Dagens PS

Så mycket räckvidd förlorar elbilar på vintern

Porsche Taycan 4S räckvidd
Elbilar förlorar i regel räckvidd på vintern. (Foto: Porsche)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 22 jan. 2023Publicerad: 22 jan. 2023

Amerikanska Recurrent, ett företag som sammanställer information om begagnade elbilar, har nu släppt siffror på hur elbilar tar sig an vinterförhållanden i termer av räckvidd. Totalt har 7 000 bilar undersökts.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att hur långt en elbil kan köra påverkas av kyla är ingen nyhet, men skillnaden mellan olika modeller är kraftigt – Recurrent visar att det skiljer sig mellan 3 och 35 procent.

Det amerikanska företaget har jämfört 13 olika modeller, i både 21-gradigt väder och i mellan -6 och -1 grader Celsius.

En procentuell fråga

I Recurrents fall har de jämfört den officiella siffran (enligt amerikanska EPA) med den faktiska och därefter angivit resultatet i procent.

Det vill säga hur många procent av den officiella siffran som bilarna uppnår i kalla förhållanden.

En rad faktorer har tagits hänsyn till, exempelvis batteridegradering, väglag, körstil och liknande.

Nedan framgår hur mycket det skiljer sig kontra den officiella i vintriga förhållanden.

ANNONS

Senaste nytt

Jaguar I-Pace

ANNONS

Förlorad räckvidd: -3%

Jaguar I-Pace är opopulär trots att den är så bra. (Foto: Marcus Berggren)

Audi e-tron (numera Q8 e-tron)

Förlorad räckvidd: -8%

Audi Q8 e-tron på öppen väg

Nya Audi Q8 e-tron är roligare att köra än tidigare. (Foto: Audi)

Tesla Model Y

Förlorad räckvidd: -15%

Model Y på vägen

Model Y fick högst betyg i kategorin förarstödssystem – 98%. (Foto: Tesla)

ANNONS

Tesla Model X

Förlorad räckvidd: -15%

Tesla Model 3 (75 kWh)

Förlorad räckvidd: -17%

(Foto: Tesla)

Hyundai Kona

Förlorad räckvidd: -19%

räckvidd

Nya Hyundai Kona för tankarna till Rivian. (Foto: Hyundai)

ANNONS

Tesla Model S

Förlorad räckvidd: -19%

Tesla Model S

En Tesla Model S lyckades rulla 120 mil på en enda laddning. (Foto: ONE)

Nissan Leaf (62 kWh)

Förlorad räckvidd: -21%

I framtiden kan det bli möjligt att ladda elbil medan du kör räckvidd

Nissan Leaf kommer få sällskap av en rad modeller framöver sedan bolaget satsar elektriskt. (Foto: TT)

Volkswagen e-Golf

Förlorad räckvidd: -23%

ANNONS

BMW i3 (42 kWh)

Förlorad räckvidd: -24%

Ford Mustang Mach-E (99 kWh)

Förlorad räckvidd: -30%

räckvidd

Ford Mustang Mach-E är polariserande. (Foto: Marcus Berggren)

Volkswagen ID.4

Förlorad räckvidd: -30%

Volkswagen ID. Xtreme

ID. Xtreme baseras på en prototyp av ID.4. (Foto: Volkswagen)

ANNONS

Chevy Bolt (säljs inte i Sverige)

Förlorad räckvidd: -32%

Räckvidd varierar

Det skiljer sig enormt mellan olika bilmodeller – Chevrolet Bolt, som inte säljs i Europa – klarar sig helt klart sämst, något som förvisso även gäller bästsäljande Volkswagen ID.4.

Jaguar I-Pace och Audi Q8 e-tron klarar sig desto bättre under vinterns intåg.

Siffrorna bygger som sagt på 7 000 bilar, något som bör innebära att de är verklighetsförankrade. Av vår erfarenhet innebär dock elbilskörning i vinterskrud att man kommer bra mycket kortare, givetvis beroende på körstil och andra parametrar.

Med det sagt vissar Recurrents siffror på ett snitt, något som innebär att det varierar rejält.

Läs även: Elbilarna som kommer längst
Läs även: Elbilarna som kommer kortast
Läs även: Elbilarna med störst batteri
Läs även: Fem elbilar du inte visste fanns

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS