Amerikanska Recurrent, ett företag som sammanställer information om begagnade elbilar, har nu släppt siffror på hur elbilar tar sig an vinterförhållanden i termer av räckvidd. Totalt har 7 000 bilar undersökts.

ANNONS

Att hur långt en elbil kan köra påverkas av kyla är ingen nyhet, men skillnaden mellan olika modeller är kraftigt – Recurrent visar att det skiljer sig mellan 3 och 35 procent.

Det amerikanska företaget har jämfört 13 olika modeller, i både 21-gradigt väder och i mellan -6 och -1 grader Celsius.

En procentuell fråga

I Recurrents fall har de jämfört den officiella siffran (enligt amerikanska EPA) med den faktiska och därefter angivit resultatet i procent.

Det vill säga hur många procent av den officiella siffran som bilarna uppnår i kalla förhållanden.

En rad faktorer har tagits hänsyn till, exempelvis batteridegradering, väglag, körstil och liknande.

Nedan framgår hur mycket det skiljer sig kontra den officiella i vintriga förhållanden.

ANNONS
ANNONS

Jaguar I-Pace

Förlorad räckvidd: -3%

Jaguar I-Pace är opopulär trots att den är så bra. (Foto: Marcus Berggren)

Audi e-tron (numera Q8 e-tron)

Förlorad räckvidd: -8%

Audi Q8 e-tron på öppen väg
Nya Audi Q8 e-tron är roligare att köra än tidigare. (Foto: Audi)

Tesla Model Y

Förlorad räckvidd: -15%

Model Y på vägen
Model Y fick högst betyg i kategorin förarstödssystem – 98%. (Foto: Tesla)

Tesla Model X

Förlorad räckvidd: -15%

Tesla Model 3 (75 kWh)

Förlorad räckvidd: -17%

(Foto: Tesla)

Hyundai Kona

Förlorad räckvidd: -19%

ANNONS
ANNONS
räckvidd
Nya Hyundai Kona för tankarna till Rivian. (Foto: Hyundai)

Tesla Model S

Förlorad räckvidd: -19%

Tesla Model S
En Tesla Model S lyckades rulla 120 mil på en enda laddning. (Foto: ONE)

Nissan Leaf (62 kWh)

Förlorad räckvidd: -21%

I framtiden kan det bli möjligt att ladda elbil medan du kör räckvidd
Nissan Leaf kommer få sällskap av en rad modeller framöver sedan bolaget satsar elektriskt. (Foto: TT)

Volkswagen e-Golf

Förlorad räckvidd: -23%

BMW i3 (42 kWh)

Förlorad räckvidd: -24%

Ford Mustang Mach-E (99 kWh)

Förlorad räckvidd: -30%

räckvidd
Ford Mustang Mach-E är polariserande. (Foto: Marcus Berggren)

Volkswagen ID.4

Förlorad räckvidd: -30%

Volkswagen ID. Xtreme
ID. Xtreme baseras på en prototyp av ID.4. (Foto: Volkswagen)

Chevy Bolt (säljs inte i Sverige)

Förlorad räckvidd: -32%

ANNONS
ANNONS

Räckvidd varierar

Det skiljer sig enormt mellan olika bilmodeller – Chevrolet Bolt, som inte säljs i Europa – klarar sig helt klart sämst, något som förvisso även gäller bästsäljande Volkswagen ID.4.

Jaguar I-Pace och Audi Q8 e-tron klarar sig desto bättre under vinterns intåg.

Siffrorna bygger som sagt på 7 000 bilar, något som bör innebära att de är verklighetsförankrade. Av vår erfarenhet innebär dock elbilskörning i vinterskrud att man kommer bra mycket kortare, givetvis beroende på körstil och andra parametrar.

Med det sagt vissar Recurrents siffror på ett snitt, något som innebär att det varierar rejält.

Läs även: Elbilarna som kommer längst [Dagens PS]
Läs även: Elbilarna som kommer kortast [Dagens PS]
Läs även: Elbilarna med störst batteri [Dagens PS]
Läs även: Fem elbilar du inte visste fanns [Dagens PS]