I Sverige domineras bilmarknaden av mycket elektrifierat i form av exempelvis Volvo XC40 och Kia EV6. Men det är inte en trend som återspeglas i resten av Europa. Här följer en lista på de tio mest sålda bilarna i Europa.
Suvar dominerar: 10 mest sålda bilarna i Europa
Mest läst i kategorin
Den europeiska marknaden för bilar uppgår till ungefär 30 marknader, beroende på hur man räknar. Jämfört med samma period i fjol ökade försäljningen med 11 procent under januari.
Det är samtliga EU-stater plus Storbritannien, Norge, Schweiz, och Island.
Det rapporterar brittiska Autocar.
Europa bjuder inte på upphetsande läsning
Under januari 2023 såldes det 907 000 bilar på den europeiska marknaden. Suvar står totalt för 51,3 procent av det, och det är första gången som suvar har stått för en majoritet av försäljningen i Europa.
Våra europeiska grannar är inte lika heta på elbilar som vi är, utan i stället är det billiga småbilar som premieras. Statistiken nedan gäller alltså för den europeiska och svenska marknaden under januari 2023.
Senaste nytt
10. Volkswagen Tiguan
Antal i Europa: 11 860 (+43%)
Antal i Sverige: 94
Volkswagen Tiguan är den tionde mest sålda bilen – samt Volkswagens mest sålda bil – och är även den största som är med på listan. En ny Tiguan väntas lanseras senare i år.
9. Opel Corsa
Antal i Europa: 11 860 (+43%)
Antal i Sverige: 51
Opel Corsa sålde som smör nere på kontinenten. Bilen erbjuds med förbränningsmotorer samt som helt elektrisk. I Sverige har emellertid Opel svårt att få ut bilar, men det faktum att det erbjuds som elektrifierad är ett plus.
8. Fiat 500
Antal i Europa: 13 042 (+45%)
Antal i Sverige: 7
Fiat 500 säljs dels som utgående modell i form av en hybrid, dels helt nya elektriska Fiat 500e. Bilen är en vanlig syn nere på kontinenten, inte minst söderut, men i Sverige är den betydligt mer nischad. Totalt såldes det bara sju bilar i Sverige i januari.
7. Peugeot 208
Antal i Europa: 13 275 (-18%)
Antal i Sverige: 200
Peugeot 208 var Europas bäst säljande bil under 2022. Under januari var den dock inte lika populär. Likt syskonet Opel Corsa går den att få både med förbränningsmotor och helt elektrisk, något som är gynnsamt för den svenska marknaden.
6. Dacia Duster
Antal i Europa: 13 722 (+28%)
Antal i Sverige: 146
Dacia Duster utmärker sig genom att vara en suv, en utomordentligt billig sådan. Den är oerhört ärlig i sin framtoning och sanslöst kapabel, inte minst med hänsyn till prislappen. Den går dessutom numera att få med automatlåda (dock med framhjulsdrift) vilket också har drivit försäljningen.
5. Renault Clio
Antal i Europa: 14 146 (+10%)
Antal i Sverige: 33
Clio var Renaults bäst säljande bil under 2022 och var topp tio i hela Europa under året som gått. Den finns i form av en hybrid när det gäller elektrifiering, annars är det bensin och diesel som säljer.
4. Toyota Yaris Cross
Antal i Europa: 15 825 (+52%)
Antal i Sverige: 306
Toyota Yaris Cross var en storsäljare både i Europa, och i Sverige. I januari hamnade den på en fjärde plats medan den låg på en sjunde plats i Sverige. Den stoltserar med Toyota-pålitlighet, ett bra insteg och rimlig storlek, något som tveklöst lockar.
3. Toyota Yaris
Antal i Europa: 16 004 (+52%)
Antal i Sverige: 170
Toyota Yaris som modell är lite som yin och yang. På ena sidan finner man ordinarie Yaris, ett sömnpiller på hjul som emellertid levererar på de fronter där det behövs. På andra sidan finner man GR Yaris-varianten, en rallybil för gatan som är hutlöst rolig att ratta.
2. Volkswagen T-Roc
Antal i Europa: 17 754 (+29%)
Antal i Sverige: 242
Volkswagen T-Roc är en omåttligt populär som sedan länge gått om syskonet Golf i termer av försäljning. Bilen finns i en rad olika utföranden – dock inget elektrifierat sådant – och bilens praktikalitet och insteg gör den till en mycket populär droska nere på kontinenten.
1. Dacia Sandero
Antal i Europa: 20 836 (+18%)
Antal i Sverige: 175
Billigt är inte alltid bra, men i Dacia Sanderos fall är det riktigt bra. Europas konsumenter söker sig fortfarande till prisvärda – och inte minst billiga – produkter, särskilt när levnadskostnader skenar runtom i världen.
Europa rent generellt är inte särskilt elektrifierat
Något statistiken visar är att elbilar inte är så heta som man kan tro om man utgår från den svenska marknaden. Det europeiska konsumenter till stor del söker är prisvärda och praktiska bilar, gärna sådana som går på fossila bränslen.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.