Tesla har nu slutat tillverka högerstyrda varianter av Tesla Model S och Model X. Tanken är att minimera tillverkningskostnader och fokusera på Tesla Model 3 och Model Y.
Tesla stoppar Model S och X med ratten på fel sida
Mest läst i kategorin
De marknader som drabbas hårdast är Australien, Storbritannien, Japan, Singapore, och Thailand.
Efterfrågan styr
Enligt Elon Musk är efterfrågan dubbelt så hög som produktionstakten. Att således lägga mer krut på att trissa upp tillverkningen, inte minst av kassakor som Model 3 och Model Y är bestämt logiskt.
De som har en befintlig beställning på en högerstyrd Tesla Model S eller Tesla Model X får istället en rad alternativ att välja mellan.
Senaste nytt
Tesla erbjuder olika valmöjligheter
Antingen kan de välja en vänsterstyrd bil i stället – vilket är otroligt opraktiskt såvida man inte jobbar för posten – eller så får de motsvarande 20 000 kronor rabatt på en högerstyrd Model 3 eller Model Y.
Alternativt kan kunderna helt enkelt få alla sina pengar tillbaka.
Möjlighet att testa
Tesla i Storbritannien ska ha två evenemang – ett den 28 maj och ett den 30 juni – för att ge brittiska kunder möjligheten att testa vänsterstyrda modeller.
Tanken är att låta kunder testa huruvida de kan leva med en bil som har ratten på fel sida.
Det innebär också att märkets Plaid-modeller numera är tillgängliga på högerstyrda marknader, något som alltså inte varit fallet tidigare.
Osäker framtid
Ifall tillverkningsstoppet av högerstyrda Model S och Model X är ett tecken på att bilarna ska pensioneras, uppdateras eller om tillverkningen kommer att dra igång igen när tillverkningen har stabiliserats återstår att se.
Just nu fokuserar dock Tesla på att öka tillverkningen för att möta den efterfrågan som de har till följd av en rad prissänkningar – som nu pareras av prishöjningar.
Läs även: Suvar dominerar – 10 mest sålda bilarna i Europa
Läs även: Här är världens mest sålda bil 2022
Läs även: En Tesla Model S för 3,5 miljoner
Läs även: Poliser inlåsa i sin egen Model X
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.