Vi vågar påstå att världens vackraste bilar byggdes på 1930-talet. Här är topplistan som bevisar att så är fallet.
Topplista: 1930-talets vackraste bilar
Mest läst i kategorin
1930-talet blev ett decennium som innehöll allt.
Det började med världsdepression, fortsatte med en makalös ekonomisk omsvängning till högkonjuktur och slutade med världskrig.
1930-talet blev också decenniet där så mycket hanns med. Där den svängande ekonomin ruinerade den ena, samtidigt som den gjorde den andra makalöst rik.
Sociala reformer
Förmögenheter bytte ägare som vi andra bytte kalsonger. Med snabba ekonomiska kast, följde också en konsumtion av lyxprodukter som sällan tidigare setts.
Mitt i allt detta svängde även det politiska klimatet hit och dit.
Familjen kom allt mer i centrum. Semesterreformer klubbades fram i Europa. Sociala reformer tog hand om de fattigaste, och fackföreningarna såg till att Svensson klarade sig allt bättre – både ekonomiskt och på arbetsmarknaden.
Senaste nytt
Funkis på modet
Även på designområdet revs gamla murar.
Funktionalismen slog igenom med dunder och brak på Stockholmsutställningen 1930 och några år senare fick detta kantiga ideal konkurrens med strömlinjeformens svepande linjer.
Summa summarum fanns det plats för det mesta. Och platsen fylldes med just det mesta.
Allt var rätt ena dagen och lika fel dagen efter.
Förmögna beställare
Beställningar på bland annat vackra och extrema fastigheter, båtar och bilar avlöste varandra. Designers och arkitekter ritade tills pennspestarna glödde.
Varv, bilfabriker och byggmästare såg till att realisera det hela till hugade, och för dagen förmögna, beställare.
Mitt i allt detta skapades världens vackraste bilar. Här kommer några av våra absoluta favoriter.
Vi lovar att du kommer hålla med.
Mercedes-Benz 540 K Special Roadster
Om inte mycket är nog, är det denna bil du söker. Ritad för de som inte nöjde sig med en “vanlig” 540K utan garanterat ville synas i trafiken.
540 K presenterades 1936 som efterträdare till 500 K och är i dag en av Mercedes mest eftertraktade modeller. De flesta såldes från Mercedes som chassie och kläddes sedan på av skickliga karossmakare.
Ville du vara värst, beställde du såklart en Special Roadster-kaross till din nya bil.
En dylik i gott skick säljs i dag på auktioner för runt 30 miljoner kronor.
Packard V12 Cabriolet 1936
Den danske konsuln i Stockholm, Axel Jöhncke, hade en mycket god smak för exklusiva fordon.
1930 beställde han sin första Packard V12 som han lät Norrmalms Karosserifabrik klä med en vacker cabriolet-kaross.
Ett koncept som tydligen fungerade alldeles utmärkt, eftersom han 1936 beställde en till bil efter samma specifikationer.
Den nya Packarden blev verkligen något extra. Med svepande linjer och en vackert utförd cabriolet blev den en prydnad på Stockholms gator. Under huven tronade dessutom en majestätisk V12-maskin, som bara den var ett underverk i sig.
Sedan 1993 befinner sig denna vackra vagn tyvärr i USA. Men förhoppningsvis kommer den en dag åter till hemlandets gator.
Cord 810 Sportsman Convertible Coupé
Bilen som på alla sätt definierar Art déco i bilvärlden.
En bil som med framhjulsdrift och en design som låg ett decennium före sina konkurrenter, blev ett älsklingsfordon för de som ville sticka ut och påvisa sin särart.
Bilen fanns också i ett täckt utförande men annars med samma underbara design. Till Sverige kom åtta kända exemplar som nya, varav ungefär hälften finns kvar i dag.
Den finaste av de svensksålda bilarna är just en cabriolet som dessutom varit i samma familjs ägo sedan i slutet av 1940-talet.
Auburn Boattailed Speedster
Detta är lite stolpe in om vi ska vara noggranna.
Grundlinjerna till detta fantastiska fordon ritades redan 1928, men det är denna variant, som släpptes 1935, som med åren har blivit den mest eftertraktade och räknas som en av världens vackraste bilar.
För det var med den fantastiska raka åttacylindriga “Supercharged 8” som bilen blev den ikon den är i dag.
En ultimat tvåsitsig roadster som med en spetsigt akterparti, en makalös motor och en design som lämnade allt annat i bakvattnet.
Friliggande hjulhus, kromade avgasslangar och mycket annat lull-lull gjorde bilen extrem. Inget originalexemplar finns i dag känt i Sverige men ett antal replicor finns det, som de facto ser likadana ut.
Bugatti Type 57
Den franska bilfabriken Bugatti, döpt efter grundaren Ettore Bugatti, blev under 1930-talet känd. Främst då för sina snabba och framgångsrika sportvagnar, där vår egen Prins Bertil ägde ett exemplar i slutet på decenniet.
Men parallellt med tävlingsbilarna byggdes också mycket exklusiva bilar för “vanliga” transporter. Och i detta utbud från fabriken så står nog Type 57 för det största suget.
Fantastisk som standard
Type 57 var i standardutförande en fantastisk bil. En vacker strömlinjeformad coupé som ofta tvåfärgad, stack ut i gatubilden.
Räckte inte standardmodellen kunde du beställa en Atlantic. Då fick du en bil som blev näst intill knasigt annorlunda. Men i “tävlingen” om 1930-talets vackraste bilar räcker standard-57:an väl för att kvalificera sig.
Bentley Saloon 1930
W.O. Bentley var mannen som startade bilfabriken som fick bära hans efternamn.
Tyvärr fick han lämna sitt livsverk i mitten på 1930-talet, men innan dess hann han skapa en smått fantastisk rad av bilar som saknar motstycke.
Den sista generationen bilar som byggdes i fabriken i England, innan O.W. tvingades lämna, var majestätiska pjäser som bar hela den brittiska bilkulturen på sina axlar.
Till Sverige kom ett exemplar hit som nytt. Det var tidningsmannen och ingenjören Torsten Kreuger, som efter att ha sålt sin Duesenberg till Erik Åkerlund, investerade i detta brittiska fullblod.
Bilen finns kvar och står i dag utställd på Tekniska Museet i Stockholm.
Alfa Romeo 8C 2900B Touring Spider 1937
Italien var under 1930-talet en djup brunn av vackra bilar att ösa ur. Vackrast av dem alla kanske denna specialkaross på Alfa Romeos legendariska 8C-chassie var.
Bilens grundkonstruktion härstammar ändå från 1920-talet, men det var under 1930-talet som 8C slog igenom på tävlingsbanorna, men också som bas för ett antal mycket exklusiva GT-vagnar.
I dag är samtliga varianter av Alfa Romeos 8C hett eftertraktade villebråd i den klassiska bilvärlden och räknas verkligen till en av världens vackraste bilar.
Läs också:
Om Sveriges vackraste Rolls Royce (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.