på tok för tungt för att lägga ned.

Om Volkswagen väljer att behålla ID.-beteckningen – som de reserverar för sina elbilar – återstår att se.

Läs även: Intervju med Thomas Schäfer
Läs även:
Vätgas? Skulle inte tro det, säger Volkswagen
Läs även: Nya Volkswagen ID.7 – hej då räckviddsångest

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS